Puist sneller rijpen?

OK, beetje onsmakelijke vraag dit keer. heb ineens een gigantische puist in mijn nek die behoorlijk zeer doet en vroeg me af of ik deze sneller kan laten rijpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Yvib; Een likje trekzalf en een pleister erover wil ook wel eens helpen.

ja, door er goed warme compressen op te leggen, in combi met trekzalf. mocht je koorts krijgen, dan naar de huisarts voor antibiotica.

Of het medisch verantwoord is, weet ik niet, ik maak de puist steriel open (spiritus op de omgeving aanbrengen voor steriliteit ) met een injectienaald, daarna zuig ik met de spuit ZONDER naald de puist leeg. Daarna een pleister met wat betadine erover. Persoonlijk heb ik met deze aanpak goede ervaring. Omdat het pijn doet is er wellicht ontsteking aan de gang. Uitknijpen is dan zeer verkeerd, omdat het ontstoken vocht zich dan grotendeels verder onder de huid verspreidt en dan een grotere infectie veroorzaakt. Dan is niets doen beter.......

Vaak laat ik het niet eens rijpen maar probeer ik het zo snel mogelijk weg te krijgen. Dit doe ik door middel van zalfjes enz.. niet dat , dat de beste oplossing is. Want ook ik maak soms mijn huid open om vanuit daar mijn gezwelletje weg te laten verdwijnen. Alleen weet ik niet of dat een goede manier is, omdat je er een litteken van kan overhouden. Soms wel , soms niet.

Nee dat gaat niet, je hebt er geen invloed op... Net zo dat je geen invloed hebt op het rijpen van een ongeboren vrucht... Dat neemt zijn eigen tijd en als het rijp is, komt het eruit...

Heel vroeger deden mensen dat met een papje van warm (zo heet mogelijk) lijnzaad. (Drogist) Wij deden het met broodpap. Brokjes brood in warme melk en dat zo heet mogelijk. Dit alles tussen een katoenen lap en op de steenpuist of bloedzweer gelegd. Binnen het uur was de puist rijp om uit te drukken. Maar dat was kort na de oorlog, toen mensen nog heel vaak steenpuisten hadden. Lekker fris allemaal, maar wel een stukje Hollandse geschiedenis.

Uitknijpen is slecht; dan 'besmet' je de rest van je huid en je kunt er een lelijk litteken aan over houden. Beter: stomen. Dan komt het er vanzelf uit (zonder knijpen)

antibiotica-zalfje smeren. Dan is ie zo verdwenen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100