Als een ander een maatpak draagt,
dan kan je dat niet zo maar herkennen aan de buitenkant.

Wel aan het label, natuurlijk, maar dan moet je in de binnenkant van de jas kunnen kijken.

* Een heel goede pasvorm.
Een maatpak wordt natuurlijk op maat gemaakt van de persoon die het koopt en wordt geheel naar persoonlijke maten en wensen gemaakt. Een "tailor" neemt nauwkeurig de lichaamsmaten
> Maar als iemand geen afwijkende maten heeft, dan kan een goed confectiepak ook heel goed en mooi passen.

* Zelfde geldt voor de stof: Je bepaalt zelf de gebruikte stoffen, knopen, opties en voorkeuren qua pasvorm.
Maar nogmaals: er is tegenwoordig een ruime keus aan mooie en goed confectiepakken.
En die kunnen ook bij jou thuis aangepast worden.
En die kunnen mooi op maat aangepast worden.

* Een maatpak begint qua prijs ergens bij 300 euro.
Maar dat kun je aan een pak niet herkennen.
En veel mensen laten een jas of pak maken in een land als Turkije, waar goedkope maatpakken gemaakt kunnen worden.

Dus nogmaals: je kunt het niet per definitie herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de stof, de wijze waarop het pak valt, het formaat.

Flodderige colberts, te lange pantalons, dunne glimmende stoffen. Een maatpak zit als gegoten, kreukt niet raar, kiert niet in de nek.

Een echt maatpak herken je vanaf kilometers afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het jasje trekt niet rond de armsgaten en kraag komt niet om je oren als je gaar zitten. Zo is het ook met de broek, er blijven geen 'knieën' in, rondom het kruis en het middel zitten geen plooien of teveel ruimtes.
Kijk eens naar Mark Rutten bijvoorbeeld, dat ronde ruggetje van 'm past perfect in zijn jasje.
Er zijn in kledingland 3 versies van pakken:

1. Confectie: maat -snit en stof bepaald door de fabrikant

2. MTM (Made To Measure): De maat van jou wordt opgenomen, je kan de stof uitkiezen en soms mag je zelfs zeggen wat voor Lapels je wilt en de stof van de voering.
De snit wordt in de fabriek volgens een van te voren bepaald patroon gesneden. Is dus wel een maatpak, maar niet een pak wat voor jou tot in details is gemaakt.

3. Bespoke: Alles aan het pak is op jou afgestemd.
De kromming van je rug wordt aangespast. De ongelijkheid van je schouders, evenals de manier waarop je schoulde vanuit je nek naar je schouders lopen.
Je kan iedere keuze maken die je wil. Wel of geen borstzakje, zijn de zijzakken recht of schuin, is de klep van de zak over of in de opening, Hoe valt de lapel. Enkele rij knopen of dubbele rij knopen. Kortom tot in ALLES kan je aangeven hoe het moet. De stof kan je zelf bepalen, bijvoorbeeld als je het zou willen kun je een winterjas in zijde laten maken ((of het warm is, is maar de vraag)), en ook de kleur en dikte van de stof.

En als klapstuk: het wordt met de hand genaaid.
(Meestal zo goed dat je niet kan geloven dat iemand zo regelmatig kan naaien.)

Maar dat pak is dan ook weergaloos mooi.