Kun je zelf een blouse maken van satijn ?

Zo' ja, hoe maak je het ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.9K

Antwoorden (4)

Ja dat kan. Daarvoor heb je een patroon van een blouse nodig. Deze zitten in de Ariadne, Burda en Knippie.
Alleen moet je wel weten hoe je het moet lezen en knippen.

Je kunt ook een oude blouse helemaal uit elkaar halen, de onderdelen op de nieuwe stof spelden, dit uitknippen en weer aan elkaar naaien.

Maar ik kan je vertellen dat een blouse maken behoorlijk moeilijk is. Zeker als je nog nooit zelf kleding hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zelf je kleding maken is De oplossing voor als je wat anders aan wil dan wat in de winkels te koop is, of als je geen standaard confectiemaat hebt.

Voor de goedkoop kun je het net zo goed niet doen. Goede stof is duur, goede patronen zijn duur en een goede naaimachine ook. En als je echt mooie kleding wilt, heb je absoluut naailes nodig. Het is niet echt makkelijk. Krijg maar eens een kraag netjes op een blouse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut ; voor het geld hoef je het zeker niet te doen. Tenzij je van maatkleding houdt, die kun je dan goedkoper zelf aanschaffen. Maar tegen de doorsnee boetiek kun je ECHT niet opnaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Daarom maak ik nog wel broeken voor mezelf, maar die vallen dan ook in de categorie "raar", volgens mijn zonen. :-)
Ja, je kunt zelf ALLE kleding maken die je ziet van ALLE stoffen.
Naaien is an sich niet ingewikkeld, maar goed, mooi naaien zodat het er minimaal net zo goed of beter uitziet dan in de winkel, is een vak.

Koop een goede naaimachine (die goedkoper dingen zijn prut), neem ongeveer een half jaar naailes, en ga dan oefenen met je eigen patronen of patronen uit de winkel, naar keus. Beter nog : beiden.

Satijn is één van de moeilijkere, ingewikkeldere stoffen om te naaien omdat het zo glijdt, waardoor er veel rijgwerk aan te pas komt. Zeker niet een materiaal voor beginners. Daarnaast is een bloes met knooplijsten, kragen, staanders , manchetten, knoopsgaten en pasbeleg een van de moeilijkere werkstukken. Voor je zover bent heb je al heel wat rokken en broeken in elkaar ge...jast.

Je kúnt dus zelf een blouse maken, zelfs van satijn, als je heel goed kunt naaien en een goede machine hebt. Als beginner zou ik het niet proberen. Het is meer een einddoel om naar te streven na een lange weg. Wel een leuke weg trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zou wel kunnen.

Ik heb vanaf mijn 15e jaar naailes gehad en jarenlang mijn eigen kleren gemaakt en die van mijn zoons.
Maar tegenwoordig is kleding in verhouding zo goedkoop, dat ik niet eens meer iets maak voor mijn kleindochter van drie jaar.
Wel eens een jurk gemaakt voor de kleindochter van 12, omdat die heel precies wist wat ze wilde.

Maar zoals gezegd door de andere antwoorders:
Een bloes is een van de moeilijkste dingen om te naaien en satijn een van de moeilijkste stoffen om te verwerken.