Hoe heet het als je na de sauna koud water over je heen laat stromen? De benaming van deze behandling dus.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

Methode van Kneipp.

Of pastor Kne­ipp (1821-1897) gelijk heeft kunnen we over discus­siëren, maar zijn afkoelmethode wordt binnen de sauna­wereld veelvuldig toegepast. Het berust eigenlijk op de menselijke reactie. Wat zien we als er iemand een koud zwem­bad in moet? De bader stopt eerst een teen in het water, waarna de an­dere voet volgt. Na een kniel voor het bad worden de beide armen nat gemaakt, met de natge­maakte armen gooien we een plons over onze borst waarna we ons lichaam aan het water toevertrouwen. Met de afkoelslang doen we eigen­lijk niets anders. De bedoeling is om het lichaam te koelen zodat onze bloedvaten onder invloed van deze kou niet ineens, maar stap voor stap gaan sa­mentrekken. Om het hart niet te veel te be­lasten is het de bedoeling om te beginnen met koelen zo ver mogelijk van het hart af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dank zij jouw vraag ontdek ik dat er een meer dan wetenswaardige website bestaat :www.rondjesauna.nl met vele tips. Helaas geen naam gevonden voor deze afkoelingsfase. Toch tks
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaat naar mijn mening ook geen term voor dit handelen. Als er geen bestaat moeten we er misschien één voor maken. Mijn voorstel : FRAPPEREN (=snel afkoelen) . "Ik frappeer mijzelf lekker na de sauna...." Moet kunnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord weet ik niet maar een koud bad na de sauna nemen heet een dompelbad. Misschien kan je daarop zoeken en zo verder komen met je antwoord.

Nogmaals ik weet het antwoord niet maar misschien kan je er wat mee. Aangezien het wel te maken heeft met afkoelen na de sauna.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb nog even bij Kneipp gezocht en de methode bestaat uit 5 delen. één van deze is de HYDROTHERAPIE= behandeling met koud en warm water. Misschien dat dat ook dé term kan zijn : HYDROTHERAPIEËN ;-)