Heeft reclame voor scheerapparaten invloed op ons schoonheidsideaal?

Al die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn - tegenwoordig hoort een man superglad te zijn.
Vrouwen oksels moeten geschoren zijn, en bikini lijn superstrak.

Komt dit doordat de reclame ons beeld van schoonheid veranderd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

Ja, de reclame liegt ons voor dat iemand die ongeschoren is onverzorgd is, en komt derhalve met zijn eigen schoonheidsideaal dat relateert is aan hun verkoopcijfers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk niet dat het daar mee te maken heeft
de mensen willen er gewoon verzorgd uitzien
en daar hoort een geschoren lichaam {op bepaalde plaatsen dan} ook bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de definitie van verzorgd verandert wel, in onze huidige opvatting betekent dat geschoren, dat is niet altijd en overal zo (geweest).
De reclame heeft er zeker mee te maken, plus het is wel hygienisch ook!
En IK vind het er veel prettiger uitzien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ja, dat dank je de koekoek, dat heeft de reclame je wel ingepeperd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg toch ook dat reclame er wel mee te maken heeft..
Baarden en snorren komen weer terug, het schijnt dat dat te maken heeft met de (zogenaamde) Kredietcrisis.
Je ziet steeds meer dressmen (mannelijke mannequin)
met een baard, let maar eens op.
Mijn vrouw wordt woest als ik mijn baard afscheer.
Nu ik in het verre oosten zit is een baard wel onhandig, de koeling van je hoofd is dan wat verminderd en heb ik het haar er dus afgehaald.
In de strenge winter is een baard wel weer handig, een
bontje om je waffel was erg isolerend tegen de kou.
Als ik terugvlieg naar Nederland, laat ik de baard dus weer staan, anders herkent mijn vrouw me haast niet meer,
Je kop verandert enorm door wel of geen baard te dragen
Voor de huid echter is het prima, de huid onder de baard lijkt vele jaren jonger dan de rest van mijn hoofd.
Daar hoef ik dus geen BOTOX op los te laten, dat spaart dus weer uit.
Scheren is overigens een prijzig gebeuren, als Tiger Woods er reclame voor maakt........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neu, ontharen is niet zo nieuw als het lijkt. Gezichts- en lichaamshaarmode varieert van tijd tot tijd en van cultuur tot cultuur.

Romeinen schoren zich ook al rond het begin van onze jaartelling, en er zijn zelfs scheermessen uit de bronstijd gevonden.

In Egypte gebruikten vrouwen 4000 jaar geleden al een soort suikerpasta om hun lichaam te ontharen (vergelijkbaar met harsen).

Dat deden ze vast niet omdat hun schoonheidsideaal was beïnvloed door reclames voor messen en suiker.

Overigens: al die willen te kaap'ren varen moeten niet zozeer mannen zijn die hun baard laten staan, maar mannen die oud genoeg zijn om baardgroei te hebben. Het is geen statement over gezichtsbeharingsmode, maar simpelweg dat je op die route geen jonge jochies mee moet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt, maar dat iets al eeuwenoud is en telkens weer verandert, wil natuurlijk niet zeggen dat het feit dat het nu ons ideaalbeeld is niet beinvloed is door reclame.
Interessante toevoeging over het lied trouwens! Ik heb er nooit over nagedacht waarom mannen volgens het lied baarden moesten hebben, maar wat jij zegt klinkt wel ontzettend logisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant ja!
iedereen moet natuurlijk zelf bepalen wat mooi is,maar ik vind t personelijk niet aantrekkelijk om een man te zoenen die onder gezichts-haar zit.dat heeft niks met die reclames te maken.heb dat altijd al zo gevonden.ik denk dat mannen tegenwoordig meer kijken naar wat vrouwen prettig vinden,dan vroeger was t uiterlijk van de man meer om "autoriteit" uit te stralen.vandaar die baarden en snorren(denk aan bijbelse fig. en beroepen als politie of kapitein)maar tegenwoordig heeft de man een andere rol tegenover zijn partner,en gezag hebben hoort daar niet meer bij.dus zien ook heel veel mensen dat t eigenlijk schoner is zonder die beharing...zo zie ik t
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die beinvloedbaar is, zal worden beinvloed door (welke) reclame (dan ook).

Het menselijk bewustzijn groeit.
Gladder worden (persoonlijke verzorging, hygiene, lichamelijk bewustzijn), hoort daarbij.
Dat is een 'lijn' , die er al was, die gevold wordt, en doorgaat.

Uiteindelijk zijn we allemaal 'blij' met onze 'kale lichamen'.

(persoonlijk ben ik voorlopig nog heel tevreden met mijn 'gazastrook')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het door specifiek de scheerapparatereclame komt is een tweede, maar dat de meeste voorkeuren op het gebied van uiterlijk niet aangeboren zijn is een feit.

Dat we dat wat we in de jaren zeventig hip vonden er nu niet meer uit vinden zien (gedateerd) komt niet doordat we van binnen zo extreem veranderd zijn.

Enerzijds willen we opvallen, anderzijds willen we niet uit de toon vallen. En de commerciële wereld speelt daar gretig op in.

De reclame, de kunst, de politiek, de waan van de dag. Alles heeft invloed op onze perceptie van schoonheid.

Zelfs het eten van een reep chocolade kan invloed hebben op de wijze waarop je naar de (buiten)wereld kijkt.
14 jaar geleden
Ja dat heeft het, overduidelijk... Reclame is een medium dat een doctrine uit den treure moet herhalen... En dan gelooft iedereen de doctrine (lees boodschap)...

De reclame is de meest succesvolle manier van indoctrinatie...

Waarom komt er steeds MEER reclame, gewoon omdat het werkt...

Waarom is lichaamsbeharing taboe? Reclamejongenswerk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reclamejongens waren er 4000 jaar geleden dan ook al? Het moeten aliens zijn! Zijn de reclamejongens dan toch kosmonauten?