2 keer per week douchen

Een meisje uit mijn klas doucht 2 keer per week en dat vind ze zelf heel normaal.
Nou, als ik m'n bed uitkom heb ik een zweetlucht die je al ruikt als je naast me staat.
Wat denken jullie?
2x per week douchen normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geshockeerd over het aantal mensen dat in hun reactie op deze vraag aangeeft níet dagelijks te douchen. Ikzelf douche iedere dag 's ochtends en 's avonds, wat waarschijnlijk bovengemiddeld is .. maar wel lekker fris :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik douch elke ochtend ik dacht dat het gewoon iets standaards was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kanzi je bent een stakker dat je "geshockeerd" bent over zoiets onbenulligs. Er zijn heel wat andere dingen in het leven om geshockeerd over te zijn. Slavernij, oorlog, dierenkwelling, mishandeling, verkrachting, onderdrukking, dát zijn pas onderwerpen om geshockeerd over te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag hij mag geschokeerd raken van wat hij wil,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al dat douchen is echt heel slecht voor de huid. Warm water, vooral stromend warm water, lost vet op. Kijk maar eens wat er gebeurt als u een koekenpan met wat gestold braadvet onder de kraan houdt. Bij koud water gebeurt er niet veel, bij warm water zie je het vet weg smelten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gewoon een gezonde huid hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gewoon een gezonde huid hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het zo slecht is valt allemaal wel mee hoor .. afhankelijk van het gebruik van zeep e.d. zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/keer-dag-douchen-slecht.11111 Ik voel me in ieder geval niet fris, wanneer ik 's ochtends mijn dag start zonder te douchen maar dat is mogelijk ook aangeleerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mitch001 iedereen mag geshockeerd zijn over wat hij maar wil. Maar ik ben geshockeerd over het feit dat hier iemand geshockeerd is over al dan niet frequent douchen en zulke mensen vind ik stakkers; dat is dan weer míjn goed recht, snap[ je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker Zondag! Ik ben lichtelijk ontsteld over al die dagelijkse douchers. Wat een ontzettende verspilling. Om niet te spreken van de vervuiling door allerlei zeepresten. Met een washandje onder de oksels heb je ook geen last meer van zweetlucht. Over de frisheid: Dat is absoluut en zeker aangeleerd gedrag. Er zit een geraffineerde marketingmachine achter om allerlei schoonmaakproducten aan de mensen te slijten. En iedereen is er een gewillig radertje in de winstmachine voor grote bedrijven zoals Unilever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 2 keer per week helemaal niet raar, ik vind elke dag eerder overdreven veel. Maar als mensen dat blijkbaar nodig hebben of gewoon fijn vinden, zal ik me er niet druk over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kanzi ; dat is zeker aangeleerd gedrag, en voornamelijk psychisch. Ik ben elke keer weer geschokt als ik zie hoeveel mensen dagelijks of zelfs meermalen daags douchen, en dan vaak ook nog beduidend langer dan de maximaal benodigde 5 minuten. Dat is wel zo onvoorstelbaar slecht voor het milieu, vooral als er ook nog eens grote hoeveelheden zeep bij worden gebruikt. Onverantwoord eigenlijk, vandaag de dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch weet ik zeker dat ik stink als ik een dag niet douche. Heeft niks met marketing te maken dat is gewoon zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan doe je dat lekker toch, Rick?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rick, je lichaam moet daar ook even aan wennen ; langzaam afbouwen met je douches 1 voor 1 te vervangen door een normale wasbeurt aan de wastafel. Op de niet eens zo heel lange duur zul je het verschil echt merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, ik douche regelmatig met koud water . Dit zorgt ervoor dat ik in de zomer minder zweet. Dus ik verwacht echt dat ik meer ga stinken. Probeer eens uit te leggen waarom mijn lichaam zou wennen aan minder douchen. Want ik denk dat je juist minder zweet door een koude douche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rick: ieder lichaam is verschillend, dus ik geloof best dat er mensen zijn die het wel nodig hebben om elke dag te douchen, dat verschilt gewoon per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 woord: Gat-ver-damme.
Of je nou veel of minder zweet, het is gewoon vies. Klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud is ze?
als ze niet stinkt maakt t toch niet uit?

Het beste antwoord

2 x perweek vind ik wat weinig.. maja er zijn mensen die dat inderdaad doen...

ik douche bijna iedere dag, er wil nog wel eens een dag tussen zitten, omdat ik dan geen tijd heb o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Sommige mensen stinken / zweten minder. Ik niet dus ik zou onwijs gaan stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is normaal als het meisje dat zelf normaal vindt.

Niet uitgebreid douchen betekend niet dat ze zich niet even met een washandje of iets dergelijks wast.

Dat jij elke ochtend naar zweet ruikt, betekend niet dat iedereen het heeft.

En voordat ze het had gezegd had je ook geen last van haar douchegewoonten.

Dus mijn tip: niet druk over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van van iemand natuurlijk gewend is vanuit zijn of haar opvoeding. Als jij wordt opgevoed en altijd hoort dat 2x per week douchen voldoende is dan weet je niet beter tot je ouder wordt.

Zelf douche ik minimaal 1x per dag.

1 op de twee nederlanders douched elke dag.
Als je je verveelt kun je dit onderzoek doornemen over douchende mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet overdreven veel,maar elke dag is ook niet nodig. Wij gingen vroeger 1x per week in de teil endan waren er in mijn geval eerst mijn beide zussen in geweest en toch stonken we niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja op zaterdagavond,en dan kreeg je ook een schone onderboks.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Eef,dat was ik nog vergeten er bij te vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teil voor de kolenkachel!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En gewoon in de keuken,want een douche die hadden we nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ouwetjes weten het nog best en het kan geen kwaad de jeugd van tegenwoordig(alles onder de 50) dat eens goed onder de neus te wrijven,hoe goed ze het nu wel niet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed? Ik ben veel jonger dan 50 en douchte tijdens me jeugd alleen na het gymen op school omdat we thuis geen water/gas hadden. Al schijnt dat volgens sommige niet mogelijk te zijn in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je afgesloten van gas of licht,,,of zat je zover achteraf gelegen van de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon in Den Haag mijn ouders konden dat niet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, teil voor de kachel, maar ik mocht gelukkig eerst! Hersencel, bedoel je dat jullie geen douche hadden? Wij hadden ook lange tijd geen warm water. Totdat er toch een geyser werd gehuurd. Het is een langdurig onderwerp van bespreking geweest, en toen kwam ie er. Toch wel lekker voor het wassen van de haren.
Verder ging ik elke week naar het badhuis in Den Haag, dat ken je dan ook wel.
Er is niets mis met 2x douchen per week als je niet de pan uit stinkt naar zweet. Toen mensen nog geen douche hadden gingen ze 1x per week (of nog minder) naar het badhuis of thuis in de tobbe en daar zijn ze óók groot mee geworden. Bovendien heb ik ergens gelezen dat mensen tegenwoordig voor van alles en nogwat allergisch zijn geworden omdat ze zich juist teveel wassen. Ik weet niet of dat waar is maar ik weet wél dat wassen heus niet altijd zo goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezien zondag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helmaal juist!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezien..1 van de slechte eigenschappen van zeep is dat dat je huis ontvet. Gevolg, de huid miet dat huidvet weer aanmaken en als je je vaak met zeep wats zal je huid steeds weer en dus ook sneller huidvet produceren.
Helemaal slecht is desinfecterende zeep (alleen een arts bv zal WEL de handen vaak moeten desinfecteren) want dat dood ook alle beschermende goede bacterien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Hoe vaker douchen, hoe meer je huid zich tegen al dat geweld probeert te verweren - met alle uitslag en geuroverlast van dien.
Het ligt ook aan de leeftijd natuurlijk, als je meer in de pubertijd zit ga je ook meer zweten. Zelf douche ik 3 keer per week en ik ben 12. Maar ik zweet ook niet heel veel, en als ik zweet gebruik ik gewoon deo! Dat helpt bij mij erg goed. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2x per week, als zij niet meer nodig heeft kan dat best.
Zelf douche ik vrijwel dagelijks. Niet omdat ik anders ga stinken maar omdat ik de gel uit m'n haar wil wassen. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gooi je hoofd dan onder de kraan. Douchen kost hier veel teveel water voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En heb je de gel uit je haar,dan doe je de gel er zeker weer in. ja nieuwe dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zit hier in studentenhuis, als ik m'n haar ga wassen onder de kraan zit m'n hele vloer onder. Overigens douche ik altijd heel kort. Ik vind dit geen reden voor een minnetje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gaf je geen min hoor ,mijn reactie is gewoon bedoeld als grapje.
Dat is nou het vevelende op gv je kunt minnen zonder dat je je zelf bekendmaakt.
Niks mis met 2x per week douchen.

Je bespaart water en het is beter voor je huid.

Als je echter veel zweet of anderzins stinkt, is het omwille je omgeving aan te raden om je vaker te douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter voor je huid zou ik niet zeggen.
Ze heeft een hele droge huid en op haar oogleden zitten allemaal huidschilvers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou ook kunnen komen doordat er iets mis is met haar huid. Weleens daar aan gedacht? Nee, er wordt meteen geroepen dat het niet normaal is enz enz enz... Ik zou zeggen, waar bemoei je je mee?? Maar, als je bijvoorbeeld psoriasis hebt is het laatste wat je wilt een droge, niet vettige huid. Dan ga je veel erger schilferen en plekjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verklaart al wat.
mh75 zegt toch: minder douchen is beter voor je huid.
Die droge huid zou best eens kunnen betekenen dat ze niet eens vaker MAG douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mompop nee dat betekent het niet -_-"
ze vind vaker douchen niet nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan het een voorzorgsmaatregel zijn, van haar of van haar ouders:
Al dat douchen is echter heel slecht voor de huid. Warm water, vooral stromend warm water, lost vet op. Kijk maar eens wat er gebeurt als u een koekenpan met wat gestold braadvet onder de kraan houdt. Bij koud water gebeurt er niet veel, bij warm water zie je het vet weg smelten.
Als mensen jarenlang iedere dag douchen, kan dat leiden tot een permanente droge, geïrriteerde huid. Er kunnen zelfs forse eczeemplekken ontstaan. Het eczeem vertoont dan droge, rode plekken. Als je weet dat je daar aanleg voor hebt, nou dan
kijk je wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als ze een heel droge schilferige huid heeft, zou ze wel gek zijn om dagelijks te douchen, daar wordt het namelijk erger van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mitch: Je gaat voorbij aan de boodschap. Wat ze JOU vertelt en wat er werkelijk aan de hand is hoeft niet een en hetzelfde te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze net zo'n overgevoelige huid heeft als ik, douched ze waarschijnlijk toch nog te vaak, EN te warm, en smeert teveel troep op haar huid.
Met kattenwasjes met een washandje en maximaal een keer per week lauw douchen om mijn haar te wassen (wat ik ook nog liever onder de kraan doe trouwens) blijf ik redelijk intact en...ruik nergens naar. (Want ik mag ook geen parfums gebruiken, ook niet in zeep en deo).
Geen chronische eczeem en schilferige landkaarthuid meer ; heerlijk.
sterredag
7 jaar geleden
Dat betekent het wel!! hoe droger de huid hoe MINDER je mag douchen, omdat van douchen je huid DROGER wordt. Raar maar waar, maar google er maar eens op. Dermatologen adviseren 1 x per week, mensen met droge huid liefst minder zelfs trouwens. Wel even aandacht besteden aan de schaamdelen en regelmatig schone kleding aan. Maar douchen is echt iets wat de spuigaten uitloopt tegenwoordig en is echt niet beter voor je.
Ja zeker is dat heel normaal.
Je kunt je huid ook té schoon houden. Dat klinkt vreemd, maar iedere keer als je je wast, tast je het beschermlaagje bovenop je huid aan.
Al dat water en zeep kan het natuurlijke evenwicht van je huid flink in de war schoppen.
Dermatoloog (huiddeskundige) :
Er zijn verschillende factoren die een droge huid veroorzaken. De meest voorkomende oorzaak van een te droge huid is tegenwoordig het overmatig douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam heeft van nature een vet laagje op je huid, dat je beschermd tegen infectie's van bacteriën en schimmels.
Zou je alleen maar met water douchen en geen shampoo gebruiken, dan zou dat laagje intact blijven.
Maar juist door al ons geboen met shampoo, maken we ons lichaam vaak veel te schoon, juist hierdoor hebben we meer last van bactrién die bij ons de zweetlucht veroorzaken, dus hoe meer je doucht, hoe sneller je naar zweet gaat ruiken.
2 keer per week douchen en je verders wassen waar nodig is geen enkel probleem en zal je trouwens minder vaak/vlug gaan stinken naar zweet.
Je edele delen ga je toch ook niet met zeep wassen, want ook dan verstoor je de natuurlijke stoffen die ons juist beschermen , maar dat weten we meestal wel, maar dit andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals alle voorgangers al zeggen is teveel douchen niet goed.
Maar door al die reclame moet je jezelf wel 3 keer per dag douchen en inspuiten met al die deo,s.
Ieder mens die zweet,ik ook maar als ik zweet of gezweet hebt dan stinkt mijn zweet niet.
Maar dat heeft niet iedereen zelf in de hand.
Ik ken klanten bij ons die een uur in de wind stinken,terwijl ze zich volgens mij toch regelmatig douchen.
Kan ook komen door gebruik van tabletten,tegen allerlei kwalen.
Ik vind 2x per week redelijk,maar het ligt er ook aan wat voor werk je doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is afhankelijk per persoon. Sommige mensen hebben het af en toe nodig om vaker te douchen. Het is niet goed voor je natuurlijke balans om vaker (met zeep) te wassen.
Mijn persoonlijke balans: 2x per week douchen, de ene keer met, en de andere keer zonder zeep. De rest van de week was ik me met water. Niemand zegt dat ik stink, en mijn huid is gezond (zelfs een beetje droog).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mja das redelijk normaal ja .Zolang ze maar niet de pan uit stinkt. maar als jij iedere dag even onder de douche springt om je op te frissen dan is dat ook als heel normaal te beschouwen. Tip. wees niet te royaal met de zeep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is twee keer per week te weinig. Maar nog niet zo lang geleden was 1 x per week normaal. Nog vroeger werd er helemaal niet gewassen. We gaan dus vooruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is bij iedereen anders, maar ik heb gehoord dat op de douchekop veel bacterien zitten...maar ze zijn niet schadelijk voor je. zelf douche ik gewoon bijna elke dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd; je huid heeft een zelfregulerende werking. De huid heeft een bepaalde zuurgraad, de Ph waarde..Dit moet zoveel mogelijk neurtraal zijn. Als je je alleen met water zou douchen dan heeft je huid en uur of 8 nodig om zich te herstellen tot de normale zuurgraad. Als je je met zeep wast is dat een verdubbeling, dus 16 uur.. Zou je je dus zeg 2 maal per dag wassen/ douchen dan komt je huid niet meer op de normale zuurgraad met alle gevolgen van dien. Droge huid is er 1 van maar idd ook infecties krijgen een grotere kans.

een tijd terug bleef men mensen die verzorgd moesten worden wassen. Dan heb ik het over dementerenden die niet meer zindelijk waren of verstandelijk gehandicapten om eens twee categorieen te noemen. Men bleef maar boenen en de patienten gingen steeds meer stinken en kregen veel huidproblemen.. Na onderzoek is men gaan experimenteren met minder wassen, normale hygiene maar niet dat extreme eer.
De huidproblemen werden zienderogen beter en de stank trok weg.

Er zijn steeds meer mensen die nog wel douchen maar geen zeep meer gebruiken. Ook het haar wassen zonder shampoo is steeds meer bekent aan het worden.
(Daar ben ik er 1 van en zou willen dat ik dit jaren eerder zou hebben ondekt!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel douchen droogt je huid uit. Ik sluit me aan bij alles wat de voorgangers hiervoor hebben gezegd. Buiten dat het je huid uit droogt kan je weerstand door teveel douchen afnemen. Je haalt het beschermlaagje wat je huid opbouwt elke keer weer weg. Hierdoor zou je eerder ziek kunnen worden bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is normaal...en wie bepaalt dat dan...
Laat ik het zo zeggen...de een moet twee keer per dag douchen anders ga je het al ruiken.
En de ander 1 keer per dag.
En weer een ander...ruikt pas na 4 dagen.
En sommige ruiken nooit naar zweet en kunnen dus zoals dit meisje...2 keer per week douchen.
Ik had vroeger buurkinderen die gingen nooit onder de douche want die hadden ze niet.
En die wastte zich maar 1 keer per maand ofzo en stonken dus niet. En waren ook NOOIT ziek.
Ik wastte me elke dag en was altijd ziek of onderweg.
Het is maar net hoe sterk iemand zweet en dat bepaalt hoe vaak iemand zich zal douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is volkomen normaal, sterker nog, het is vermoedelijk zelfs gezonder dan dagelijks douchen, laat staan twee keer per dag.
In de eerste plaats betekent niet douchen natuurlijk niet dat je je niet wast. Ten tweede kan douchen, zeker als je zeep gebruikt, juist de óórzaak zijn van verhoogde zweetproductie en afscheiding. Zoals je haar ook vetter wordt naarmate je het vaker wast. Verder is ook de mate waarin je kleren wisselt (en wat voor stoffen je draagt) daarop van invloed.

Een mens is geen waterdier, en hoewel we best wat water kunnen weerstaan, hebben we het feitelijk maar mondjesmaat nodig. Een zeemansdouche of kattenwasje volstaat in de regel uitstekend om nergens anders naar te hoeven ruiken dan huid en eventueel een lichte zeepgeur. (Te zwaar is al snel penetrant en vervelend voor je omgeving).

Als je echter echt elke ochtend naar zweet riekend wakker wordt, is er echter vrees ik wel iets anders aan de hand dan te weinig douchen ; dat lijkt me nou juist weer verre van normaal. En die oorzaak kan iets simpels zijn als veel te warm slapen , eventueel in / tussen niet-natuurlijke stoffen, maar ook een verstoring van de zuurgraad van je huid - die inderdaad door teveel wassen kan komen.

Niet alleen voor je gezondheid maar ook voor het milieu is het beter maximaal eens per dag kort , niet te heet te douchen met zo weinig mogelijk zeep (liefst zeepvrije waslotion), en daar hoef je ECHT niet vies van te worden/blijven. Er zijn meer manieren om jezelf schoon en fris te houden, en die komen niet allemaal uit een flesje of een spuitbus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oma was niet gewend aan douchen. Die was er eenvoudigweg niet toen ze jong was.
Toen er eenmaal een douchecabine, en later een badkamer in haar huisje kwam vond ze het maar een raar ding. Ze gebruikte de ruimte om de was op te hangen.
Mijn oma heeft in haar leven NOOIT onder de douche gestaan. Ze waste zich dagelijks met een washandje waar dat nodig was.
En weet je wat? Ze stonk niet, integendeel. Er hing een altijd een heerlijk zacht omaluchtje om haar heen.
Ze heeft nooit huidproblemen of wat dan ook gehad, trouwens.

Kortom: Douchen is blijkbaar uberhaupt niet nodig.
Natuurlijk, het is lekker en je frist er letterlijk en figuurlijk van op.
Maar de mensen maken elkaar tegenwoordig gek met hun overdreven, overbodige en zelfs schadelijke hygienische
maatregelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks mis mee, juist beter om niet elke dag te douchen.