kijk hier eens: www.hoedoe.nl › ... › Uiterlijke verzorging › Gezicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel wat producten op de markt die beweren dat de poriën verkleind kunnen worden. Helaas, het is een fabel. Grote poriën blijven grote poriën. Via de poriën wordt talg verspreid over de huid. Dat is nuttig want talg zorgt voor een goede barriere functie van de huid. Zonder talg wordt onze huid droog en vatbaar voor infecties en huidaandoeningen. Ook beschermt het ons enigszins tegen de schadelijke invloed van de zon. Bij een ‘normale’ productie van talg vloeit het mooi uit over de huid. Is dit proces niet in balans (bijvoorbeeld ten gevolge van hormoon schommelingen of door een opstapeling van dode huidcellen) dan kunnen poriën gaan verstoppen. Ze worden daardoor meer zichtbaar. Blijft deze verstopping langdurig aanwezig dan kan de porie wand wat gaan oprekken. Een zichtbare porie is vaak een verstopte, en in de meeste gevallen een opgerekte porie. Vaak speelt aanleg ook een rol.
Poriën bevatten geen “spiertjes”, het zijn dus geen structuren die van het ene op het andere moment kunnen veranderen van grootte. Er is dus ook geen crème die poriën “even” kan verkleinen. Ook de zogeheten ‘adstringerende lotions’ doen helemaal niets tegen vergrote poriën. Wat deze producten doen, is je huid irriteren. Door irritatie zwelt je huid op en zijn poriën korte tijd minder zichtbaar.

Wanneer poriën echt verstopt zijn, kan je het aanzien wel wat verbeteren door gebruik van een exfoliant (salicylzuur/glycolzuur) of vitamine A zuur. Salicylzuur kan in het huidvet doordringen en werkt dus in tegenstelling tot glycolzuur ook ín de porie. Door het verwijderen van de dode huidcellen en de ophoping van talg vallen grote poriën minder op. Ook bestaan er laserbehandelingen die poriën iets minder zichtbaar kunnen maken.

Helaas zijn er vrijwel geen andere opties voor verkleinen van poriën. Je kan ze wel minder zichtbaar maken met make-up. Daar maken veel “pore minimizing” producten gebruik van. Door het toevoegen van reflecterende deeltjes vallen de vergrote poriën soms iets minder op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een ei-wit masker! Ei-wit masker? Ja, zeker! Naar eigen ervaring en vele anderen de beste oplossing. Breng het ei-wit kloppen op je gezicht aan, wacht tot dat het opdroogt. Je huid trekt samen, waardoor de poriën verfijnen. Was het masker er na ongeveer 20 minuten af en sluit af met koud water. Hierdoor sluiten de poriën weer, en herhaal dit 1 á 2 keer per week. Als het goed is zijn na een tijd je grove poriën bijna niet meer zichtbaar en is je huid meer effen. Zo zie je na 1 behandeling al resultaat, is het een natuurlijk middel en erg goedkoop!

en nog meer tips zie bron

Ik doe het zelf ook. Wanneer ik het met eiwit heb gedaan gebruik ik het eigeel voor een mosturizing. Dit doe je hetzelfde als met het eiwit. Alleen 20 minuten is erg vee zowel voor wit als voor geell. Wanneer je niet meer kan lachen is het goed en kan je het eraf wassen. De eerste keer voelt heel raar haha je hebt dan echt een pokerface.