waarom blijven sneakersokken niet goed om mijn voet zitten?

Altijd als ik sneakersokken ( enkelsokken) draag, duurt het maar even en dan zit de sok opgepropt onder mijn voet in de schoen. Hoe komt dit en wat is er tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Mode
17.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik had dit ook bij gewone sokken. Duur of goedkoop maakte niet uit. Draag om die reden nooit meer sokken. Goeide vraag dus.
Pieterke
4 jaar geleden
Goeie vraag dus.

Antwoorden (4)

Dit komt doordat het uiteinde van enkelsokken precies zit op de plek waar de enkel overgaat in de voet en daar is de enkel op z'n dikst. Tijdens het lopen bewegen de enkelspieren en die duwen dan de sokken naar beneden, waar ze meer ruimte hebben.

Er bestaan ook sneakersokken met anti-afzakmaatregelen. Dit kan zijn elastiek rond de wreef in de sok of een siliconen randje bij de hiel. Maar echt enthousiast hoor je daar niemand over. De afzakklachten lijken te blijven.

Een oplossing die damesblad Libelle geeft is: een strook fashiontape aan de binnenkant van de hielen. Dan plakken de sokjes met die tape aan je voet en zakken niet meer af. Maar dat is wel een relatief dure oplossing. Zelf zou ik ervoor kiezen om dan gewone sokken te dragen (eventueel de boord omslaan zodat ze korter om de enkel zitten). Of je koopt enkelsokken met een lipje aan de achterkant, waardoor ze niet zo gemakkelijk in je schoen verdwijnen.
Amadea
4 jaar geleden
Kan zijn dat je sneakersokken van een goedkoop merk hebt (merkloos) zonder goede pasvorm. Koop voor een keer een paar sokken bij een behoorlijke winkel en kijk of daar de 'fout' zit. Kan me niet voorstellen dat het aan je voeten ligt.
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Gezien het feit dat véél dragers van sneakersokken dat afzakken ervaren is het geen kwestie van kwaliteit.
Ivana
4 jaar geleden
Begrijp ik, maar hoeveel mensen kopen nog sokken bij een manufacturen of kledingzaak?
Kwaliteitssokken passen en blijven zitten.
Alle sokken zakken af. Iedereen trekt zijn sokken op.
Alleen zijn afzakkende sneakersokken irritant, omdat ze in de schoen gaan zitten.

Twee oplossingen:
1 Je hebt ook zo'n sokjes van panty materiaal. Dit zakt nauwelijks.
2 Koop kleine pompons (knutselen kan ook, eventueel haken en vullen, zo gedaan).
Naai deze bolletjes op de sok (elke sok 1). Je naait ze aan de achterkant op de bovenrand.
Vroeger zelf veel gedaan. Doe de sok aan. Bolletje boven de schoen. Schoen dicht.
Sok zakt niet meer af, omdat het bolletje de sok tegenhoudt.

Voorbeeld van pompons:
Zorg dat je er wel koopt, waar je met de naald in kunt prikken, zodat ze ook vastgenaaid kunnen worden. Als je ze zelf draait of haakt, gaat het nooit mis. Op internet zie je minder of het een echte pompon is.

https://www.sayila.nl/accessoires-sieraden-maken/sieraadonderdelen/pompons-nl/sig/5634
Zie net, kun je tegenwoordig ook kopen!
Ook nog even op internet gezocht.
Mr Gray verkoopt sokken (ook sneakersokken) die niet schijnen af te zakken.
Ik weet niet of ze in een winkel in Nederland verkocht worden. Je kunt ze wel online bestellen.
De site is helaas alleen in het Engels.
Toegevoegd op 02 augustus 2019 19:00: bron, tekst
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Mensen dragen toch juist van die lage sokjes omdat ze niet willen dat er een stuk sok boven hun schoen uitsteekt? Wil je dan wel zo'n raar bolletje boven je schoen? Misschien dat meiden het leuk vinden, ik zie mannen er nog niet mee lopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gelukkig is Pela een vrouw.
Ik wilde wel met zo'n raar bolletje boven mijn schoen lopen. Ik vond het grappig staan, maar smaken verschillen gelukkig.
Als er geen vraag naar was, zouden ze ook niet zo te koop zijn, lijkt mij.
Als je sokken en je schoenen goed passen, zakken je sokken niet af. Zijn je sokken te klein, dan trekken ze in je schoen door de elasticiteit van de stof. Zijn je sokken te groot, dan zakken ze af omdat ze niet strak genoeg om je voet zitten. Passen je sokken goed, maar je schoenen niet, dan onstaat er wrijving tussen je voet en je schoen waardoor je sokken elke keer een beetje verschuiven.

Misschien kun je je schoenen gewoon iets strakker dicht doen, veters goed aantrekken, niet alleen bovenaan maar bij alle gaatjes. Heeft de schoen de goede maat qua lengte en breedte, dan kan het ook zijn dat je een (ander) inlegzooltje nodig hebt. Als je voet niet gelijkmatig afwikkelt maar bij elke stap heen en weer kantelt, ontstaat een soort kurketrekker-beweging tussen voet en schoen. Daardoor wordt je sok uitgetrokken. Met een goed passend inlegzooltje blijft je voet rechter in je schoen staan en blijven je sokken beter zitten. Bovendien is dat beter voor je voeten, voor je enkels, je knieën, je heupen en je rug.

Ga bij jezelf na wat de oorzaak is van het afzakken en richt je daarop. Probeer ook eens dezelfde sokken in andere schoenen en andere sokken in je sneakers om achter de oorzaak te komen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe kun je tegenwoordig goed passende sokken kopen?
Zelfs de betere sokken zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar in maat 35 t/m 38 of 39 t/m 41,42.
Ofwel iemand met maat 35 koopt hetzelfde paar als iemand met maat 38.