Stopt haargroei ooit?

volgens mij heb ik meer haren op mijn rug dan tien jaar geleden. ben nu 40. Klopt het dat naarmate je ouder word meer beharing krijg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat oppervlak van haargroei groeit... Bij oudere mensen komt er ook haargroei in de neus en in de oren... En het oppervlak van begroeiing neemt ook steeds meer toe, zelfs in het gezicht... Bij man en vrouw...

Het beste antwoord

Haargroei gedurende het leven

Vóór de geboorte
Tijdens de ontwikkeling van de mens in de baarmoeder worden alle haarfollikels, waaruit later de haren groeien, al aangelegd. In deze periode vóór de geboorte produceren alle haarfollikels aanvankelijk één soort haar: lanugohaar. Deze wollige haren worden voor de geboorte al afgestoten. Deze lanugoharen worden dan vervangen door vellusharen, niet-gepigmenteerde haren van enkele millimeters lang die over de gehele huid voorkomen (met uitzondering van de handpalmen en voetzolen). Alleen op het hoofd, de wenkbrauwen en de wimpers ontstaan steviger haren: de terminale haren. Deze kunnen wél gepigmenteerd zijn.

Vóór de puberteit
De verspreiding van de beharing is vóór de puberteit bij jongens en meisjes gelijk: terminale haren op het hoofd, wenkbrauwen en wimpers. De rest van de huid is met vellusharen bedekt.

In- en na de puberteit
In de puberteit verandert een deel van de vellusharen in terminale haren. Dit proces is bij de man meer uitgesproken dan bij de vrouw. De verandering is vooral aanwezig in het gelaat (bij de man) de oksels, de borst, de buik en het schaamgebied. Ook aan de armen en benen ontstaan terminale haren: bij de man veel meer en vaker dan bij de vrouw, maar dit is ook afhankelijk van ras.
Op gevorderde leeftijd
Bij het ouder worden (voorbij het 60e levensjaar) verandert de beharing opnieuw. Terminale haren kunnen devalueren tot vellusharen. Daarnaast treedt ook een verlies aan pigmentatie op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijdens zijn levenscyclus maakt een haartje drie fases door: de anagen, de catagen en de telogen. De anagen(groeifase) is de eerste fase: het nieuwe haar groeit in de bulbus (haarwortel). Daarna komt da catagen (intermediaire fase): het haar stopt met groeien omdat de celdeling stopt. De telogen (rustfase) is de laatste fase: nieuw haar gaat groeien in de papil en tot slot valt het oude haar uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontwikkeling van de mannelijke lichaamsbeharing begint aan het begin van de puberteit, maar zet zich ook daarna nog jaren door. Het is mogelijk dat het lichaam van een man tussen de 20 en 30 jaar behaard is op de borst, bovenarmen, schouders en rug, maar er zijn veel mannen die op geen van deze plekken haar hebben, of maar op enkele. Het is in ieder geval zo dat de lichaamsbeharing van een man aan het einde van de puberteit nog niet is volgroeid.
Tot aan de zesde levensfase blijft het haar zich ontwikkelen, tot de ouderdom begint op te treden.

Het zal dus niet eindeloos door gaan.