Waarom is het XL en niet EL?

XL staat tenslotte voor Extra Large, maar zoals je kunt zien begint 'Extra' met een E. Maar waarom is het dan XL en niet EL?

Da's een goeie vraag zei mijn moeder. Dat was dus de aanleiding om te gaan googelen. Na het te gegoogeld te hebben bleek er geen verklaring voor te zijn. Misschien heeft er iemand nog een leuke theorie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De enige theorie die ik zelf kan bedenken is het probleem wat je krijgt als je het niet als afkorting uitspreekt maar als woord. EL (el) wat het zelfde zou zijn als L (el). Geldt ook in het Engels.

Antwoorden (1)

De "X" in de Engelse afkorting XL wordt in het Engels uitgesproken als "eks".
Als het "EL" zou zijn geweest, zou dat tot een foute uitspraak kunnen leiden. (Namelijk met een "ie"-klank van de E).

Voor de afkorting heeft men dus gekeken naar de beginklank van het woord "extra".
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-
ET= ie-tie (ExtraTerrestrial)
EL= ie-el (Extra Large) ipv eXtra Large
EP=ie pie (Extend Play)
En dan zou je nog een hele waslijst aan woorden die met extra of external beginnen die gewoonweg met een E zijn afgekort.
eSATA bijvoorbeeld (ie-saataa)
Prima uitspraak, prima afkorting. De vraag blijft dus waarom voor de tweede letter kiezen in het geval van extra large en niet de eerste. Dat is vrij ongewoon. Als het woord xtra large was dan had XL de logische keuze geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"ET= ie-tie (ExtraTerrestrial)
EL= ie-el (Extra Large) ipv eXtra Large
EP=ie pie (Extend Play)
En dan zou je nog een hele waslijst aan woorden die met extra of external beginnen die gewoonweg met een E zijn afgekort. " Maar er is geen 'ie' klank in extra.... Je haalt allemaal voorbeelden aan met een 'ie' klank, terwijl je weet dat de e in extra geen 'ie' klank is... Wat computoon zegt zit een kern van waarheid in, en er speelt ook een stukje marketing mee, UI/UX developer staat natuurlijk veel sexier dan UI/UE.
En wat dacht je van XML terwijl het Extensible Markup Language blablabla is... ? En niet vergeten Xmas? Hier worden ineens 3 letters vervangen voor een X.... Jij kunt het ongewoon vinden, maar voor de Angelsaksische gemeenschap waar toe ik ook behoor heel normaal.... Ik plus 'm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus dan zit er niet echt iets speciaals achter. Het is dan gewoon zo dat de bedenker van deze maten het blijkbaar mooier vond om XL te gebruiken ipv EL. Of trek ik dan verkeerde conclusies?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar zit de ieklank in extended play of extraterrestrial of externalsata dan? Er zit geen waarheid in het antwoord. En wat dacht ik van alle andere voorbeelden waarbij een x gekozen wordt ipv een e? Ook allemaal ongewoon en niet beantwoord Door dit antwoord. We kunnen enkel stellen dat Engelsen dit vaak doen, en dat het qua klank prima uitkomt. Maar de reden waarom is niet duidelijk. Immers waarom nogmaals
Extended play. EP
Extra large. XL
Extraterrestrial. ET Het punt marketing is er een welke computoon niet aanhaalt. Dat is iets wat wel als argument zou kunnen gelden maar nog nergens uit blijkt.
alexf52889
7 jaar geleden
ik ben het eens met MrTomaat, waar komt X-mas dan vandaan? er zit geen X in CHRISTMAS?
Computoon
7 jaar geleden
Die X in Xmas heeft een heel andere achtergrond. Zonder vertaling (bron: Wikipedia): "Xmas is a common abbreviation of the word Christmas. It is sometimes pronounced /ˈɛksməs/, but Xmas, and variants such as Xtemass, originated as handwriting abbreviations for the typical pronunciation /ˈkrɪsməs/. The "X" comes from the Greek letter Chi, which is the first letter of the Greek word Χριστός, which in English is "Christ".[1] The "-mas" part is from the Latin-derived Old English word for Mass.[2] There is a common belief that the word Xmas stems from a secular attempt to remove the religious tradition from Christmas[3] by taking the "Christ" out of "Christmas", but its use dates back to the 16th century."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De X van Xmas is een heel ander verhaal, en beter te herleiden. https://en.wikipedia.org/wiki/Xmas
Χριστός = christus
Eigenlijk een beetje hetzelfde als Cmas schrijven of Kmis. Of nog beter Cmis of Kmas (aangezien twee talen gemengd worden). Nog een leuke E-ATX = Extended - Advanced Technology eXtended.