Waarom zijn Duitse maten "groter" dan Italiaanse, Franse maten "kleiner" dan Europese... ?

Het is knap lastig, zeker als je niet kan passen of via een postorder verkoopt. Naargelang je klederen gefabriceerd zijn in opdracht van een Duitse, Franse, Italiaanse .... firma heb je totaal verschillende maten.
In Duitsland heb ik een zalige maat broekmaat 40, ik Italië geraak ik amper in een 44, in België is 42 okee.
Hoe komt het eigenlijk dat al die landen verschillend met "maten" zijn beginnen om te gaan? Hopelijk verandert dit nu met de Europese unie!

11 jaar geleden
in: Mode
6.7K

Het beste antwoord

Simpel: gemiddeld zijn Duitsers (en Nederlanders) iets groter en 'grover' gebouwd dan Zuid-Europeanen.
De gemiddelde maat is dus ook per land verschillend.
Nederlanders zijn gemiddeld de langste Europeanen, en een 'gemiddelde' Franse broek zal voor een 'gemiddelde' Nederlander aan aan de korte kant zijn bijvoorbeeld.
Desondanks zou het prettig zijn als er een standaardmaatvoering zou zijn - maar daar zitten ook psychologische haken en ogen aan. Welk maatsysteem neem je dan als standaard? Of maak je iets heel nieuws?
Los van het feit dat alle leveranciers dan hun maatvermeldingen moeten gaan aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Een eenduidig stelsel voor kledingmaten maakt het makkelijker kleding te produceren voor de hele Europese markt

(...) Binnen Europa worden verschillende maataanduidingen gehanteerd. En zelfs binnen één land kan de pasvorm van kleding met dezelfde maat zeer afwijkend zijn. (...)

Bovendien sjoemelen kledingmerken intern ook nog eens met maten. Onlangs werd bekend dat meerdere bekende labels de klant flink op de hak nemen. (...) Uiteraard ontkennen de labels deze berichten stellig of geven te kennen dat maten afhankelijk zijn van ‘pasvorm en stijl’.

(...)

Zoals bij elke verandering zijn er ook tegenstanders. (...)Zij zeggen vrijwel nooit klachten hierover te ontvangen (...)Naast enkele bonden die niet positief tegenover dit plan staan, is ook Het Verenigd Koninkrijk niet onverdeeld enthousiast. (...)

(...)
Het Europees Parlement haakt met de positieve stemming in op het aloude plan voor standaardmaten van het Europees Comité voor Standaardisering (CEN). Volgens het CEN is onderzoek naar een Europese standaardmaat nodig om verwarring bij consumenten te voorkomen en het produceren voor de Europese markt eenvoudiger te maken. In Nederland wordt sinds 2000 gewerkt aan deze standaardisering. Zo zijn er al ‘Nieuwe Nederlandse Maattabellen’ gemaakt. Deze tabellen geven op basis van 2200 gebodyscande Nederlanders per maat en figuurtype zo’n veertig lichaamsmaten aan. “(...)

(...)Duidelijk is dat een eenduidig stelsel voor kledingmaten het producenten makkelijker maakt kleding te produceren voor de hele Europese markt. (...) Naast het voordeel voor producenten is ook voor merken een ‘éénmaatsysteem’ een vooruitgang. “Een uniform systeem scheelt kosten en het is makkelijker in- en verkopen”, zegt beleidsmedewerkster Bogte. Ook is de toenemende verkoop van kleding via internet een veelgehoord argument; Een makkelijke en altijd juiste maataanduiding verkleint de kans op retours. Daarnaast is er volgens Bogte een voordeel voor de lidstaten van de Europese Unie als het uniformiseren van de maten doorgang vindt. De lidstaten hoeven de nieuwe richtlijnen niet meer in nationale wetgeving om te zetten. (...)Een minder bekende reden voor de uniformsering van de maten is het feit dat een forse milieuwinst kan worden behaald; (...). Tot slot is er natuurlijk nog een ander groot voordeel dat kleeft aan de uniformiteit van maten: “Er zal minder ‘pashokjesellende’ worden ervaren”, (...)

Lees het volledige artikel in de bron, heb meer weggeknipt dan hier staat :-)
11 jaar geleden
Duitsers zijn gemiddeld wat langer en forser dan Fransen en Italianen. Die zijn meestal wat tenger. Het gaat erom hoe de gemiddelde inwoner van het land eruit ziet. Daarom zijn die maten zo verschillend.