kan je het spul dat in glowsticks zit op je kleding doen om het te laten schijnen? en hoe werkt dit dan? bijvoorbeeld op schoenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
5.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
Is volgens mij giftig

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan, heb het wel eens op mn dekbedovertrek gedaan best grappig en het trekt vanzelf weg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het "spul" in die glowsticks is kankerverwekkend en bijtend. Dat moet je absoluut niet uit de verpakking willen halen. - dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb het geprobeerd en inderdaad lukte het.. :)

Andere antwoorden (1)

Dat is geen goed idee.

Het principe van een glowstick is dat er de staaf uit 2 verschillende buisjes bestaat. Het binnenste buisje bevat een chemische stof die een kleur licht uitstraalt als het in aanraking komt met de vloeistof in de buitenste buis. In die buitenste buis zit meestal waterstofperoxide. De binnenste buis is een glazen buisje dat je breekt door de glowstick te buigen.

Waterstofperoxide is een bijtende vloeistof. In hele lage concentraties wordt het wel gebruikt om haar te blonderen (letterlijk alle pigment er uit te bijten), in hogere concentraties kan het explosief zijn. Dit op bv je kleding of schoenen zal er waarschijnlijk voor zorgen dat je kleding daarna vlekken heeft die er nooit meer uit gaan.

De vloeistof die, bij aanraking met de waterstofperoxide, licht gaat uitstralen is een zogenaamde PAK. PAK staat voor Polycyclische Aromatische Koolwaterstof. Afhankelijk van de kleur die het moet uitstralen zijn het verschillende PAK's die daarvoor worden gebruikt. Van PAK's is algemeen bekend dat deze kankerverwekkend zijn. Nog een reden dus om deze niet op je kleding te smeren.

Als je een glow-in-the-dark effect op je kleding wil hebben kun je beter op zoek gaan naar speciale spullen die daarvoor gemaakt zijn. Op internet is daar genoeg van te vinden.