Mag Wolky juridisch schoenen 'Winter Jumps' noemen als aanduiding dat het model in de wintercollectie zit?

Op facebook staat dat een interessant verhaal van een klant die Wolky Winter Jumps heeft gekocht en hierin koude voeten krijgt. Wolky reageert als volgt: "Het is simpelweg een aanduiding van Wolky dat dit model in de wintercollectie zit". Als ik de term lees denk ik aan behaaglijke winterschoenen, ik vraag mij af of deze benaming wel gegeven mag worden aan schoenen waarin men koude voeten krijgt. Bovendien zijn Wolky-schoenen behoorlijk prijzig!

3 jaar geleden
in: Mode
1.7K
Inekez1
3 jaar geleden
Als je bij het lezen van de term Winter denkt aan warme schoenen met een dikke voering, dan zie je direct bij levering dat het geen schoenen zijn met dikke voering maar gewoon stevige schoenen van leer. Wolky beweert ook nergens in de omschrijving dat de schoenen gevoerd of extra warm zouden zijn. Als je gevoerde schoenen verwacht en je krijgt gewoon leren schoenen, dan stuur je ze toch retour? Is kosteloos bij Wolky, dus ik zie het probleem niet.
joro
3 jaar geleden
Bedankt Inekez1 voor je reactie. Ik heb de schoenen zelf niet, maar ik heb meerdere berichten gelezen, dat men er snel koude voeten in krijgt. Schoenen kunnen ook warm zijn, zonder dat er voering in zit natuurlijk. Daarnaast kan men schoenen toch niet terug doen, als men er mee buiten heeft gelopen? Hoewel, ...soms zie je erbij staan niet goed geld terug binnen 30 dagen. Dat roept bij mij dan meteen de vraag op: "ook als ze gedragen zijn"? Persoonlijk zou ik zeggen, als je er buiten op gelopen hebt niet. Maar aan de andere kant, op de reclame zie je vaak dat mensen een matras een poos mogen uittesten en als het niet bevalt kan men hem terugsturen. Ik vind zulke vraagstukken best interessant. Het lijkt mij in ieder geval fout, dat Wolky schoenen Winter Jumps noemt, terwijl hetzelfde soort schoenen ook in de zomer worden verkocht, maar dan in zomerse kleuren. Dus zij koppelen de kleuren aan het woord Winter of Zomer, dat verdient geen schoonheidsprijs!
LeonardN
3 jaar geleden
"Dus zij koppelen de kleuren aan het woord Winter of Zomer, dat verdient geen schoonheidsprijs!" Ik zie het probleem niet. Zolang ze geen claims maken over het product is er niks aan de hand. Als ik morgen met een automerk start en ik noem een model "Sport", dan kan iemand deze wel kopen met het idee dat het een snelle wagen is, maar dat heb ik nooit geclaimd. ECHTER als ik stel dat de auto van 0 tot 100 km/u gaat in 7 seconden DAN ben ik juridisch te pakken ALS dat niet het geval blijkt. Er is dan namelijk een testbare claim die te weerleggen is. Wolky doet niks fout. Waar je wel op moet passen met naamgeving is in de voedingssector, daar heb je wel allerlei beschermde termen, hoewel ook daar termen zijn die nietszeggen zijn, zoals "vers" en "gezond"

Antwoorden (1)

Het zijn hoge gevoerde veterschoenen. Die draagt een mens niet in de zomer. Dus er is niets mis mee om ze winterschoenen te noemen. Als je last hebt van koude voeten is de tip de schoenen een halve maat groter te kopen en er dikke sokken in te dragen. Geheid dat je dan wél warme voeten hebt.
Amadea
3 jaar geleden
joro
3 jaar geleden
Amadea, bedankt voor je reactie. Wolky schrijft echter, dat dezelfde hoge schoenen in de zomercollectie zit, alleen in zomerkleuren. Ze zijn met leer gevoerd. Ik heb geen ervaring met dit type schoenen, maar nu ik het verhaal gelezen heb, zal ik ze nooit kopen.
Ik ben alleen benieuwd of dit juridisch wel mag.
Amadea
3 jaar geleden
Wetgeving betreffende schoeisel is er alleen omtrent etikettering en veiligheid.
TurfGraver
3 jaar geleden
Met "moonboots" kun je ook niet op de maan lopen.
joro
3 jaar geleden
@TurfGraver, je schrijft "met moonboots kun je ook niet naar de maan lopen". Als Winter Jumps geen winterschoenen zijn, is dat toch vreemd. Immers, als jij een winterjas koopt mag je toch aannemen dat die in de winter heerlijk warm is? Dit zou je dan van Winter Jumps ook mogen verwachten. Ik heb er overigens al veel klachten over gehoord en zelfs gelezen op de site van Wolkyshop en ook elders op internet. Ik ben het ermee eens, dat dit misleiding is.