Hoe verzorg je een tatoeage?

Wat moet je doen om gèèn problemen te krijgen.
De 1 zegt: droog houden.
Een ander: een gaasje er op.
Weer een ander plastic folie er op.

Wat is goed???

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik ben de vaseline nog vergeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.4K

Antwoorden (4)

Destijds heeft de tatoeëerder geadviseerd er een gaasje op te leggen nadat hij met vaseline was ingesmeerd. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Dit is echter wel 20 jaar geleden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man heeft er helemaal niets opgedaan en het is prima geheeld.
Wel vet houden.
Je krijgt normaal een soort shampoo mee waar je de tatoeage mee kunt wassen.
12 jaar geleden
Ik zit aardig vol met inkt, mijn maatje is een bekende goede tattoeerder en ik behandel ze altijd zo:

Na het zetten moeten ze volgende de GGD regels een verbandje plaatsen. Tja, dit is goed voor de wond, maar minder voor de tattoo.

Dus verband eraf als deze geplaats wordt, tattoo met schone handen lichtjes wassen met PH neutrale zeep.
Droogdeppen met een schone pluisvrije doek.

Even bloot laten en dan invetten met Bepathen, hierover folie plaatsen. Plakt vast aan de Bepathen. Dit na een uurtje of 3 herhalen. De eerste 2 nachten slapen met folie.
Daarna alleen nog maar mild wassen en regelmatig invetten.

Folie voorkomt korstvorming. Volgens de GGD is dit een doodzonde, want, tja, korstvorming moet op een wond niet tegen gegaan worden. Echter, korstvorming kan de tattoo nadeling beinvloeden, minder scherp en minder kleur echt, plus kans op afbrokkelen van lijntjes. En met folie trek je de inkt niet weg, wat bij gaasjes eerder gebeurt, ook als is het miniem. En met folie geneest hij perfect is mijn ervaring, dus mijns inziens ga voor folie.

P.s. ipv Bepathen zalf kan je ook vaseline of uierzalf gebruiken. Ik gebruik altijd Sperti. Ja dat aambeienspul. Daarbij merkte ik dat ik daarmee de snelste en mooiste genezing had. Wordt voor door tattoo-dragers gebruikt.

Dus erop terug te komen: De GGD adviseert gaasverband. De tattoeerders folie.

Echter, wat je ook gebruikt: Zorg dat het een vette zalf is, zonder kleurstoffen en zonder parfum. En gebruik NOOIT een potje vaseline die al jaren in de kast staat. Altijd een nieuw potje of nieuwe tube kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
degene die je tat zet zal je vertellen dat je hem moet insmeren met vaseline, dan blijft de huid soepel en heb je minder kans op littekens doordat de wondkorstjes steeds kapot gaan