Als ik mijn haar wast, verlies ik heel veel haar. Hoe komt dat en wat kan ik daaraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (3)

Daar hoef je je geen zorgen over te maken dat is normaal. Ieder mens verliest wel tot zo'n honderd haren per dag.
Dat groeit vanzelf weer aan.

Als je je haren teveel wast zou dat (ook) een reden kunnen zijn, maar zolang je niet echt plukken of zelfs bosjes haar verliest is het niets om je zorgen over te maken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bij stress kun je meer haaruitval krijgen dan normaal
12 jaar geleden
(Zinc van Gammadyn, zo bij de apotheker te verkrijgen).

Toegevoegd na 1 minuut:
je verliest bij een was beurt zo'n tweehonderd haren dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verliest continu haren.

Het lijkt net alsof je extra veel haren verliest, wanneer je gel of wax in je haren doet, en niet zo heel vaak je haren wast.

Laat ik het uitleggen met een voorbeeld.

Stel: je wast je haren. Alle loszittende haren was je er nu uit.

Daarna doe je er gel of wax in, en drie dagen later was je opnieuw je haren.

Nu lijkt het net alsof je in één keer heel veel haren verliest. Maar dat is niet zo. Wat je bij die ene wasbeurt ziet, zijn álle haren die je de afgelopen drie dagen bent verloren, maar die door de "kleefkracht" van de gel/wax toch op je hoofd zijn blijven zitten.

Als je geen gel of wax zou hebben gebruikt, zou je al die haren verspreid over drie dagen hebben verloren, en zou je daar niets van hebben gemerkt.

--

Zolang je nu nog evenveel haar hebt als vorige maand en de maand daarvoor, weet je zeker dat je géén haren verliest - of eigenlijk, dat het net zo snel weer bijgroeit als het verloren gaat. En dat is de natuurlijke situatie.
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Klopt. Ik had ook eens voor een feestje mijn haar mooi gedaan, dus krullers in, beetje touperen, lading haarlak.
Het zat de hele avond mooi, maar met het douchen kwamen er echt plukken ineens uit!
Omdat ik ook zoveel met mijn haar aan het prutsen geweest was, en er veel haarlak in zat.