Waarom zijn sommige t-shirts zo scheef na het wassen?

Ik stond laatst het t-shirt van mijn man te strijken en het was zo scheef als wat. Terwijl als je de shirts koopt je dat totaal niet merkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
8.3K

Het beste antwoord

Katoenen T-shirts zijn gemaakt van tricot. Deze stof heeft als eigenschap dat het in de lengte iets krimpt en door gebruik iets breder wordt. Als het patroon niet recht op de stof is gelegd, is de rek en de krimp van het T-shirt niet gelijkmatig en wordt het T-shirt dus scheef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het heeft te maken met de manier waarop de stof gesneden is. Als niet recht op het weefsel gesneden of geknipt is, gaat het t-shirt in de was scheeftrekken omdat het niet 'recht' krimpt. Dit is meestal erger bij goedkopere T-shirts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ook vaak het geval is, is dat het shirt bij het hangend drogen scheeftrekt. Maar hier krijg je meestal punten van, bijv op de schouders of onderaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat noemen ze ook wel b keuze ,maar worden maar al te vaak als a keuze verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat de kwaliteit niet al te best is. Beetje slordig geknipt en in elkaar genaaid. Komt ook wel voor bij (goedkope) pyama's.
Je kan de schade beperken door ze weer in vorm te rekken als je ze ophangt en ze nog vochtg zijn. Doe ik ook altijd en het strijken gaat redelijk makkelijk en het resultaat is netjes.
Het ophangen van de was duurt alleen een paar minuutjes langer.