is het slecht voor je huid om na het douchen direct dagcreme aan te brengen?

als ik heb gedouched dan grijp ik gelijk naar de dove en smeer mijn huid op mijn gezicht dik in. ik kan niet tegen een droge huid.
een vriendin van mij zat laatst beneden toen ik onder de douche vandaan kwam, beneden aangekomen deed ik dove op mijn gezicht en ze schrok. WEET JE WEL HOE SLECHT DAT IS uuhh nee dus... is het slecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
7.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dik insmeren is nooit goed, altijd dun aanbrengen en heel goed inmasseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zou dat dan volgens je vriendin slecht zijn?
ik doe het al jaaaaaaaaaren zo..ook met dove dus

Het beste antwoord

Het is niet slecht om je in te smeren na het douchen, integendeel, het is juist verstandig. Je huid droogt uit van water, zeker van een hete douche. Door je huid goed in te smeren met creme, zalf of olie beperk je de schade die je met je douche hebt aangericht. Mensen met eczeem wordt ook aangeraden om zich direct na het douchen, het liefst binnen drie minuten in te smeren met een dikke creme. Liever nog na een bad, want dan heeft je huid meer water opgenomen. De creme kapseld het vocht in waardoor het minder snel verdamt.

Daarnaast is het handig om ook eens stil te staan bij de oorzaak van een droge huid. Beter is wel om bij een droge huid niet vaker dan twee keer per week te douchen. Geen zeephoudende producten te gebruiken. Veelvuldig gebruik van zeephoudende producten beschadigd je hoornlaag en verwijderd lipiden. Gebruik liever een olie.

Een droge huid verliest meer vocht, waardoor hij nog droger wordt.

Ik zou zeggen, bescherm je huid en lekker blijven smeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist +1

Andere antwoorden (5)

volgens mijn bescheiden mening niet, je moet juist voorkomen dat je huid droog is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik smeer na het douchen ook meteen dagcreme op.
Dit doe ik al zolang ik me kan herinneren (35 jaar?!)
Niks mis mee hoor, enne, iedereen schat me 10 jaar jonger..dhus..hoezo slecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TE dik insmeren is helemaal niet nodig, een dun laagje is goed genoeg als je het goed insmeert. Dat het slecht is heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord.

tip: ik smeer me altijd in als ik nog helemaal nat ben van het douchen, met olie, niet dik, gewoon goed insmeren, en daarna droog deppen. het doet mijn droge huid ontzettend goed. je kan dat zelfs doen met vaseline op een nat warm washandje onder de douche. dagenlang geen omkijken meer! werkt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad beter want de huid beschermd zich van nature door afscheiding van talg(vet) en water wat een beschermend laagje op je huid legt. Bij het wassen of douchen verwijder je dat laagje dus je huid wordt erg kwetsbaar voor invloeden van buitenaf, oa uitdroging, vuil etc.

Een creme is een nabootsing van onze eigen huidbeschermlaag want die bestaat ook uit vet en water, dus je brengt als het ware meteen weer eenzelfde soort beschermend laagje aan op je huid.

Doordat je porien nog wat open staan door het warme water trekt de creme ook nog eens beter in je huid wanneer je die vlak na het wassen/douchen opbrengt waardoor de toegevoegde verzorgende werkstoffen ook nog eens beter hun werk kunnen doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
N.a.v. het laatste: Mensen die gevoelig zijn voor parfums die merken dat doordat het brandt op hun huid wanneer zij vlak na het douchen/wassen een geparfumeerde creme of bodymilk opbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn antwoord als schoonheidsspecialiste:als je uit de douche komt staan je porieen open dus wel eerst lotion of tonic gebruiken.dan is het heel goed om er dagcreme op te doen,hou er wel rekening mee dat overdaad schaadt en je last kunt krijgen van een vochtarme maar wel talgrijke huid en dan kun je last krijgen van pukkeltjes.en natuurlijk altijd een creme voor jou huid en geen bodylotion ed op je gezicht smeren......