Waarom is het dragen van oorbellen of kettingen bij jongens/mannen in de hogere sociale klasse 'not done'.?

kwam mij ter ore...

Toegevoegd na 7 minuten:
Marleen mag ook reageren want zij brengt mij aan het twijvelen;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3.8K

Antwoorden (3)

Omdat het gezien wordt als iets ordinairs. Heeft er denk ik mee te maken dat het vroeger vooral gebeurde door 'zeelui' die toch niet echt een hoog aanzien hadden. Het is iets voor minder 'intelligente' mensen dus in een hogere sociale klasse doe je zoiets niet. (let wel, niet mijn woorden!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij wel. Het spreekwoord luidt: als Niet komt tot Iet, kent men zichzelve niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas worden voetballer toch wel als de minder snuggere mensen gezien, ook al hebben ze veel geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
David Beckham kan dan wel rijk zijn, dat betekent nog niet dat hij uit een hoge sociale klasse komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kwestie van smaak die vrijwel uitsluitend in de smaak valt in de lagere sociale klassen. 'Mode' is nou eenmaal behoorlijk (micro-)cultuurafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALLES is een kwestie van smaak. Maar (helaas) leven wij in een maatschappij waarin smaak bepalend is voor het beeld wat anderen van jou hebben mede in combinatie met door media bepaalde opvattingen. Iemand uit een 'hogere' klasse wordt weergegeven in bv tijdschriften als iemand met een pak aan, keurig gekapt koppie en een stropdas. Iemand uit de lagere klasse met oorbellen, kettingen en een voetbalshirt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAAROM!!!
Het is gewoon echt zoals we zeggen, zulke dingen kunnen behoorlijk vastgeroest zitten in een maatschappij, het is helaas niet anders en ja, tuurlijk zijn er ook (gelukkig) nog individuele opvattingen mogelijk maar of je het nu wil of niet, het is nu eenmaal zo dat als iemand uit een hogere klasse zich aangetrokken zou voelen to veel blingbling, hij behoorlijk veel commentaar vanuit zijn omgeving zal krijgen want 'dat hoort hier niet'. Net als tegewnoordig het huren van een woning bij de lagere klassen behoort, het boodschappen doen bij de Lidl, en het dragen van Crocs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK... heb je nu zojuist 3 van de winkels waar ik regemaltig kom beledigd??? en NEE ik kom niet uit een lagere klasse, ik weiger alleen me te gedragen zoals 'verwacht'.
En als jij die kettingen etc bij dames leuk vind... dan koop je dat toch ook lekker voor jouw 'dame'... of ze het leuk vindt of niet... jij vindt het leuk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige waar een mens zich mee dient te onderscheiden is met een gedrag dat iedereen in zijn/haar waarde laat en mensen waardert om wie ze zijn ipv om wat ze dragen. Dat gezegd hebbende..... trusten want dit duurt mij te lang en is mij te vermoeiend.
Zeelieden droegen vroeger vaak oorbellen. Ook tatoeages kwamen regelmatig voor. Dat was niet alleen ter versiering, maar ook om makkelijker geïdentificeerd te kunnen worden als ze per ongeluk overboord zouden slaan.

Bij veel volkeren dienen sieraden niet alleen "ter versiering", maar zijn ze ook een teken van rijkdom. Denk aan de Surinaamse/Hindoestaanse cultuur, waar sommige mensen "met goud behangen" naar feestjes en partijen gaan. Gouden sieraden zie je dus van oudsher vaak bij mensen die hun "rijkdom" graag aan anderen willen laten zien.

In Nederland heerst een mentaliteit van: "Doe maar gewoon, dan doe al je gek genoeg". Dat heeft vooral te maken met onze Calvinistische tradities. Mensen uit traditionelere milieus houden meer (en langer) aan zulke waarden vast dan in lagere sociale klassen.

Een bekend gezegde luidt: "Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding". Of, op z'n Rotterdams: "Je ken een hoop stront paars verruve, maar ut blijf een hoop stront". Vaak is dat ingegeven door een combinatie van "Hollandse nuchterheid" en "Doe maar gewoon...".
12 jaar geleden
In de middeleeuwen werd het door de kerk mannen afgeraden, of verboden, om gaatjes in de oren te laten schieten. Het zou namelijk een aantasting zijn van het zogenaamde perfecte lichaam van de mens. Dus werd het sindsdien (bijna) niet meer gedaan.

Als je heden ten dage, als man zijnde, dus gaatjes in je oren laat schieten, om oorbellen te kunnen dragen, doe je iets wat al honderden jaren niet meer gebruikelijk is. En dus eigenlijk, min of meer, uit het collectieve geheugen van de mens is gewist. Dat duidt op een bepaalde rebellie, of onaangepastheid.

Om deze reden zie je bij jongens/mannen in de hogere sociale klasse nooit oorbellen. Als je carrière wilt maken, moet je vooral geen problemen maken. Of veroorzaken. En netjes de gebaande paden bewandelen. Zodoende mogen/kunnen ze beter geen oorbellen dragen.