Is er wel echt verschil tussen mannen shampoo en vrouwen shampoo?

Zit er wel verschil tussen mannen en vrouwen shampoo?
behalve de geur dan..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
7.9K

Het beste antwoord

In Vara's kassa is dit getest en wordt toegelicht door Dikkie Volkers van de Nederlandse Kappersakademie Zij meldt dat mannen-en vrouwenhaar in principe hetzelfde is. Zowel bij mannen als vrouwen is de opbouw, de verschillende lagen waaruit het haar is opgebouwd, exact hetzelfde. Dik of dun haar, vet of droog haar, zowel mannen als vrouwen hebben hiermee te maken. Die verschillen in soorten haar hebben vaak een erfelijke oorzaak.

Wat wel verschillend is tussen mannen en vrouwen, is dat mannen vaker te maken hebben met kaalheid. Ook dit heeft een erfelijke oorzaak. Maar niet alleen mannen hebben te maken met haaruitval, bij vrouwen kan de overgang juist zorgen voor een minder volle haarbos.

Omdat mannen- en vrouwenhaar niet verschillend is, kunnen mannen en vrouwen ook prima uit de voeten met dezelfde shampoo. Shampoo heeft als basisfunctie het reinigen van het haar. Die ingrediënten vormen dan ook de basis van de shampoo. Daarnaast zijn de ingrediënten afgestemd op de extra functie van het haar. Bijvoorbeeld anti-roos of haarbreuk-herstellend.

Volgens Dikkie Volkers kun je het beste shampoo uitkiezen die past bij jouw soort haar. Dus verstevigende shampoo voor dun haar en kleurshampoo voor geverfd haar.

Het verschil tussen mannenshampoo en vrouwenshampoo is voornamelijk de geur en de kleur van de verpakking, aldus Dikkie Volkers. Mannen zijn hier steeds gevoeliger voor. Shampoo was lange tijd in gebruik als gemeengoed: mannen en vrouwen gebruikten dezelfde fles. Maar dat is nu voorbij. Dat komt omdat mannen zich meer en meer bezighouden met hun uiterlijk. Door metromannen als David Beckham en Tom Cruise gebruiken mannen meer crèmes, lotions en andere verzorgingsproducten. Ook zijn mannen net als vrouwen steeds gevoeliger voor trends. Tot slot zijn ze ook bereid om hier meer geld voor uit te trekken. En de fabrikanten spelen hier weer slim op in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zit genetisch ook geen verschil tussen mannenhoofdhaar en vrouwenhoofdhaar, dus behalve de geur zou ik geen enkele reden kunnen bedenken dat er een andere werking of chemische samenstelling nodig moet zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar de reclamejongens willen ons anders doen geloven!
Je hebt het helemaal goed, behalve de geur en soms de kleur zit er weinig verschil in. Haar is haar. Marketingtechnisch hebben ze de verpakking aangepast aan. Wat je wel ziet is dat bij mannenshampoos veel meer aandacht wordt geschonken aan vet haar, hair & body, menthol shampoo en shampoo gericht op roos, puur omdat mannen hier iets vaker last van hebben. Maar doorgaans wassen de meeste mannen hun haar met vrouwenshampoo hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaren geleden beweerde een columnist dat je geen shampoo nodig hebt. Als je stopt wordt in het begin je haar vetter en daarna weer normaal. Echter ik heb die boute bewering nooit getest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me onzin!Het kan inderdaad zo zijn dat je haar niet meer vetter wordt door je huid.Maar je haar word ook vies door invloeden van buitenaf.