kun je een hoed kleiner maken?

Is er een manier om een te grote hoed passender te maken? Hoeden zijn mij altijd te groot en met een zuchtje wind waaien ze al van mijn hoofd af, hier in Nederland is dat dus geen doen.. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
9.7K
Amadea
10 jaar geleden
Een kleinere maat hoed kopen. In geval je het nog niet wist: hoeden hebben ook maten. Iemand met een kleinere hoofdomvang draagt een kleinere maat hoed.

Antwoorden (3)

Een voering in de rand maken van bijv vilt. Evt meerdere lagen om een kleinere omtrek te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door met een meetlint je hoofd op te meten kun je de maat van je hoed bepalen. Dus misschoen heb je altijd je hoeden tegroot gekocht.
Maar het kan natuurlijk ook dat je een kindermaat hebt. Dat heb ik zelf in ieder geval ook.
Bestel in xag geval de kleinste damesmaat en plaats een riegel larton in de band van de hoed. hierdoor kun je hem perfect passend maken.

Maar de hoed kleiner maken kan meestal niet want dan trek je het hele model eruit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een modiste zal hiervoor biasband gebruiken. Deze wordt op de maat van het hoofd gemaakt en dan op vier punten in de rand van de hoed vastgezet. (voor, achter en aan weerskanten).

Daarna naait de modiste langs de rand van de biasband deze biasband met de hand aan de hoed vast. De kunst hierbij is om niet helemaal door de stof heen te gaan.

Dit antwoord geeft mijn vrouw die jaren als modiste in een hoedenspeciaalzaak gewerkt heeft.

Samenvattend: Ja, een hoed kleiner maken is mogelijk.