Waarom zitten de knoopsgaten van een overhemd doorgaans verticaal, en alléén de onderste horizontaal?

Lijkt mij ook t.b.v. anderen, een goeie vraag.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
6.8K

Het beste antwoord

Een mooi stukje knip en plak werk:

Een horizontaal onderste knoopsgat geeft meer bewegingsvrijheid’, zo staat te lezen op de site van overhemdenleverancier Bivolino, zonder veel verdere toelichting. Maar bewegingsvrijheid heeft natuurlijk alles te maken met de krachten die juist op dit deel van de buik optreden, zeker bij dragers die wat duurdere overhemden kunnen betalen. ‘Het onderste knoopsgat moet veel vaker zijwaartse kracht opvangen dan andere knoopsgaten’, schrijft Francijn Brouwer (Enschede). ‘Als dat knoopsgat verticaal zit, lubbert het uit.’
Maar waarom dan niet alle knoopsgaten horizontaal? ‘Omdat het dichtknopen veel efficiënter is bij verticale knoopsgaten’, schrijft Brouwer. ‘En ten slotte: waarom de duurdere overhemden? Omdat het een langer productieproces vraagt om één van de knoopsgaten in de andere richting te naaien.’
Die ene afwijkende knoop heeft nog een bijkomend voordeel, aldus Marc Kant (Moordrecht). ‘De meeste mannen beginnen met het dichtknopen van hun overhemd aan de bovenkant. Blindelings worden zo alle knopen gesloten. Aan de horizontale opening merk je meteen wanneer de onderste knoop is bereikt. Zo stop je nooit te vroeg met dichtknopen.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schiet minder snel los. Ideaal hoor. Ik heb er ook een paar (wat goedkopere) overhemden. Die hebben dat niet en die 'ritsen' sneller los. Dat gebeurd niet met een onderste horizontale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms kan dat weer een nadeel zijn :)
Het onderste knoopsgat wordt horizontaal geplaatst om te voorkomen dat je bovenin scheef uitkomt, en alle knopen opnieuw vast moet maken. Als je dus met de onderste knoop begint in het horizontale knoopsgat weet je zeker dat je bovenaan recht uitkomt. De kans op scheef knopen wordt hierdoor een stuk kleiner.