Moet ik nog een jaar na het schieten van gaatjes echt goud of zilveren oorbellen dragen??

Toen ik anderhalve week terug eindelijk mn gaatjes liet schieten zei de juwelier dat ik nog een jaar lang echt zilver of gouden oorbellen in zou moeten. Omdat het anders groen kon uitslaan, ik denk dat t ozin is maar m'n moeder zei dat ik t beter wel kon doen. Dus ik wil ff weten wat jullie ervan vinden.

Groetjes Indy

Toegevoegd na 19 uur:
Ik was vergeten te zeggen dat de oorbellen die ik draag van chirurgisch staal zijn.
En over welk termijn kan ik 's nachts geen oorbellen dragen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
12.1K

Antwoorden (5)

Niet echt gouden of zilveren oorbelle kunnen altijd groen of grijs uitslaan, dus je kunt het beter inderdaad wel doen.
Je kunt best een keer geen gouden of zilveren oorbellen in doen een avondje uit, maar doe dan de volgende dag weer gewoon gouden of zilveren in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wordt groen van goud :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm, ja, dat kan natuurlijk ook nog. Niet aan gedacht. Bedankt voor de aanvulling.
Ik hoop trouwens dat je niet helemaal Shrek wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het groene dan wel gewoon weg??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jahoor
Ivana
10 jaar geleden
Als je gevoelig bent voor goud kan je dat groen wel wegkrijgen, maar je blijft er iedere keer last van houden.
Bij het schieten van oorbellen worden altijd tijdelijke oorbellen van chirurgisch staal ingeschoten, geen goud of zilver. Chirurgisch staal voorkomt irritatie en ontstekingen.

De tijd dat deze oorbellen (oorknopjes) er in moeten blijven is 6 weken. Daarna kunnen alle andere oorbellen gedragen worden, maar dan moet de wond wel totaal genezen zijn. Er is verschil tussen mensen, de gevoeligheid en het genezingsproces is niet bij iedereen even snel.

Ik heb 20 jaar lang oorknopjes ingeschoten, dus weet hoe het in elkaar zit. Ervaring genoeg dus.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorbellen die ik nu moet dragen zijn idd van chirurgisch staal..
Ik had al na n kwartiertje na het schieten er geen last meer van dus ja , ben volgens mij sowieso snel met genezen...
Ivana
10 jaar geleden
Als je last hebt van goud, moet je gewoon andersoortige oorbellen zoeken waar je geen last van hebt. Dat is heel persoonlijk. Zelf kan ik er ook niet tegen en heb gekozen voor Titanium oorbellen. Ze zijn wel duurder maar niet duurder dan goud en geven geen allergische reactie.
De opmerking van je juwelier vind ik wel erg overdreven, alsof hij een stapeltje gouden oorbellen aan je wil slijten. In ieder geval komt dat "jaar goud of zilver" mij heel onwaarschijnlijk over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ook ik heb vroeger gaatjes in oorlellen geschoten en ook daar was het advies 6 weken inhouden en erna kun je alles dragen waar je tegen kunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ook ik heb vroeger gaatjes in oorlellen geschoten en ook daar was het advies 6 weken inhouden en erna kun je alles dragen waar je tegen kunt.
Mensen zijn er te makkelijk in en laten ze altijd maar in. Dat gaat irriteren en geeft klachten. Het groen worden komt door koper oxydatie. Dit soort bijou oorbellen moet je uitsluitend overdag dragen, en daarna schoonmaken zodat huidzuur eraf gaat en het oxyderen stopt. Dan evt voor de nacht de goud, zilver of rvs oorstekers dragen om te voorkomen dat het gaatje dicht gaat zitten. Beter is om geen oorbellen 's nachts te dragen. De meeste problemen met oorstekers ontstaan door het gebrek aan hygiëne aan de oren. Denk ook aan resten van zeep en cosmetica dat vaak bij de oorbellen achterblijft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Indy.

Zelf heb ik inmiddels 3 gaatjes in elk oor en in totaal 4x laten schieten (als kind is het eerste gaatje ooit dichtgegroeid).
De juwelier heeft jou volgens mij niet goed ingelicht over wat je wel en niet kan doen.
De genezing duurt over het algemeen 6 tot 8 weken afhankelijk van eventuele ontstekingen of hoeveel tijd het nodig heeft. Tijdens die weken moet je continu aan de oorbellen blijven draaien.
(Persoonlijk liet ik ze zo'n 10 weken zitten om er zeker van te zijn dat ze echt genezen waren)
Na die periode kun je best overdag oorbellen dragen die niet van goud of zilver zijn. Dat kan inderdaad groen uitslaan maar dat zou dan eigenlijk niet veel kwaad meer kunnen. Wat wel handig is ; voor de nacht even schoonmaken en voorlopig nog de oorbellen indoen waarmee ze gezet zijn tegen het dicht groeien. En ik ben het inderdaad eens dat de oorbellen die je nu in hebt van chirurgisch staal hadden moeten zijn.
Groetjes, Sharona.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorbellen die ik nu draag zijn ook van chirurgisch staal..
Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk mee..
Die vrouw die het heeft geschoten vertelde dat ik ze 6 weken lang moest inhouden. Ik moet 's ochtends en 's avonds draaien met sterilon, ze wilde dat we een of ander spul kochten wat minder zou prikken maar sterilon prikt helemaal niet dus dat is dan wel raar dat zij zegt dat het prikt... Ze zei dat het een jaar duurde voordat het helemaal genezen was en dat ik na dat jaar pas oorbellen kon dragen die niet zilver goud of van chirurgisch staal zijn
Ivana
10 jaar geleden
Eenmaal goed genezen groeien de gaatjes niet meer dicht. Dat gebeurt alleen als de belletjes eruit zijn gehaald voordat het genezingsproces is voltooid.
Van oorbellen die geen edelmetaal zijn (dus geen goud of zilver) kan je huid altijd groen uitslaan. Klinkt eng maar het is gewoon het sieraad dat afgeeft en niet je huid die een groen wordt hoor. Na 6 weken mogen je knopjes van chirurgisch staal uit MITS je oren geen ontstekingen vertonen. Verder mag je uiteraard zelf beslissen of je metalen oorbellen draagt maar niet iedereen kan er goed tegen (het kan gaan irriteren) maar dat is iets wat je uit ervaring moet leren. De kans op irritatie is kleine bij gouden of zilveren oorbellen. Mocht je wel irritatie krijgen dan is het wijs om je gaatjes opnieuw goed te reinigen met alcohol en tijdelijk (tot de irritatie volledig is verdwenen) je knopjes van chirurgisch staal weer dragen.

In de nacht kunnen je oorbellen na ongeveer zes weken. Meestal als je gaatje droog aanvoelen als je je oorbellen uit doet (vocht is vaak nog wat wondvocht.