waarom kan ik niet alle oorbellen dragen en kan ik hier wat aan doen?

Ik heb al toen ik heel klein was gaatjes laten prikken (ik was ongeveer 3). 2 keer zijn ze dichtgegroeid en 2 keer heb ik ze weer opnieuw laten prikken. Nu heb ik nooit van die ''goedkope'' oorbellen kunnen dragen, maar ook als ik echt zilver of gouden droeg, begon het gelijk weer pijn te doen in mijn oren. Alleen zweer knopjes krijg ik geen last van. Nu heb ik afgelopen december weer geprobeerd om goedkope te dragen en ik kreeg weer pijn in mijn oren. Sinds dien heb ik geen oorbellen meer gedragen, maar ik doe af en toe nog mijn zweerknopjes in en weer uit, zodat mijn gaatjes niet dichtgroeien. Als ik dat doe gaan ze wel heel moeilijk er door heen. Ik heb namelijk ook een soort balletje in mijn gaatjes / oorlelletje zitten, waardoor ik het gevoel heb dat er een soort obstakel is om ze door te prikken. Ik kan van een oor ook alleen maar mijn oorbel van achter naar voren in doen en niet van voor naar achter.

Nu zag ik pas bij de drogist weer oorbellen hangen en ben toch verleid om ze weer te kopen. Kan ik er soms iets aan doen dat ik toch dit soort oorbellen kan dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
6K

Het beste antwoord

Misschien ben je allergisch voor bepaalde metalen. Nikkelallergie komt bijvoorbeeld erg veel voor. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit o.a. een gevolg is van het dragen van oorbellen. Of dat zo is, weet ik niet. Maar als het klopt, dan heeft dat te maken met de mate van blootstelling aan het metaal, en is de kans op zo'n allergie dus waarschijnlijk nog groter als je al op hele jonge leeftijd oorbellen had.

Probeer eens hypoallergene oorbellen te dragen. Niet de 'gewone' goedkope nikkelvrije, want als je met goud of zilver ook al problemen hebt, ga je dat daarmee ook krijgen. Probeer titanium, of laat je voorlichten bij een juwelier over geschikte materialen. Als het echt een probleem blijft en je kunt niet achterhalen welke metalen nu problemen geven, zou je bij de huisarts of dermatoloog een allergietest (gewoon zo'n plaktest) kunnen laten doen. Het is trouwens mogelijk dat je niet reageert op metalen die je gewoon op je huid draagt, terwijl je daar wél last van hebt bij oorbellen. De blootstelling aan het metaal is gewoon veel groter als je het draagt als oorbel dan wanneer je het alleen op de huid draagt, hoewel de kans vrij groot is dat bij een echte allergie je het ook zou merken bij bijvoorbeeld een ring of ander sierraad dat je regelmatig draagt.

Wat er verder kan zijn met je gaatjes dat je ze moeilijk kunt doorprikken, weet ik niet. Je zou advies kunnen vragen aan een juwelier, of aan je huisarts. Als het echt problemen blijft geven, zul je misschien moeten accepteren dat je geen oorbellen kunt dragen, of alleen oorbellen van een bepaald materiaal.

Je kunt zoeken naar alternatieven voor oorbellen die door je oorlel zitten. Zo zijn er knijpoorbellen (met een soort knijper aan je oorlel) en oorbellen met en magnetische achterkant. Ik heb ooit knijpoorbellen uitgeprobeerd, en vond dat ze stukken beter bleven zitten dan je zou verwachten. Je moet alleen iets beter zoeken voordat je iets hebt gevonden wat je leuk vindt, maar tegenwoordig met internet lijkt me dat niet zo'n probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja ik ken het probleem. Ook altijd last van. Je moet opzoek gaan naar kleine ringetjes van het zelfde materiaal als je zweer knopjes...
En dan ff freubelen. dit doe ik bij alle hanger oorbellen
Ik heb bij een hobby winkel een klein knip en platbek tangetje gehaald. En hele kleine ringetjes diameter2mm ofzo.. ( ze moeten om het zweer ringetje geschoven worden)
Dan knip ik de insteker van de leuke oorbel af... Doe het kleine ringetje aan het oogje waar de steker aanzat. Het en het kleine ringetje schuif ik aan het zweerringetje. En deze weer in mn oor. . Wil je andere oorbellen schuif je gewoon een andere oorbel er aan.
Voor mij werkt dit perfect... En ze vallen niet uit je oren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb daar ook jaren last van gehad. En door een tip van iemand anders draag ik nu ook oorbellen. De tip: doe over het stukje dat in je oren gaat en het slotje ( alles wat direct in contact komt met je oren ) transparante nagellak. Deze nagellak zorgt ervoor dat je niet allergisch kunt reageren op je oorbel. Wel regelmatig terug een nieuw laagje opzetten en goed laten drogen .. door het in en uit je oor halen gaat er immers wat van die nagellak af.
Wat ook helpt is er voor zorgen dat het slotje van je oorbel van plastiek is ( dat verkopen ze tegenwoordig ). En ik weet niet hoe het met de andere dames is maar ik kan mijn oorbel zowel van voor naar achter als van achter naar voor in het gaatje steken. Laat daarvoor eens naar je gaatjes kijken bij een juwelier. succes
11 jaar geleden
Ik heb ook de soort gelijke probleem gehad.. en ik ben idd allergisch voor overige metalen behalve goud ( goud van 18 of 20 karaats) , de goud in nederland heeft minder dan 16 karaat goud en de rest bestaat uit overige metalen.. misschien ligt het aan het soort goud die je draagt?,,
Ik heb nog gelezen dat je beide gaatjes dicht zijn gegroeid en dat je het weer hebt laten prikken.. misschien komt het daardoor?? Als ik jou was zou ik een gaatje laten prikken, boven of er onder van de huidige gaatje..
of wat je ook kunt ( het is beetje kinderachtig, maar het helpt)
Gaatje laten prikken en dan voor een tijdje een hele kleine onzichtbare touw in dat gaatje doen.. dus net zo als twee ronde oorbellen maar dan van een dunne touwtje.. op deze manier voorkom je ontstekking, maar ook dichtgroei... en wanneer je dan je oorbellen wilt dragen dan kan je het ala het ware dat dunne touwtje doorknippen