Is het gedrag van mensen afhankelijk van hoe iemand gekleed is?

Of welke sieraden (horloges merken schoenen ed) degene draag. Dit is altijd zo frapant in een Amerikaanse show gaat iemand als zwerver verkleed iets vragen en even later in een net pak. Je weet al wat er gebeurt in laatste geval krijg hij wel hulp. Ik heb het dus over kledingwijze, sieraden, haardracht ga maar door.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Antwoorden (6)

Zeker is het voorkomen van iemand afhankelijk van hoe mensen zich gaan gedragen bij een bepaald voorkomen. Wat jezelf al zei is een goed voorbeeld, maar ook bij het zien van een dokter (in wit pak met eventueel mondkapje) kan dit bij sommige mensen iets oproepen van angst oid, waardoor ook automatisch het gedrag veranderd. Een clown veranderd het gedrag van kinderen en een rechter in gewaad heeft weer veel inpackt op aanwezigen in een rechtzaal. Ook bepaalden groepen mensen zoals, hells angels, gabbers, gothics en vroeger de lang harigen hadden en hebben een grote invloed op het gedrag van de "buitenwereld"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. Ook worden mensen baantjes ontzegt omdat ze bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, tattoo's of piercing's hebben of een lichamelijke handicap hebben. Ook mensen van buitenlandse afkomst (denk hierbij aan moslims met een hoofddoek of Joden met een toupet oid) mogen niet uitsluiten dat ze niet worden uitgelachen of nageroepen terwijl ze hier niet om vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"de Satudarah" bestaan niet. Satudarah MC is een multiculturele 1% motorclub met meer dan 400 leden verdeeld over 20 afdelingen verspreid over heel Nederland. Iedere afdeling of chapter heeft een eigen clubhuis. De club werd opgericht in 1990 door negen voornamelijk Molukse vrienden die in de Molukse wijk van Moordrecht woonden en noemen zich de "erfgenamen der Molukse krijgers". Vanaf 2009 zijn er ook Reizigers aangesloten bij de club.
Verschillende leden worden verdacht voor moordpoging, geweld, illegaal wapenbezit, afpersing en drugshandel.
Kennelijk is dat zo. Bewijs? Op sommige middelbae scholen schijn je er niet 'bij te horen' als je kleding niet van bepaalde merken is. De desbetreffende middelbare scholieren vinden het kennelijk geen bezwaar om als onbetaalde reclamezuil voor de merken in kwestie te figureren :-)
11 jaar geleden
Je geeft het antwoord al, en het spreekwoord 'kleren maken de man' zegt ook al genoeg he.
Maar het beïnvloedt zowel het gedrag van de omstanders als van de persoon zelf.
Als je goed gekleed bent, voel je je een stuk prettiger en zelfverzekerder, waardoor je je dus anders gedraagt dan als je slecht gekleed bent.
11 jaar geleden
Ja en nee. ik ken mensen die er niet uitzien qua kleding en toch groot aanzien genieten. Zij voelen zichzelf fantastisch, anderen hebben dat met mooie nette kleding aan. En als je je zo voelt breng je dat over op anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen is beïnvloedbaar door de kleding van anderen omdat niet iedereen evenveel belang hecht aan uiterlijk vertoon. Het heeft alles te maken met je persoonlijke ingesteldheid en die wordt in de eerste plaats beïnvloed door de opvoeding en later door ervaringen.

Uiteraard zijn er een x-aantal mensen die gelijkaardig reageren zoals in de cliché-filmpjes maar toch ben ik geneigd om te geloven dat slechts een minderheid zo extreem reageert.

Hoe mensen reageren op anderen hangt ook vaak af van hun graad van zelfvertrouwen. Mensen met weinig zelfvertrouwen weten zich vaak geen raad bij mensen die buiten hun reguliere netwerk vallen. Of die mensen dan netjes of slordig of vuil gekleed zijn maakt voor zo'n mensen dan niet uit. Hun angst voor de omgang met anderen primeert dan op het uiterlijk vertoon.

Zo zijn er nog talrijke andere voorbeelden van mensen die ogenschijnlijk afknappen omwille van de kledij van anderen doch ze zouden net hetzelfde reageren indien die persoon zich een totaal andere outfit zou vertonen.

Je merkt ook dat mensen die veelvuldig reizen doorheen de meest uiteenlopende gebieden ter wereld vooral aangegrepen of aangesproken worden door de uitstraling van de innerlijke mens, voor velen van hen is het duidelijk geworden dat onder eender welke klederdracht een onbetaalbare en onschatbare rijkdom schuilgaat.

Ik ben dus niet geneigd om aan te nemen dat, wereldwijd gezien, kledij de enige doorslaggevende factor is wat het opwekken van pro- of contra reacties bij anderen betreft.

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, want een persoon die zich agressief of juist netjes gedraagt kan zowel merk kleding en nette kleding dragen.
Het beeld van een rustig persoon of beleefd persoon gaat wel gepaard met merk kleding en nette kleding. Je verwacht niet dat een persoon die zich zo kleed negatief gedrag laat zien.