Kun je er zeker van zijn dat je kleding koopt dat niet door kinderen gemaakt is?

Zoals velen denk ik zou ik geen kleding willen kopen dat door kinderhanden gemaakt is. Maar nu hoorde ik dat praktisch iedere kledingzaak kleding verkoopt dat door kinderen word gemaakt. Zijn er zaken waarvan je zeker weet dat het daar niet verkocht word en is er een dan misschien een merk voor zoals 'fair trade' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*kleding die

Het beste antwoord

100% zekerheid is nooit mogelijk, zelfs fair trade merken kunnen belazerd worden, ze kunnen nooit álles controleren. Maar met een fair trade merk heb je in ieder geval wél de garantie dat ze ernaar streven hun producten zonder slaven- en kinderarbeid te produceren, wat de kans dat het kinderarbeidvrij is wel enorm vergroot. Terwijl zeer veel andere merken weten dat het met slaaf- of kinderarbeid gebeurt, maar daar niks aan willen veranderen.

Als je op fair trade zoekt op google, vind je veel merken met fair trade kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee, dat kan niet want dat weet alleen de eigenaar van het bedrijf waar de kleding wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee daar kan je nooi helemaal zeker van zijn.
de frabrikanten in 3e wereld landen zullen er wel voor zongen dat het (misschien) in het klein op de kleding staat zodat jij het niet kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedrijven moet je altijd een beetje wantrouwen want men zoekt gewoon de goedkoopste klerenmakers op in de wereld. Om tegen zo laag mogelijke arbeidskosten de kleren te laten maken en als daarbij kinderen zijn betrokken doen er heel veel bedrijven net of hun neus bloed.
Wij kunnen niet alles controleren zeggen ze dan

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is wel fairtrade fashion tekoop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee daar ben je nooit zeker van. Net als met produkten van Fair trade/ Max Havelaar
Kijk de uitzending van Keuringsdienst van Waarde van afgelopen donderdag eens terug.
Vond dit een eye opener als het gaat om keurmerken, want hieruit blijkt wel, dat ook al staat er geen keurmerk op, het best uit een 'goede' fabriek kan komen én andersom ook, fairtrade gaf niet de mogelijkheid om in de kassen (het ging hier over bloemen) te bekijken.
Dus als het zelfs mét een keurmerk van naam, want dat is Fairtrade toch wel, niet lukt, dan lijkt het mij onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen dat nou hier, in onze rijke wereld, wel willen : geen kinderarbeid, maar oordeel pas, als je langere tijd in landen hebt rondgekeken waar kinderen een baan hebben.
Vanachter je tv-scherm krijg je altijd een vertekend beeld, vooral, omdat je de geuren er niet bij krijgt, en de leefomstandigheden van de kinderen niet te zien krijgt.
Voor die kinderen betekent het, dat ze tenminste één keer per dag te eten krijgen, dat er thee is, dat er volwassenen kijken hoe het met ze gaat, al zullen ze dat uit winstbejag doen, en niet uit menslievendheid, en dat ze 'veilig' zijn als ze aan het werk zijn. Kleren maken, of tapijten, is 'schoon' werk, in de schaduw, en ze zitten erbij : het zijn top-jobs.
Andere kinderen hakken stenen in stukken in de brandende zon, of zwerven over afvalhopen in de hoop iets te vinden wat ze nog kunnen verkopen of opeten.

Als je zeker wilt weten, dat de kinderen het nóg slechter krijgen moet je zeker geen kleren kopen, die hun handjes gemaakt hebben.

Ga eens langs bij een 3e wereldwinkel, en vraag adressen van fair-trade-projecten - ze zijn er, alleen maken ze vaak geen kleren. Manden, sierraden, speelgoed - meer dat soort dingen. Die projecten steunen is het beste wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens heb je best gelijk misschien. Maar kinderen horen niet te werken, ze horen op school. Ik wil kinderarbeid niet stimuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je als gezin al niet weet, of je morgen eten hebt, kan je echt geen schoolspullen (pennen, schriften) kopen, en kan je de inkomsten van je werkende kinderen absoluut niet missen. Bovendien : er zijn vaak geen scholen, geen openbaar vervoer, geen bakstenen om je 'huis' van karton en golfplaat wat steviger te maken, geen electriciteit om bij licht huiswerk te maken, geen drinkwater om 'schoon' mee te koken...er is maar één ding : de dag van vandaag overleven.
Of door honger en ziekte omkomen. Dat is er ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er zeker van dat het anders moet en het ook anders kan. Zoals hier in mijn bijgevoegde link; http://www.kidsrights.info/flash.php#/NL-NL/projects/cuddlecompany/video Natuurlijk nog een lange weg te gaan, maar deze wereld is de wereld die ik graag zie.
Laat ouders in de fabrieken werken en de kinderen naar school gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb je 'cuddle-company'-video met aandacht bekeken : geweldig initiatief ! Maar.....ZuidAfrika is toch een heel rijk land vergeleken met de landen, waar 'onze' kleren gemaakt worden : India, BanglaDesh, alle echt arme landen in het Verre Oosten, waar we vaak alleen over horen, als er een overstroming is. Maar ik ben één ding met je eens : alle beetjes helpen. Ieder initiatief om een betere wereld te maken zou gesteund moeten worden, maar waar die initiatieven nog niet ontplooid zijn, moeten de mensen toch, op welke manier ook, overleven. En als een kind dan wat kan verdienen, is dat beter, dan dat het op straat terecht komt, omdat wij de goedkope kleding niet meer kopen.
Maar zoals hieronder al door Marleen wordt beschreven : het is een probleem met héél veel kanten.
Nee, in feite is dat zo goed als onmogelijk.
Alleen van in Nederland cq Europa gemaakte kleding kun je dat zeker weten, maar die is in de regel behoorlijk prijzig, uiteraard, omdat de arbeidskosten hier zo hoog liggen. Van extreem goedkope kleding weet je eigenlijk wel zeker dat het 'foute boel' is. (Zo ongeveer alle bekende winkelketens).

Wil je op safe spelen, dan zou je je eigen kleding kunnen maken, maar dan nog zou je op zoek moeten naar verantwoorde (bij voorkeur in Europa geproduceerde) stoffen, en ook die zijn natuurlijk flink aan de prijs en het aanbod is klein.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedenk wel dat het alternatief, Europese producten gebruiken, betekent dat er ginder gewoon geen geld meer mee verdient wordt. Niet veel en niet weinig, niet door kinderen en niet door volwassenen, waarbij ook de kinderen verantwoordelijk zijn voor een signifikant deel van het gezinsinkomen. Het is dus niet per definitie slecht. Het afschaffen van kinderarbeid is pas een volgende stap in de fase van industrialisatie, zoals we die hier ook nog maar nauwelijks 100 jaar geleden gehad hebben.
De industrialisatie nu stoppen door de afzetmarkten te verwijderen, is wellicht niet de beste oplossing. Het is een probleem met heel veel kanten.