Waar komt de kleding van de Zeeman, Wibra en Primark vandaan en komt daar kinderarbeid bij kijken?

Waar komt de kleding van de Zeeman, Wibra en Primark vandaan en komt daar kinderarbeid bij kijken? Voor de prijzen waarvoor je kan kopen is het haast niet te produceren en te vervoeren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
11.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De prijs van productie van kleding verschilt volgens mij niet veel van merkkleding en merkloze kleding. Vervoer is relatief goedkoop als je hele containers laat komen. Veel geld zit uiteindelijk in de naam en de dure winkel die het verkoopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, op het moment dat merkkleding een merkje krijgt wordt het pas duur. Verder: hoe meer je er maakt hoe goedkoper het is en merkkleding wil wat exclusiever zijn en laat er minder van maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die stukken had ik ook gevonden van de BBC. Alleen als ik zie dat shirtjes verkocht worden voor 3 euro. Dan krijg je wel twijfels over de werkomstandigheden van degene die het maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De lonen zijn daar heel laag maar een brood is daar over het algemeen ook goedkoper dan hier. Verder zul je je verbazen over hoe snel zo'n shirtje klaar is en als je er maar genoeg tegelijk kunt invoeren dan valt het best wel mee.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk uit Aziatische landen, zoals India, Indonesië en Bangladesh. Ja, C & A en Primark hebben wel eerder kleding afgenomen uit fabrieken waar kinderarbeid voorkomt (zie bron). Tegenwoordig wordt er veel op kinderarbeid gelet, maar milieuvervuiling door het gif van die fabrieken krijgt veel minder de aandacht. Milieuvervuiling heeft nog een grotere impact op de omgeving van zo'n land. Hierbij kan je denken aan dieren, bomen&Planten, maar ook mensen die hun water uit de zwaar vervuilde rivieren halen. Het gif dat gedumpt wordt in rivieren kan op lange termijn zelfs invloed op ons hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je ook het wederhoor citeren: "C&A en Primark, beide vaste klant bij de kledingafdeling van SSM, zeggen dat ze nooit aanwijzingen hebben gevonden voor kinderarbeid. Primark benadrukt dat het niet rechtstreeks zaken doet met de spinnerij. C&A overweegt een onderzoek in te stellen. 'Kinderarbeid is totaal onaanvaardbaar', zegt een woordvoerder. C&A heeft een eigen inspectieorgaan dat toeziet op het naleven van arbeidsvoorschriften, maar dat bezoekt alleen afdelingen waar daadwerkelijk kleding wordt vervaardigd en gelabeld. De spinnerij, waar zich doorgaans de meeste problemen voordoen, wordt niet bezocht."
Lastig om antwoord op te geven, gelukkig houdt de politiek het in de gaten, maar die weet het ook (nog) niet helemaal:

SP Eindhoven stelt raadsvragen over de komst van Primark naar Eindhoven. SP wil niet dat er kleding in Eindhoven verkocht wordt die mogelijk gemaakt is door kinderen. Aanleiding voor de vragen is verwarrende en verontrustende berichtgeving over mogelijke kinderarbeid bij fabrieken waar Primark kleding inkoopt.

Primark is het walhalla voor de shoppers onder ons die graag goedkoop winkelen. Naast dat producten er goedkoop zijn, zijn ze ook modieus. Vandaar dat SP hier vragen over stelt. Zij vinden dit namelijk nogal verdacht en hebben de termen ‘primark’ en ‘kinderarbeid’ gegoogeld.

Als je de zoektermen ‘primark’ en ‘kinderarbeid’ invult op Google, komen er inderdaad wat websites naar boven die over dit onderwerp vertellen. In 2012 was dit nogal een hot issue toen bleek dat Primark en C&A hun kleding afnemen bij een textielbedrijf in Zuid-India waar kinderarbeid voorkomt. Dat stelden onderzoeksbureau SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en de Landelijke India Werkgroep in een rapport. De uitkomst werd gebaseerd op interviews met 180 Indiase arbeiders.

In 2008 kwam Primark al eens in opspraak. De Britse omroep BBC kwam toen met een reportage over slechte arbeidsomstandigheden voor kinderen in Indiase fabrieken die zouden leveren aan Primark. Later kreeg de BBC twijfels en startte de omroep een onderzoek waaruit bleek dat de reportage ‘niet accuraat’ en ‘niet waarheidsgetrouw’ was.

Primark zelf zegt niet in zee te gaan met fabrieken waar kinderarbeid wordt uitgevoerd. Het volgende staat zeer duidelijk op hun website aangegeven: “Primark heeft, als toonaangevende en groeiende internationale kledingketen, een strikte gedragscode waarvan wij verwachten dat onze leveranciers zich er aan houden.” Eén belangrijk onderdeel van de gedragscode voor leveranciers is dat er geen kinderarbeid wordt uitgevoerd.

De vraag blijft dus of het echt waar is dat Primark zaken doet, of heeft gedaan, met bedrijven waar kinderarbeid plaatsvindt.

SP wil in de Eindhovense binnenstad in ieder geval geen winkel waar producten uit kinderarbeid verkocht worden. De partij denkt dat de winkel een negatief effect kan hebben op het imago van Eindhoven als duurzame stad.