Waarom heet blond haar niet wit of geel of beige? Tenslotte worden andere haarkleuren wel gewoon naar de kleur vernoemd!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Het beste antwoord

De term "blond" gaat een hele weg terug. Een kort maar krachtig overzicht:

< Oud-Frans "blont" (kleur tussen goud en licht kastanje)
< Middeleeuws Latijn "blundus" (geel) *
< Oud-Frankisch "blund"
< Oud-Engels "blonden-feax" (grijsharig) van het werkwoord "blondan/blandan" (mengen) en "beblonden" (geverfd, naar de oude Germaanse strijders met hun geverfd haar)

Sommige taalkundigen gaan niet verder terug dan "blundus" als vulgaire uitspraak van "flavus", dat ook geel betekent in het Middeleeuws Latijn.

Overigens is "blond" niet de enige haarkleur die niet gewoon naar de kleur vernoemd is. Bruin en zwart zijn dat wel, maar ros niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een synoniem voor blond is licht gekleurd,vandaar de naam waarschijnlijk.

Blond wordt in het engels ook wel als fair omschreven,en fair wordt weer omschreven als:geschikt, redelijk, billijk, schappelijk, eerlijk, open, oprecht, rechtschapen, openhartig, rondborstig, fideel, trouwhartig, fair, vrij, ronduit, vrijuit, onomwonden, vrijelijk, onverholen, onbewimpeld, relatief, betrekkelijk, deugdzaam, eerzaam,

En dat zou dan weer op de haarkleur bij vrouwen en mannen kunnen slaan.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zij situeren de oorsprong van blond haar ook zo’n 11.000 jaar geleden in Europa waar het haarkleur-gen MC1R in zeven varianten of basistypen wordt aangetroffen, terwijl deze “blondmaker” of deze zeven types nauwelijks bestaan in de rest van de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is toch ook niet zo dat haar dat blond word genoemd per definitie wit of geel is... Dus ja dan heet het anders, in dit geval blond.