Waarom zitten er labeltjes in kleding en is het niet gewoon geprint aan de binnenkant?

Wedden dat als je er op let het best vaak irritand kriebelt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't eerste wat ik doe als ik met een nieuw "kleer" thuiskom, is die kriebel-labeltjes en wasvoorschriften eruit knippen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe ik ook!
Maar dan blijft er vaak nog zo'n akelig randje zitten, die dan niet meer kriebelt maar schuurt !!!
Ik vind het óók niet mooi, dat er bij doorschijnende kleding, zo'n groot label zichtbaar is.
(Ook gezien, bij merkkleding !)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkkleding is niet per definitie beter afgewerkte of kwalitatief betere kleding ; die is alleen maar duurder omdat het van een merk is. Bij echt dure kwaliteitskleding zul je het verschil echt wel zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een 'goeie' Marleen ! +1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar wil je om wedden?

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met hoe de kleding gemaakt wordt. En dan van oudsher, want vandaag de dag zou het technisch misschien best mogelijk zijn, al is het niet per definitie wenselijk.
De kleding wordt in vaak grote oplage gemaakt, net als de labeltjes. Bakkenvol merken- en maten- en wasetiketten liggen bij de naaisters op tafel (want al is het geïndustrialiseerd werk, er komt nog steeds heel veel handwerk bij kijken). Vroeger werden ook al die labels geborduurd (niet met de hand, hoor), tegenwoordig bedrukt.

Zo maakt een naaister een hele set pakweg broeken in 5 maten, en bij elke serie worden de juiste labels ingenaaid. De patroondelen voor die kleding worden machinaal gesneden. Vandaag de dag zou er best een merkje op geprint kunnen worden, maar vroeger zou dat met de hand gebeurd moeten zijn, en dat is natuurlijk veel te bewerkelijk (lees : duur).

Bovendien zijn er meer bezwaren : een opdruk kan doordrukken, of niet leesbaar zijn op niet effen en donkere stoffen, en voor mensen die in de kledingindustrie werken (ook degenen die het verpakken ,transporteren, distribueren, in de winkel hangen enz.) is een separaat label in een contrasterende kleur veel sneller te zien en dus te verwerken. Ook in de winkel 'zoekt' het makkelijk.

De enige die echt niet blij is met het label, is de drager. Hoewel, als je er niet zo gevoelig voor bent, is het ook wel handig om snel te zien welke kant voor of achter is. Vooral al mijn (sluitingloze) broeken zijn een RAMP als er geen label in zit of - erger- een label in een willekeurige zijnaad. Labels horen middenachter. Punt. Al dat creatieve gedoe....

En heb je er wel last van, dan knip je ze er zo uit. Niet trekken, want dan trek je soms het hele kledingstuk kapot. Vooral goedkope kleding heeft nog wel eens van die harde, nylon, bedrukte etiketten ; brrrrrr. In duurdere kleding gaat het vaak om beter ingenaaide betere kwaliteit labels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
-1 voor de lengte ervan, +2 voor het antwoord =+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel me maar hoe ik het zelfde korter kan vertellen en ik ben je man.....maar toch bedankt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt niet weten hoeveel van die irritant prikkende dingen ik in mijn leven al uit m'n shirts heb zitten tornen.
AWM
14 jaar geleden
Oké, dat zal ik je vertellen:
Geprinte info kan zichtbaar zijn door de kleding heen, labeltjes zijn makkelijk te vinden door hun vaste plaats en kleur, en als je er last van hebt kun je ze wegknippen. Volgens mij heb ik niets gemist.
(en dan had je nog niet eens het risico vermeld dat de geprinte inkt verloren kan gaan tijdens het wassen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow......maar dan heb je geen inleiding, geen uitleg en geen conclusie, alleen maar een paar feitjes. Maar ik vind het knap; ga hem eens goed bestuderen. Ik kan al niet van 2600 naar 2500 tekens komen zonder koppijn man....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, maar ik vind het een super antwoord +1

Andere antwoorden (1)

Ik heb best veel t-shirts waar idd een text aan de binnenkant is geprint i.p.v. een label...