Hoe oud is de aanbevolen leeftijd voor gaatjes zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
10K
paulus811
11 jaar geleden
zozo dat zijn een hoop vraagtekens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor gaatjes? In je neus, in je oren, of in je houten tafel?

Antwoorden (7)

volgens mij staat hier geen leeftijd voor.
Wel zou ik het zelf pas bij mijn kinderen laten zetten als ze zelf ook oud genoeg zijn dat ze zelf kunnen beslissen of ze wel of niet oorbellen willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je het over de oorlel hebt. Juweliers hebben hier een leeftijdsgrens voor, die is niet wettelijk vastgesteld. De ene juwelier doet het met 4 jaar, de ander met 5 jaar en de volgende met 6 jaar en sommige juweliers doen het vanaf een paar maanden omdat het bijv in Spanje heel normaal is om dat vlak na de geboorte te doen.

Dus: de juwelier bepaalt de leeftijd als je het over oorlelletjes hebt waar gaatjes in moeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen "officieel" advies van artsen, GGD of een andere instantie. Elk land en cultuur heeft zijn eigen gewoontes, en in feite is het zo'n klein ingreep dat het vanuit een medisch oogpunt geen bezwaar is (mits de gaatjes hygiënisch worden gezet, uiteraard!)

Het is dus eerder een persoonlijke keuze die je moet maken, en dan heb je eigenlijk twee keuzes:
1) Laat ik het aan mijn kind over?
2) Bepaal ik zelf wanneer mijn kind gaatjes krijg?

Bij optie 1 is het heel makkelijk, je kind zal dat zelf mogen beslissen. Lekker makkelijk! Het is dan maar de vraag of je dat goed vindt, maar als je de vraag stelt, dan neem ik aan dat het voor jou geen issue is, toch...?
Bij optie 2 kan je een paar aspecten meenemen in je overweging.
- Er is geen minimum leeftijd. Zoals Pelle aangaf in haar antwoord, in Spanje en veel andere Zuid-Europese landen is het doodnormaal dat het kind direct na de geboorte gaatjes krijgt. Zo was het ook b.v. bij mijn dochter, die haar gaatjes kreeg toen ze letterlijk 3 uur oud was. Voordelen zijn dat het kind totaal niets voelt, en omdat op die hele jonge leeftijd een wondje razendsnel geneest, is het gaatje al binnen 3-4 dagen volledig hersteld. Je moet wel rekening houden met speciale baby oorbellen, het liefst stekers, geen hangers, van 24kt goud (dit i.v.m. allergische reacties), en met een korte pin met een schroefje zodat het sluitstuk niet loslaat.
- Hoe ouder het kind, hoe groter de kans dat het kind het gaat ervaren als iets "engs". Pijnlijk is het niet, maar ik kan me voorstellen dat als je toch van plan bent om de gaatjes te laten zetten, dan wil je je kind geen trauma laten oplopen...
- ... maar aan de andere kant, op een gegeven moment is je kind oud genoeg om het zetten van gaatjes te zien als een keuze, en dat is het maar de vraag of je niet vanzelf bent beland bij situatie 1, en laat je je kind meebeslissen.
- Als je kind straks de gaatjes die als baby kreeg maar niets vindt, is er niets aan de hand. Één jaar lang geen oorbel dragen, en dan groeien de gaatjes vanzelf dicht. Er blijft maar een piepklein puntje/litteken over. Maar ook dat moet je in overweging nemen: er blijft een litteken. Klein, maar toch...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar de opmerking van de 3 uur oude baby dat die totaal niks voelt......daar geef ik toch een minnetje voor, want dat is echt onzin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wiccalife
Je bent natuurlijk vrij om iets te vinden of iets te denken, en uiteraard ook een mening te hebben over wat anderen denken of vinden.
Dan kan je zelf iets vinden over wat ik schreef, maar ik stond naast toen de verloskundige de gaatjes in de oren van mijn dochter zette, en mijn dochter die op dat moment sliep gaf geen kick, sliep gewoon door, en heeft helemaal niets gevoeld. Dus het is geen onzin, het is een feit.
Ik weet zeker dat als ze wakker was geweest dan had ze wellicht een zeer lichte prik gevoeld, maar beslist geen pijn, simpelweg omdat het zetten van een gaatje in het oor geen pijn doet. Voor een volwassene zit een beleving en zeker mate van angst achter, en dat versterkt het gevoel van pijn, maar écht pijnlijk is het niet.
De huid van een pasgeboren kind heeft minder gevoel in de eerst uren na de geboorte. Dat is ook een feit. Overigens, de huid van de oren heeft veel minder zenuwen die een pijngevoel kunnen registreren dan de rest van je lichaam, net zoals b.v. je ellebogen. Dus de volgende keer als je minnetjes wil uitdelen vanwege een overtuiging van jezelf, en niet vanwege feiten, kan je beter eerst vragen, want deze van jou is écht onverdiend. Maar toch vind ik het fijn dat je tenminste je naam en je argument hieronder zet, waarvoor dank.
Was maar iedereen zo eerlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@wiccaliffe
... en dan nog iets voor je om na te denken: een min of een plus is niet bedoeld om aan te geven of jij met een antwoord eens of niet eens bent, maar om aan te geven of het antwoord waardevol is voor de vraagsteller. Ik heb duidelijk twee opties genoemd, zonder meteen een waardeoordeel hieraan te plakken (dit in tegenstelling tot je eigen antwoord) inclusief jou optie om het kind te laten kiezen, en ook een aantal argumenten genoemd, vóór en tegen. Vond je dat niet een waardevol antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.erasmusmc.nl/5663/177341/211028/1459314/2117003/pag._44-45_Pijnbestrijding_1.pdf De rest van je antwoord was prima, maar ik blijf erbij dat gaatjes zetten wel zeer doet (ik heb dat ook uit eigen ervaring dus is dat ook een feit?!) en dat ook een baby van 3 uur oud die pijn voelt....zeker na het lezen van die bron. Baby's voelen pijn.
Ik denk, nee weet bijna wel zeker als de baby wakker was geweest, het zeker was gaan huilen bij het prikken van de gaatjes.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede link, bedankt, maar... wie zegt dat baby's geen pijn voelen? Ik spreek over een hele concrete situatie in een heel specifiek moment: gaatjes prikken, in de oorlel, direct na de geboorte, als het kind in diepe slaap valt omdat hij doodmoe. Maar volgens mij is er ook sprake van een misverstand. Gaatjes schieten zoals een juwelier doet, doet zeker een beetje zeer: een botte metalen pen dwars door je oorlel is toch een beetje pijnlijk (het valt wel mee, hoor!), maar dat is beslist niet de methode die een verloskundige gebruikt voor een baby.
De gaatjes worden gezet met behulp van een injectienaald van de kleinste diameter. Die naalden zijn vlijmscherp, en dat in combinatie met de hele dunne huid van een pasgeboren kind maakt dat het kind bijna niets voelt, zeker geen pijn. Als het gaatje gemaakt is, dan worden speciale babyoorbellen geplaatst, in de regel stekers van 24kt goud (zie mijn antwoord boven) Ik heb als volwassen een gaatje gezet in de oorlel van een andere jongen tijdens mijn militaire dienst. Dat deed ik met een hele dunne naald bedoeld om wonden te hechten (dus veel scherper en dunner dan de pen van een juwelier) Voordat ik de gat zette heb ik eerst een paar seconden de oorlel in elkaar gedrukt tussen mijn vingers, zo krijg je geen bloeding en wordt de oorlel ook enigszins verdoofd. Die jongen was doodsbang, en toch vertelde later heel eerlijk dat hij bijna niets voelde. Dus ik blijf bij mijn standpunt, en misschien dacht je dat ik bedoelde gaatjes zetten bij een pasgeboren baby met een schietpistool, maar dat is beslist niet aan de orde! Als je vindt dat het kind zelf mag beslissen, dan is dat een ander vraagstuk, maar ik kan je echt verzekeren, uit ervaring en kennis, dat zoals een ervaren verloskundige de gaatjes zet in de oorlel van een pasgeboren baby, doet dat geen pijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... o ja, nog een feit!
Ik heb gaatjes zien prikken in Spanje bij mijn twee pasgeboren neefjes, en bij de kinderen van 2 andere vrienden, ter plaatse of in een video, en minstens in twee gevallen waren ze klaarwakker, en toch gaven ze geen kick, huilden ze niet en was er geen verandering in hun gezichtsuitdrukking. De anderen sliepen lekker door, net zoals m'n dochter. Nogmaals: de methode is anders dan bij volwassenen, en je kan de dikte van je huid en die van een baby niet vergelijken. Een baby heeft zelfs geen hoornlaag (daarom ook dat ze razendsnel verbranden in de zon), deze is pas goed ontwikkeld als een kind vier jaar is, dus hoef je veel minder druk uit te oefenen om de huid te doorboren. Als je ook een scherp, dun voorwerp gebruikt...
... nou ja, volgens mij verval ik in herhaling, als je het niet wil geloven is het wat mij betreft ook prima. Maar nogmaals bedankt dat je geen anonieme minaar bent.
(^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik respecteer jou mening en geloof jou helemaal....ik had het "anders" gelezen dan hoe je bedoelde........
Tuurlijk leg ik uit waarom ik een minnetjes geef en sta altijd open voor een andere mening. Bedankt dat jij netjes reageert (^_^)......ik zal voortaan eerst de discussie aan gaan VOORDAT ik min..weer wat geleerd voor een volgende Keer. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is prima hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom besluit je om een 3 uur oude baby gaatjes in de oren te schieten??
Zijn er op zo'n moment geen andere prioriteiten?
En wil je nog niet wat langer genieten van het feit dat zo'n klein kindje nog helemaal gaaf is??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diepe zucht... Weer een min bij een (in mijn ogen) compleet een waardevol antwoord, omdat iemand niet eens is met wat een van de keuzes op het antwoord is...?
Ik zeg hoe het zit, ik zeg de opties die er zijn, en ik kies niet voor de ene of de andere, maar gebruik mijn ervaring om te illustreren de feiten (niet mijn mening: de feiten) over één van de opties.
Tjonge, tjonge... Beste Skusme,
Zoals ik schreef, de keuze om al dan niet oorbelletjes te zetten bij een kleine baby is, onder andere, ook iets wat door de cultuur van elk land wordt bepaald. In het land waar ik vandaan kom, en waar ook mijn dochter is geboren, is het niet gebruikelijk, eerder uitzonderlijk, dat een baby geen oorbellen krijgt direct na de geboorte. Het is gewoon traditie. En nee, het heeft niets te maken met de cultuur van een land (Spanje) waar stieren worden publiekelijk gemarteld, mocht je toch op dat idee komen...
Als je toch beslist om oorbellen te zetten bij een kind, dan is direct na de geboorte toch het beste moment (zie mijn antwoord en reacties hierboven) En uiteraard zijn er andere prioriteiten, en die komen uiteraard vóór: gezondheid van het kind checken, hiel prikken, wassen, knuffelen, huilen, lachen... en het zetten van de oorbelletjes bij je pas geboren kind is een van die dingen, en dat vinden wij mooi staan.
Of denk je soms dat ik minder van mijn dochter hield toen ze geboren was dan iemand die geen gaatjes laat zetten?
Is het barbaars...? Misschien. Maar bedenk dat vrijwel alles wat wij doen het gevolg is van een oude traditie, en het prikken van twee minuscule gaatjes in de oorlel van een baby lijkt mij een zeer kleine barbaarse vertoning, zeker gezien dat als het kind later besluit geen oorbellen te dragen, deze straks toch vanzelf dichtgroeien.
Trouwens, etymologisch gezien, "barbaars" betekent "anders, verschillend", en niet wreed zoals nu bedoeld wordt. Ik heb dus heel bewust gekozen voor dit woord. Maar hey... ik verplicht niemand om dat te doen, en ik hoop dat anderen niet te snel overgaan tot het beoordelen van andersman gedrag en keuzes zonder eerst zich goed hierover te informeren.
Er is hier geen vast leeftijd advies voor. mijn zusje liet ze zetten toen ze al 14 was en ik kreeg ze al toen ik een jaar of 2 was. Deze leeftijd is wel best jong maar ik herrinner me er niets meer van dus het zal wel niet troumatisch zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf vind dat het het moment is waarop het kind zelf duidelijk kan aangeven dat het gaatjes wil.

Als ik ze zou schieten zou ik het kind eerlijk zeggen dat het behoorlijk pijn doet, net als een prikje in je arm en als het kindje dan nog steeds zegt dat hij/zij het ZELF wil, dan zou ik ze schieten......welke leeftijd is dat? Dat hangt dus geheel van het kind af.....

{gouden tip: 2 oortjes tegelijk laten schieten, anders is de kans groot dat het bij 1 gaatje blijft :-)}
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad: gouden tip! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gouden tip? Zo dat ze zeker te weten scheef komen te zitten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, je zet eerst stipjes op het oorlelletje voordat je schiet en voordat je schiet zet je het apparaatje alvast klem op het lelletje.....duo schieten noemen ze dat..juist als het kind 1 gaatje heeft en erg van slag is, is de kans groot dat het 2e gaatje scheef gaat.
Het mag op elke leeftijd, hangt af van je juwelier. Maar persoonlijk zou ik aanraden om lekker te wachten, tot het kind oud genoeg is om zelf te beslissen dat hij/zij het gaatje wil laten PIERCEN. Laten schieten is zo slecht, absoluut geen aanrader.

Lees de onderstaande bron is, dat wil je jouw kindje toch niet aandoen?
Wil je het toch laten doen? Ga eens langs een piercing shop, informeer daar. Ik denk dat ze dat niet willen doen, maar je weet het nooit.
Op deze manier is het sowieso geen traumatische ervaring, zal er veel minder littekenweefsel zijn en zitten ze sowieso op dezelfde hoogte. (mijn gaatjes zitten ongelijk, die heb ik al vanaf dat ik klein was en ik stoor me er ontzettend aan!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze daar heel soepel over doen, want er zijn ouders die willen hun dochtertje die nog een baby is oorgaatjes geven en dat mag dan gewoon. Ik denk dat andere piercings strenger word gegeven. Ik dacht dat een oogpiercing en neuspiercing pas op je 16e mag. Maar er word bijna altijd voor het schieten gevraagd of het van de ouders mag.