Hoe kun je het best je tanden poetsen?

Kun je beter voor of na het eten tanden poetsen?
en kun je je mond beter meteen na het poetsen omspoelen of de tandpasta een paar minuutjes laten zitten zodat de fluoride kan inwerken en dan omspoelen?
En heeft het nut om meer dan 3 maal per dag te poetsen?
En is 2 minuten lang genoeg of is langer beter?
BVD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2K

Het beste antwoord

Volgens mijn tandarts en mijn mondhygiëniste:

--  Voor het eten poetsen mag, als je dat lekkerder vindt. Voor de mondhygiëne is het niet nodig.

--  Na het eten moet je zeker poetsen. Dat moet na elke maaltijd, en feitelijk ook na elk tussndoortje - maar wel met inachtneming van de volgende punten in dit lijstje.

--  Wacht minimaal een uur nadat je hebt gegeten. Poets je al binnen dat uur, dan poets je je glazuur weg. De altijd aanwezige bacteriën eten namelijk lekker mee, en produceren daarbij een zuur. Door dat zuur wordt het glazuur zacht. Ga je dan poetsen, dan ben je het glazuur kwijt. Wacht je, dan verdwijnt het zuur geleidelijk, en kun je zonder gevaar poetsen.

--  Gebruik een tandpasta met fluoride.

--  Spoel na afloop slechts licht, om de ergste hoeveelheden tandpasta weg te werken. Spoel niet grondig, dan spoel je de resten fluoride weg. Alternatief (beter zelfs) is wel grondig te spoelen, zodat je eventuele losgepoetste etensresten tussen de tandspleten vandaan spoelt, en daarna na te spoelen met een mondspoelmiddel dat fluoride bevat.

--  Twee minuten poetsen is genoeg. Meer mag, maar draagt niet bij aan de mondhygiëne, en vergroot het risico op beschadigen van het glazuur.

--  Druk niet te hard tijdens het poetsen. Dat beschadigt hooguit je glazuur, de mond wordt er echt niet schoner van.

--  Voor het poetsen flossen. Tandenstokers gebruiken werkt beter dan flossen. De nieuwste onderzoeken wijzen erop dat het gebruik van ragertjes zelfs nog weer beter is dan het gebruik van tandenstokers, maar die resultaten zijn nog wat prematuur.

--  Schraap minimaal één keer per dag je tong.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na elke maaltijd en na elk tussendoortje zeg jij. Dat betekent als je 3 x een maaltijd eet en 2 tussendoortjes dat je volgens jou 5 x per dag moet poetsen. Dat klopt echt niet... dat is veel te veel... Meer dan 3 x per dag is echt slecht voor de tanden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je niet hard drukt, valt dat erg mee. Je kunt tenslotte ook noten eten, dus dan kan die borstel ook wel. Meer dan vijf keer per dag poetsen lukt sowieso niet als je steeds minimaal een uur wacht voordat je gaat poetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat klopt, maar hoe vaker je poetst hoe meer glazuur er aangetast wordt... Heb het net ff opgezocht op internet, maar bijna alle bronnen die ik vind (bijv. ivorenkruis) zeggen dat je niet meer dan drie keer je tanden moet poetsen, maar goed nu ben ik mss teveel aan het muggenziften;)
Ritsuka
12 jaar geleden
Poe, dan blijf ik aan het poetsen. En dan mag ik wel heel vroeg opstaan, als ik na mijn ontbijt eerst een uur moet wachten voor te poetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Helpt het ook om met Listerine te spoelen na het poetsen of is dat alleen maar geld verspilling?
Cryofiel
12 jaar geleden
@mefloortje, je hebt gelijk dat de meningen wat verschillen over hoe vaak je nog veilig kunt poetsen. Het is natuurlijk een glijdende schaal - wat is nog veilig, wat niet meer? Waar leg je de grens? In de praktijk komen de meeste mensen niet boven de drie keer poetsen per dag uit, en velen halen zelfs de twee keer al niet, dus zal het niet echt een probleem zijn. @Twigg, volgens mijn tandarts is Listerine leuk, en moet je het vooral doen als je het prettig vindt. Het poetsen is echter het belangrijkste. Wil je toch spoelen, neem dan iets met fluoride erin, en spoel niet direct na met water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Listerine kan maar is niet nodig? En na het gebruik dus beter niet met water naspoelen. Bedankt voor de tips, scheelt weer wat geld ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandenstokers gebruiken werkt beter dan flossen. Volgens mijn tandarts moet je het alle 2 doen. Want met de tandenstokers kun je niet tussen de contactpunten komen. (het punt waar kiezen tegen elkaar aan komen boven) Volgens mij zegt elke tandarts wat anders :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Zou best kunnen, dat elke tandarts wat anders zegt. Het kan ook aan het individuele gebit liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ op het na elke maaltijd poetsen na. Wat mij betreft is het advies van 2x per dag prima

Andere antwoorden (3)

Je kan het beste na het eten je tandenpoetsen. 2 minuten is lang genoeg. Zelf spoel ik altijd mijn tandpasta meteen uit. Als je een tandpasta met fluoride hebt, doet de fluoride zijn werk vanzelf en hoef je het niet langer te laten zitten. Meer dan 3 keer per dag poetsen is slecht voor je tanden. Je poetst dan sneller het glazuur van je tanden af (glazuur is nodig voor de sterkte van je tanden). Mijn tandarts raad altijd 2x per dag aan. een keer na het ontbijt en een keer voor het slapen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het dan met de zuren van het eten die je glazuur kunnen aantasten als je direct na het eten poetst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mijn tandarts bevestigt dat het goed is om tien minuten na het tandenpoetsen pas te spoelen met water om het fluoride te laten inwerken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK bedoel - niet +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zuren van het eten kunnen inderdaad het tandglazuur aantasten. Meestal (als je goede en sterke tanden hebt) herstelt dit zich vanzelf. Het is dan ook belangrijk om niet meteen na het eten je tanden te poetsen, maar ongeveer een uur te wachten. Zo krijgt je tandglazuur tijd om zich te herstellen (als je meteen gaat poetsen, schuur je het tandglazuur er alsnog af).
3x daags bijna gelijk na het eten, minstens 2 minuten en daarna goed spoelen. laten zitten om fluoride in te laten werken heeft geen zin dat gebeurt tijden het poetsen al. Vaker poetsen heeft zin als je vaker dan 3x per dag eet of heel veel snoept.Langer dan 2 minuten goed poetsen heeft geen zin en krijg je zelfs kans dat je je glazuur of tandvlees beschadigd.

Toegevoegd na 3 uur:
graag bij minnen wel uitleg waarom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met de antwoorden boven mij. Maar als je graag de fluoride wil laten inwerken kan ik je Elmex aan bevelen.Deze heeft als enige een snelwerkende fluoride. Proberen kan geen kwaad toch.