hoe kan het dat tussen 6 blonde kinderen, 1 rooie zit.

Bij ons thuis allemaal zo blond als het maar kan, behalve mijn oudste zus, die is rood.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Recessieve genen is als gooien met twee dobbelstenen. Een dobbelsteen is de genen van vader en een is de genen van moeder. Stel dan verder dat de gen die voor rood haar codeert het enkele puntje is op de dobbelsteen. Om een kindje met rood haar te krijgen moeten beide dobbelstenen een enkel puntje hebben. Verder moet je dan dubbel 1 gooien om dat rood haar te krijgen. Dat is de essentie van recessieve genen. Alleen wanneer je de recessieve genen krijgt van beide ouders zal je eigenschappen van die gen krijgen.

Het is ook goed mogelijk om 1 recessieve en 1 dominante gen te hebben. Je bent in dat geval een drager van die eigenschap (gen) zonder dat je de karakteristieken van die gen vertoont. Daardoor komt het dat twee ouders zonder rood haar een boel kinderen kunnen produceren zonder rood haar en toch (mits ze allebei dragers zijn van de rood haar gen) ooit een keer een kind krijgen met rood haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan heel goed, er zit via de genen bijna geen verschil tussen blond en rood. Dus dat is niet vreemd, en komt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was bij ons ook mijn zus en broer zijn blond ik was rood
maar ga je terug verder in de familie dan komt het toch vaker voor
dus erfelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een erfelijke eigenschap kan vele generaties overslaan om dan alsnog weer op te duiken.
Het kan best een van je 8 overgrootouders zijn waar dat haar vandaan komt maar nog verder terug is ook goed mogelijk. Dat rood niet dominant is maakt de kans wel kleiner maar sluit de kans geenszins uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood haar is een zeer recesief gen. Dat wil zeggen dat als je één gen voor blond haar en één voor rood haar hebt, je altijd blond haar zal krijgen. Haarkleur wordt overigens door een grotere combinatie van cellen geregeld, maar je snapt het idee. Dus alleen wanneer beide ouders de genen voor rood haar bezitten én het doorgeven krijgt het kind rood haar.