Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor een kledingstuk is een "butterfly"?

In dit artikel (uit 1987) https://onzetaal.nl/uploads/editor/Tienredenen.pdf worden "butterflies" genoemd bij een opsomming van verschillende kledingstukken met een Engelse productnaam.

Wat is een "butterfly"?

Toegevoegd na 24 minuten:
N.B.: Misschien komen ze alleen in paren voor, net als de verderop in het artikel genoemde "moonboots".

Antoni
8 jaar geleden
in: Mode
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
Het zou mogelijk een vlinderbroekje kunnen zijn.
--------
Bandeau bikini met vlinder broekje
Leuke nieuwe bandeau bikini met vlinder broekje. Topje maat l en broekje maat m, maar dankzij de knoopjes kan deze geknoopt…
--------
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk artikel trouwens.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als ik het me goed herinner - in die periode deed ik de modevakschool, dus er zijn nog wel wat verdwenen termen blijven hangen - was het een broek (eigenlijk een broekrok) met heeel wijde pijpen, van dunne, soepele stof. Butterfly pants. Vaak van meerdere lagen stof of een draperie, zoals met veel laagjeskleding en wikkelkleding uit die tijd gebruikelijk was.
Als ik op die term google, krijg ik ook het soort kledingstuk te zien dat ik in mijn hoofd heb, dus hopelijk klopt het ; een echte bron kan ik niet 123 vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Dit lijkt mij het beste antwoord. Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat een vlinderdas bedoeld wordt.

Toegevoegd na 2 uur:
Bedoelde tekst:
"Zeer algemeen is dit gebruik in de modieuze kledingindustrie, waar haast geen draadje textiel meer te vinden is zonder Engelse produktnaam: van singlets tot raincoats, van butterflies tot moonboots."
Alle artikelen worden in het meervoud genoemd, niet alleen moonboots.

De Engelse produktnaam is butterfly (voluit butterfly tie) hetgeen dus vlinderdas betekent.

Met dank aan Amadea:
butterfly [vlinderdasje] {1926-1950} < engels butterfly [vlinder], van butter [boter] + fly [vlieg], maar eerder in de oorspr. betekenis daarvan, namelijk ‘vliegend insect’. De betekenis valt te verklaren uit het feit dat vlinders vaak werden aangetroffen rond botervaten, vgl. middelnederlands botervliege, hoogduits Butterfliege.
Etymologiebank.nl/trefwoord/butterfly
(Lees meer...)
SimonV
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat klopt, en wordt bevestigd door http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/butterfly
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat heet in het engels een bow-tie

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding