Hoe maak ik mijn suède schoenen schoon?

Hoi, ik heb laatst Blauwe suéde Lanvin schoenen gekocht bij 'Shoebaloo', maar ben vergeten te vragen hoe ik ze schoon kan maken. Ze zijn namelijk €325 euro en ben altijd heel erg zuinig op mijn kleren!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
2.7K

Het beste antwoord

de schoen boven waterdamp houden en met een zacht schone borstel wrijven, zo krijg ik mijn schoenen ook schoon en dat is een lichte kleur van Cruijff en deze zijn ook van suède
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (2)

Borstel vuil eraf. Zorg dat je schoenen droog zijn en gebruik een suèdeborsteltje om stof of vuil er zachtjes af te borstelen. Borstel in dezelfde richting (ga niet heen en weer) om het vuil los te maken.
Gebruik een suèdeborstel om slijtplekken te verwijderen. Gebruik de suèdeborstel om stevig heen en weer te borstelen over versleten plekken. •Als de slijtplek te erg is om met de borstel te herstellen, kun je met een mes over de plek schrapen om de vezels overeind te krijgen.
•Als de vlekken erg hardnekkig zijn kun je het vuil er met een gum of een stukje rubber waar schoenzolen van gemaakt worden uit proberen te wrijven.
Verwijder watervlekken met water. Water kan suède doen verkleuren. Om dit probleem op te lossen kun je de hele buitenkant van de schoen met een nagelborsteltje insmeren met een dun laagje water. Gebruik een sponsje of een droge doek om overtollig water op te nemen en laat de schoenen dan een nacht drogen. Zorg dat je er een schoenspanner in doet zodat de schoen niet krimpt of zijn vorm verliest. Als de schoenen droog zijn, borstel ze dan lichtjes met een suèdeborstel zoals bij stap 1.
Haal olie of "onbekende" vlekken er uit met een nagelborsteltje. Gebruik de suèdeborstel om de vlek te schrobben zoals je bij een slijtplek zou doen. Gebruik een nagelborsteltje om hardnekkige vlekken met warm water te schrobben. Vetvlekken zijn moeilijk uit suède te verwijderen, dus als er erg veel van deze vlekken in je schoenen zitten zal het er nooit meer helemaal mooi uit gaan zien.
Laat modder gewoon opdrogen. Verwijder overtollige modder zonder te hard over het suède te vegen. Laat het drogen. Als het eenmaal droog is, kun je de grote stukken er zo afbreken. Gebruik een suèdeborstel om de overgebleven stukjes er af te borstelen.
Bescherm suède. Spuit een laagje beschermende spray op je schoenen als je ze net hebt gekocht, en na elke schoonmaakbeurt. Volg de instructies op de spuitbus, en zorg dat je eerst al het vuil hebt verwijderd voor je je schoenen inspuit.
fremar
10 jaar geleden
Gebruik hiervoor het speciale suede reinigingsdoekje, dat hersteld platliggende ledervezels en neemt vuil en vochtvlekken veilig weg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het suède reinigingsdoekje bestaat uit een speciale samenstelling die er voor zorgt dat vuil en vocht op suède opgenomen wordt en platliggende ledervezels weer hersteld worden.

Het doekje is in de jaren ’60 ontwikkeld door Cornelis de Jongh die persoonlijk gefrustreerd was door het ontbreken van een oplossing voor vuil op suède. In de jaren daarna is het doekje verkocht in warenhuizen en werd het bij de destijds populaire suede jassen standaard bijgeleverd. Het doekje werd internationaal verkocht en ging zelfs in Zuid-Afrika over de toonbank.

De populariteit van sheepskin laarzen en allround suède schoenen in de eenentwintigste eeuw was een goede reden om het doekje weer van de plank te halen. Na opzet van productie en verbetering van de samenstelling en structuur is het suède reinigingsdoekje op circa 300 plekken in Nederland verkrijgbaar.