Hoe oud is de aanbevolen leeftijd voor gaatjes zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

volgens mij staat hier geen leeftijd voor. Wel zou ik het zelf pas bij mijn kinderen laten zetten als ze zelf ook oud genoeg zijn dat ze zelf kunnen beslissen of ze wel of niet oorbellen willen.

Ik neem aan dat je het over de oorlel hebt. Juweliers hebben hier een leeftijdsgrens voor, die is niet wettelijk vastgesteld. De ene juwelier doet het met 4 jaar, de ander met 5 jaar en de volgende met 6 jaar en sommige juweliers doen het vanaf een paar maanden omdat het bijv in Spanje heel normaal is om dat vlak na de geboorte te doen. Dus: de juwelier bepaalt de leeftijd als je het over oorlelletjes hebt waar gaatjes in moeten.

Er is geen "officieel" advies van artsen, GGD of een andere instantie. Elk land en cultuur heeft zijn eigen gewoontes, en in feite is het zo'n klein ingreep dat het vanuit een medisch oogpunt geen bezwaar is (mits de gaatjes hygiënisch worden gezet, uiteraard!) Het is dus eerder een persoonlijke keuze die je moet maken, en dan heb je eigenlijk twee keuzes: 1) Laat ik het aan mijn kind over? 2) Bepaal ik zelf wanneer mijn kind gaatjes krijg? Bij optie 1 is het heel makkelijk, je kind zal dat zelf mogen beslissen. Lekker makkelijk! Het is dan maar de vraag of je dat goed vindt, maar als je de vraag stelt, dan neem ik aan dat het voor jou geen issue is, toch...? Bij optie 2 kan je een paar aspecten meenemen in je overweging. - Er is geen minimum leeftijd. Zoals Pelle aangaf in haar antwoord, in Spanje en veel andere Zuid-Europese landen is het doodnormaal dat het kind direct na de geboorte gaatjes krijgt. Zo was het ook b.v. bij mijn dochter, die haar gaatjes kreeg toen ze letterlijk 3 uur oud was. Voordelen zijn dat het kind totaal niets voelt, en omdat op die hele jonge leeftijd een wondje razendsnel geneest, is het gaatje al binnen 3-4 dagen volledig hersteld. Je moet wel rekening houden met speciale baby oorbellen, het liefst stekers, geen hangers, van 24kt goud (dit i.v.m. allergische reacties), en met een korte pin met een schroefje zodat het sluitstuk niet loslaat. - Hoe ouder het kind, hoe groter de kans dat het kind het gaat ervaren als iets "engs". Pijnlijk is het niet, maar ik kan me voorstellen dat als je toch van plan bent om de gaatjes te laten zetten, dan wil je je kind geen trauma laten oplopen... - ... maar aan de andere kant, op een gegeven moment is je kind oud genoeg om het zetten van gaatjes te zien als een keuze, en dat is het maar de vraag of je niet vanzelf bent beland bij situatie 1, en laat je je kind meebeslissen. - Als je kind straks de gaatjes die als baby kreeg maar niets vindt, is er niets aan de hand. Één jaar lang geen oorbel dragen, en dan groeien de gaatjes vanzelf dicht. Er blijft maar een piepklein puntje/litteken over. Maar ook dat moet je in overweging nemen: er blijft een litteken. Klein, maar toch...

Er is hier geen vast leeftijd advies voor. mijn zusje liet ze zetten toen ze al 14 was en ik kreeg ze al toen ik een jaar of 2 was. Deze leeftijd is wel best jong maar ik herrinner me er niets meer van dus het zal wel niet troumatisch zijn geweest.

Ikzelf vind dat het het moment is waarop het kind zelf duidelijk kan aangeven dat het gaatjes wil. Als ik ze zou schieten zou ik het kind eerlijk zeggen dat het behoorlijk pijn doet, net als een prikje in je arm en als het kindje dan nog steeds zegt dat hij/zij het ZELF wil, dan zou ik ze schieten......welke leeftijd is dat? Dat hangt dus geheel van het kind af..... {gouden tip: 2 oortjes tegelijk laten schieten, anders is de kans groot dat het bij 1 gaatje blijft :-)}

Het mag op elke leeftijd, hangt af van je juwelier. Maar persoonlijk zou ik aanraden om lekker te wachten, tot het kind oud genoeg is om zelf te beslissen dat hij/zij het gaatje wil laten PIERCEN. Laten schieten is zo slecht, absoluut geen aanrader. Lees de onderstaande bron is, dat wil je jouw kindje toch niet aandoen? Wil je het toch laten doen? Ga eens langs een piercing shop, informeer daar. Ik denk dat ze dat niet willen doen, maar je weet het nooit. Op deze manier is het sowieso geen traumatische ervaring, zal er veel minder littekenweefsel zijn en zitten ze sowieso op dezelfde hoogte. (mijn gaatjes zitten ongelijk, die heb ik al vanaf dat ik klein was en ik stoor me er ontzettend aan!)

Bronnen:
http://piercingforum.nl/viewtopic.php?f=34...

Ik denk dat ze daar heel soepel over doen, want er zijn ouders die willen hun dochtertje die nog een baby is oorgaatjes geven en dat mag dan gewoon. Ik denk dat andere piercings strenger word gegeven. Ik dacht dat een oogpiercing en neuspiercing pas op je 16e mag. Maar er word bijna altijd voor het schieten gevraagd of het van de ouders mag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100