hoe ziet de de kleding van de jaren zestig en de jaren zeventig eruit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

In de jaren ’60 was de Koude Oorlog bezig en de oorlog in Vietnam. De aanhangers van de protestbewegingen kregen een eigen look, de hippielook. Al snel werd de look internationaal bekend en werd het door steeds meer mensen gedragen. Warenhuizen verkochten in grote hoeveelheden rokken tot op de grond, fladderende sjaals en haarbanden.

In de jaren ’60 ging vooral Engeland de mode bepalen. Londen werd de modestad van het westen en kreeg de bijnaam ‘Swinging London’. Carnaby Street was de belangrijkste straat waar de modernste mode te koop was. Één van de belangrijkste stijlen was de minimode. Samen met de minirok ontstond de mini-jurk. Die was recht, had soms halflange mouwen en had meestal pastelkleuren of twee afstekende kleuren. Bij de hele korte werden vaak naadloze maillots gedragen met patronen. Ook broekpakken en overgooiers kwamen in de mode. De minimode werd ook een symbool van seksuele bevrijding en vrouwelijk zelfbewustzijn.

Jeans worden het grote modeartikel. Het kledingstuk was al enorm populair bij de jeugd als vrijetijdskleding, maar nu werd het dat ook bij volwassenen. Vanaf de jaren ’60-'70 werden ze zelfs toegestaan op het werk en op school. Nog nooit eerder werd een kledingstuk door alle lagen van de bevolking gedragen en geaccepteerd. Omdat de skinny jeans nog niet bestond, gingen mensen met hun jeans aan in bad zitten. Dan lieten ze het aan hun lijf opdrogen, zodat het als een soort tweede huid zat. Ook werden jeans vaak beschilderd, beplakt of werd erop geborduurd, zodat het toch nog uniek werd.

Toegevoegd na 42 minuten:
Dit ben ik in 1970. Zo kort waren de rokjes in de tijd van de minimode. Eind jaren '70, begin jaren '80 was de roklengte terug tot onder de knie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

petticoats petticoats... :P

Type gewoon in op google 50s clothes of 6os clothes.

Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minirokken, Broeken met wijde pijpen, opgestoken haren, schoenen met Plateauzolen, Ik weet er zelf niks van maar mijn oma heeft er ervaring mee ;)