Wat is het doeleinde van modeshows met onbetaalbare kleding, als zelden iemand die kleding draagt?

Vaak zie ik in bladen als Grazia of Cosmopolitan modeshows (met Karl Lagerfeld etc.) waar dan allerlei erg 'aparte nieuwe mode' kleding gedragen wordt. Ik vraag me af: gaat die kleding gewoon in de verkoop? Worden bekende sterren daarin gefotografeerd (voor die enkele keer dat iemand het draagt in de publiciteit?) Ik zie er namelijk nooit iets van terug ergens, buiten dat is het ook zo duur dat ik het voor mezelf nooit zou overwegen. Wordt deze kleding wel gedragen? En door wie dan? Of is het puur voor het idee, en levert de promotie alleen al in dat geval het geld op. Wat is het doeleinde dus van die shows?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.3K

Het beste antwoord

De modeshows zijn inderdaad promotie voor het merk. De haute couture collectie van een modehuis wordt wel degelijk verkocht en gedragen, tegenwoordig vaak door dames uit Saoudie-Arabie en Dubai. Echter, er zijn maar weinig mensen op de wereld die het zich kunnen veroorloven. Een haute-couture collectie is vaak ook niet winstgevend. Daarom hebben veel modehuizen een pret-a-porter collectie, die betaalbaarder is en ook minder avantgardistisch. Daarnaast verdienen de modehuizen veel geld met accessoires als tassen, zonnebrillen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie. Naar mijn idee erg volledig en dus voor mij het beste antwoord. +10

Andere antwoorden (10)

Ik heb me er lange tijd ook over verbaasd, maar ben er langzaam van overtuigd adt de makers van deze kleding het zien als een kunstvorm en dat je een modeshow moet zien als een tentoonstelling.

Met de show maken ze een statement en stijgen ze in aanzien, waardoor hun product (de lijn in de winkel) beter/duurder wordt verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zijn het trendsetters voor het komende modebeeld.
De echte exclusiviteit is voor de rijke en sterren weggelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou het leven van de glitter en de glammor op de rode loper op de foto en wie breed heeft laat breed hangen,ik denk dat er ook veel concurentie is in dat wereldje.denk maar alleen aan onze "sterren"pffff nou ja sterren ,connie breukhoven en madam Paay dragen volgens mij deze kleding en noem ze maar op...voor een feestje .Ik heb ook wel eens gehoord dat die kleding gehuurd wordt.Maar naturlijk ook gekocht.

Mijn leven zou het ook niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde als met Formule 1 auto's waar bijna niemand in rijdt.
Technologische ontwikkeling, bepalen toekomstige trends en een hoop glamour.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij geven weer wat de nieuwe mode is. Andere merken gebruiken deze aparte kleding, voor meer toegankelijkere mode. Bv je ziet op de shows hele apparte jurken met rode blokken als print, zal de jurk niet nagemaakt worden maar op een toegankelijkere jurk worden de rode blokken ook gebruikt. Dat is dan in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toonaangevende modehuizen hebben ook toonaangevende ontwerpers. Dit is een manier voor hun om zich te profileren. Er bestaan echt mensen die zich kleding kunnen veroorloven die door deze ontwerpers gemaakt worden. Je ziet ook regelmatig in een blad staan dat zus en zo een outfit draagt van de beroemde ontwerper X. Dus naamsbekendheid. Ontwerpers die veel naamsbekendheid hebben zullen ook qua stijl/kleur gekopieerd worden voor de meer betaalbare kledingmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Promotie voor de designafdeling van de modehuizen gericht op de confectieindustrie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar verdienen ze de pap, de sterren enz. zorgen voor de krenten daarin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze hopen dat je iets koopt dat er op lijkt maar niet zo duur is. Dat verkopen ze ook of hebben aandelen in die bedrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filmsterren moeten die dingen wel kopen, anders lieten ze dat wel uit het hoofd, maar ze moeten het doodeenvoudigweg... En dan moeten ze die ook aantrekken, ja het leven van een filmster gaat niet over rozen alleen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bron van inspiratie