Welke kleur kleding doe je aan, bij een begravenis?

Ik zie tegenwoording bij avond- wake of begravenissen, dat er ( fel ) gekleurde kleding word gedragen. Ik draag zelf zwart.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
4.2K

Antwoorden (13)

Zwart hoeft niet per se, maar ik zou zelf ook niet voor felle kleuren gaan. Aan de andere kant, komen zoals je bent wordt ook vaak wek gewaardeerd. Zo kwam bij de condoleance van mijn schoonmoeder iemand in spijkerbroek en vaal T-shirt, en niemand vond dat raar, want zo was diegene gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd domweg van respect getuigen als je een klein beetje aandacht besteed aan je uiterlijk. Om er dan zo bij te lopen straalt naar mijn mening toch uit dat het je geen bal kan interesseren. Wat je persoonlijke stijl ook is.
En dan bedoel ik echt niet dat je dan per se in een 3-delig zwart pak moet komen opdraven. En een spijkerbroek hoeft ook niet eens verkeerd te zijn. Je kan er prima verzorgd uit zien in een spijkerbroek maar draag er dan wel als man een overhemd op bij voorkeur een colbertjasje. Het is een begrafenis, niet een uitstapje naar de Febo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook wel mijn eigen keuze, maar sommige mensen zien er zo verdwaald uit in een pak of jasje, dat je je kunt voorstellen dat ze zich daar verschrikkelijk ongemakkelijk in voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puur aanstellerij! Ik ben ook niet iemand die zich thuis voelt in dergelijke conservatieve kleding (doe mij maar een gewone degelijke spijkerbroek). Dat wil niet zeggen dat ik me niet aanpas aan de gelegenheid. En om een meer persoonlijke observatie aan te halen: als iemand zich goed voelt door zich te kleden als een Dries Roelvink kloon wil niet zeggen dat je dan ook zo op een uitvaart moet opdraven. Kom dan niet! Het getuigd naar mijn mening toch van een zeker respect naar zowel de overledene als de nabestaanden om je een beetje te kleden naar de gelegenheid. En zo heel moeilijk is dat nu ook weer niet. Je schoenen een keer poetsen en een gestreken overhemd maakt je geen kakker.
Ik ben er echt van overtuigd dat ik inmiddels iedere smoes tegen het dragen van een pak gehoord heb en ze zijn allemaal even doorzichtig. En we hebben het hier nog niet eens over een pak (en het gewone tenu de ville is overigens ook niet eens overdreven chique te noemen).
Zwart hoeft niet maar met felgekleurde kleding val je op veel plaatsen uit de toon.
11 jaar geleden
als er geen 'dress code' is dan kan je dat doen. Maar of het zo moet kan discussies met zich meebrengen. Wij zijn gewend dat het een verlies is als iemand dood gaat. We rouwen dan in donkere ( zwart/ blauw/ grijs) kleren... Maar kjk je nou naar aziatische landen daar is wit de rouwkleur. Omdat wit rein en vernieuwend is. De verledene gaat namelijk voor hun naar een nieuwe ( betere) plek. Dus is het niet een verdrietige aangelegenheid maar... soms een feest. ( bijvoorbeeld New Orleans en zuidelijke staten rondom de mississippi waar een begrafenisstoet gepaard gaat met rouw muziek en daarna veranderd in dansende mensen met vrolijke dixieland jazz muziek. Ook daar zie je weer dat men vaak wel wit gekleed gaat.

Vaak gaan mensen die net als de overledene een uniform hadden (leger, politie, brandweer, luchtvaart) ook in uniform. De zogenaamde 'dress code' Dan is het aan jou om te zeggen: ik doe mee met wat de wens van de overledene en de familie is, of ik ga mn eigen gang en doe wat ik gewend ben. Maar waar doe je dan goed aan? IK denk dat je er bent voor de overledene en de nabestaanden te steunen. En je daaraan moet aanpassen. Ongeacht of het een clownspak is als de overleden een clown was en dat zijn wens was... ( of je gaat niet en herdenkt hem op jouw manier op een ander moment of plekje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan. en in zo een geval zou inderdaad traditioneel zwart ( donker) het beste zijn denk ik..
Kristal
11 jaar geleden
+1
Ik denk dat het afhangt van de persoon die is overleden en ook de band die je met die persoon had.

Als iemand die overleden is zelf enorm veel van felle kleurtjes hield, kunnen mensen het zien als een vorm van laatste eer om bij de wake of begrafenis ook felle kleuren te dragen.
Of wanneer je blij bent dat een persoon verder lijden bespaard is gebleven kun je ervoor opteren iets lichtere kleding te dragen (zolang het wel netjes blijft he).

Zwarte of donkere kleding lijkt mij altijd wel goed hoor! Is een teken dat je een goede opvoeding hebt gehad en respect betuigt naar de familie en de overledene toe. Niets mis mee,

Bovendien denk ik dat mensen het zich later niet kunnen herinneren wat je aan had omdat ze met andere dingen bezig zijn, dus zolang je het niet te opvallend maakt zit je al snel goed. Ik kan me in ieder geval niet meer herinneren wat de mensen aan hadden op het wake/begrafenis van mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
ja, zo zie ik dat ook. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ mijn moeder hield absoluut niet van zwart en op haar begrafenis kwam iedereen in kleur ....
vnl. pastelkleuren ... die vond zij mooi
als je niet weet wat je moet dragen: zwart is altijd goed !
maar er zijn ook tinten zoals grijs, donker grijs, antraciet bijvoorbeeld die ook prima zijn.
een gedekte kleur is goed, tenzij je weet dat de overledene prijs stelt op een niet "grijze"-muizen groep mensen en zeker een kleurtje kon waarderen.
maar dat moet je wel zeker weten, anders kan het een beetje pijnlijk zijn voor de familie en naasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen regels en geen wetten voor, maar wel normen, die weldenkende mensen hanteren, en die toch nog steeds van toepassing zijn in onze cultuur: tenzij er iets speciaals voor de kleding wordt afgesproken, zorg je ervoor dat je kleding draagt in een gedekte (niet feestelijke) kleur. Bv. bruin, of donkerblauw. Of donkergrijs.
Als je niet bij de directe kring van de overledene hoort, is het niet nodig om in het zwart gekleed te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ineke, ik vind het toch sterk van degene afhangen die overleden is. Mijn moeder was een vrouw die van enorm kleurige kleding hield. Wij, haar kinderen, hadden zonder het er met elkaar over te hebben, alle 4 kleurige kleding aan op haar begrafenis. En iedereen die er was en mijn moeder een beetje kende snapte dat volkomen. Bij mijn vader droegen wij wat gedektere kleuren, dat paste meer bij zijn begrafenis. Persoonlijk ben ik juist geneigd om in donkere kleding te gaan wanneer iemand begraven wordt die ik persoonlijk niet zo goed heb gekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ineke bedoelt dat als je niet heel erg dichtbij de overledene staat je al snel overdressed bent door in het pikzwart te komen. Dan mag een beetje minder ook wel, ze bedoelt niet dat je dan in een pak met alle kleuren van de regenboog kunt verschijnen als dat niet op de uitnodiging staat.
Kristal
11 jaar geleden
Volgens mij begreep ik wel wat Ineke bedoelde Pelle ;-)
Als je respect wil tonen voor de gelegenheid, de omstandigheden, de nabestaanden, dan draag je minstens schone en nette kleding, dus geen vale, verschoten kleren en ook geen korte broeken en teenslippers, leuke topjes en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle kleuren mag je dragen tijdens een begrafenis of crematie maar geen Rood en geen oude, vieze kleding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan wat de voorkeur is.
Vroeger was dat eigenlijk altijd zwart.

Door de jaren heen is dit verandert.

Zoals je al schrijft, felgekleurde kleren kunnen nu ook.

Ik zou zelf zwart, grijs, of in ieder geval redelijk donker dragen.

Mijn voorkeur gaat naar zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwart is prima maar vergeet als vrouw zijnde en een rok dragend dan geen panty's aan te trekken. Ik vind dat hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Oh ja? Ook als het boven de 30 graden Celsius is?
Het hoeft geen zwart of grijs meer te zijn , maar zeker geen minirok , korte broek , t-shirt zonder mouwen, oude versleten kleding , gewoon iets netjes!
De laatste keer dat ikke naar een crematie ging had ik alles int groen en zag vele mensen int net met een kleurtjes bloes aan, ook geen bloemetjes motief! is mijn mening!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag gaat over de KLEUR van de kleding.

Vroeger was dat, bij Nederlandse mensen, zwart en donker. Er is veel veranderd.
Zo is de uitvaartbranche enorm veranderd qua stijl, aanpak en sfeersetting.
Ook zijn de Nederlanders veranderd, denk alleen al aan de nieuwe Nederlanders.

Kijk niet vreemd op, wanneer je je Antilliaanse buurvrouw gaat begraven, dat je het verzoek krijgt om in het wit te komen, ik noem maar wat.

Ook is het tegenwoordig volkomen normaal dat bezoekers van een uitvaart een bepaalde kleur dragen, als laatste wens van de overledene.

Is er geen 'dresscode', doe dan aan wat je normaal ook draagt, maar dan misschien net een tikje netter.
Donkere kleren hoeven echt niet meer. Maar voel je je er prettig in dan trek je iets donkers aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat het belangrijk is dat je kleding draagt waar jij jezelf lekker in voelt, je zegt het zelf al dat je zwart draagt

nou dat is toch prima dan

mijn neef is vorig jaar overleden en we droegen allemaal wit, dat was zijn wens

je kan natuurlijk ook informeren of je moet voldoen aan een bepaalde kleding code