Kan een opticien de sterkte van een oude bril bepalen?

Ik heb nog een oude bril liggen. Die is al lang niet sterk genoeg meer. Ik wil die nu weggeven aan een organisatie die brillen inzamelt voor de derde wereld.

Het probleem is dat ik niet meer weet wat de sterkte precies was. Kan een opticien bij een bestaande bril bepalen welke sterkte de glazen daarvan hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
7.6K

Antwoorden (3)

Ja, een opticien kan de sterkte van de bril bepalen. Sommige winkels verkopen tegenwoordig zelfs brillen zonder de ogen goed te meten, maar door de brilglazen te meten. Op basis van die gegevens wordt een nieuwe bril gemaakt. Of dat een goede ontwikkeling is in "optiek-land" is een ander verhaal, maar het is dus wel mogelijk om brilglazen te meten.

Toegevoegd na 36 seconden:
http://www.eyelovebrillen.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm, denk het echt niet hoor, mijn glazen werden gemeten op 1.75 en de sterkte was ondertussen gezakt tot 2.0, ben blij dat ik een meting heb gehad, zo zie je maar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen, Woods. Ik zeg zelf toch ook dat het meten van glazen geen goede ontwikkeling is. Dat betekent dat ik de methode ook niet juist vindt. Maar het is wel een antwoord op de vraag van de vraagsteller. Het is mogelijk. Dus je min is onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig zijn er maar weinig winkels die zo te werk gaan, Eyelove is de enige die ik ken. Dit zijn ook geen echte opticiens, maar mogen wel brillen op sterkte verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk goede opticien zal eerst je ogen opmeten voordat ze een bril verstrekken. Je ogen kunnen veranderen. En ja ze kunnen de glazen meten dat klopt. Maar ik denk door je eerste uitspraak dat je daarom een min hebt gekregen.
Ja hoor die kan dat bepalen, maar die organisatie neemt die bril ook wel zonder dat ze de sterkte weten. En alle kans dat ze het zelf nog n keer overdoen
12 jaar geleden
Bij een opticien kunnen ze dat voor je meten. Er is een apparaat met een soort punt waar ze de glazen op leggen en dan rolt de sterkte eruit.
Super dat je de bril weggeeft!