Waarom zou je Cosmetische Chirurgie Wel of Niet verbieden?

Chirurgie zonder medische noodzaak

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
10.1K

Het beste antwoord

Even wat dingen die ik zo kan bedenken (ik ben trouwens tegen een verbod maar wel voor goede regels)

Redenen om cosmetische chirurgie zonder noodzaak te verbieden:
- De overbodige luxe
- geloofsovertuiging
- de gedachte dat het verspilling zou zijn
- de gedachte dat het onrechtvaardig zou zijn dat de rijken mooier door het leven kunnen gaan dan de armen
- de gedachte dat het mensen stimuleert om ontevreden te zijn met hun buitenkant, de 'oppervlakkigheid'.

Redenen om het niet te verbieden:
- Het is betuttelend
- Het gaat in tegen het recht van de mens om over z'n eigen lichaam te beschikken
- het gaat in tegen de vrije marktwerking
- wie bepaalt waar de grens ligt tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er is geen enkele reden om zoiets te verbieden. Er zijn geen wetten voor, en die zullen ook niet worden gemaakt.
AWM
14 jaar geleden
Dat wordt niet verboden ,als je een hoop geld er voor over hebt wordt het gewoon gedaan hoor. Als je maar betaald! Mits het onder medische indicatie valt dan betaald de verzekering het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dit soort chirurgie kan je wel strenge richtlijnen opstellen waaraan chirurgen zich moeten houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige reden die ik kan bedenken om het te verbieden, is vanuit religieuze overwegingen. In de islam bijvoorbeeld, is het niet toegestaan om iets aan jezelf te laten 'verbouwen' wat god je heeft gegeven.

Correctie op basis van een medische noodzaak is een ander verhaal, maar cosmetische chirurgie alleen om 'er mooier uit te zien', is verboden. Wellicht geldt dit ook voor andere religieuze stromingen, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Daarbuiten is het een kwestie van persoonlijke overtuiging of het wel of niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan niet verboden worden. Alhoewel ik het zou willen kunnen verbieden in sommige gevallen. Steeds meer (jonge) vrouwen willen zich laten helpen voor heel veel geld. Afgezien van het geld - wat hun eigen verantwoording is - is het soms zo'n onzin. Het is een hype en je wordt door de damesbladen opgezweept om dit te doen. Je mag jezelf accepteren zoals je bent.
In sommige gevallen kan ik het me echt voorstellen dat je cosmetische chirurgie toepast. Maar ja, waar ligt de grens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of jij het onzin vindt, is toch niet erlevant? Als de vrouw (of man overigens!) in kwestie het geen onzin vindt, waarom zou jouw mening er dan toe doen? Het is toch niet jouw lijf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat helemaal niet om mijn mening - vanwege het woord onzin? Ik vind het alleen maar erg dat er veel jonge meisjes lijden onder het schoonheidsideaal en dat dat vaak een motivatie is om dingen te laten doen aan zichzelf. Natuurlijk, ieder zijn eigen idee en lijf. Maar dit zou voor mij een reden zijn om het te verbieden. Er zou een veel strengere selectie op moeten zijn. Maar goed, inderdaad mijn mening.
GV is een site waar je je mening mag zeggen en dat was m.i. ook de vraag.
Cosmetisch is een woord dat lijkt aan te geven dat het 'enkel' om de schone schijn gaat. De meeste plastische chirurgie, in elk geval in Nederland, vindt plaats omdat het nodig is na noodzakelijke operaties door ziektes. De correctie is dan vaak om verdere schade te voorkomen. Bijvoorbeeld doordat er anders eenverkeerde belasting ergens in het lichaam zou ontstaan.

Of bijvoorbeeld om brandwonden en littekenweefsel te behandelen. En ook dat is meestal niet zozeer om de optische schijn, maar om het beter kunnen functioneren van een patiënt.

Maar goed, dat dat niet verboden wordt.

En dat het daarmee soms ook optisch mooier wordt, is voor een patiënt ook helend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft dat niet bij wet te verbieden om regels op te stellen. Meestal wordt het zo gedaan dat bij onderwerpen die discutabel zijn de beroepsgroep gevraagd wordt richtlijnen voor de beroepsgroep op te stellen. Daardoor verbinden de meeste plastisch chirurgen zich aan een bepaalde norm.

Als je maar graag genoeg wilt kun je natuurlijk altijd wel wat regelen in het buitenland of zo. Lijkt me moeilijk te verbieden. Maar in Nederland zijn ze daarin wat strenger. Ik heb een programma gezien over doctor spock oren. Iemand wilde die hebben maar in nederland kregen ze dat toch echt niet geregeld. Er was geen enkele arts die dat wilde doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je sowieso dingen verbieden waar andere mensen geen last van hebben? Dit geld wat mij betreft ook voor cosmetische chirurgie. Je doet er niemand kwaad mee als je een andere neus wilt of grotere borsten, waarom zou dat dan niet mogen?

Het enige waar je regels over zou kunnen maken is het betalen van bijkomende kosten. Is het eerlijk om dit over te laten aan de maatschappij als het jou eigen keuze was om die operatie in eerste instantie te ondergaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET!!! er zijn zoveel mensen die een verminking hebben waardoor ze psychisch heel erg geraakt zijn en daar dus echt mee zitten. Ik vind dat de mogelijkheid er moet zijn om daar iets aan te doen.
Dan heb je ook nog mensen die door een ongeluk of ziekte een verminking krijgen. Neem bijvoorbeeld borstkanker en de borst(en) moet geamputeerd worden. Dan is het toch fijn om te weten dat er een mogelijkheid is om dan toch weer borsten te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen reden om het te verbieden. Je doet er namelijk niemand kwaad mee.

Dat geldt trouwens niet als het uit de basisverzekering vergoed zou worden, want dan betalen we er allemaal aan mee. Gelukkig is dat niet zo.