Vroeger hadden ze geen deodorant wat hadden ze toen in die tijd tegen zweet?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
4.6K

Antwoorden (11)

vooral veel eau de cologne en andere vormen van parfum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd van napoleon werd de geur van de mensen vooral bedekt met een flinke hoeveelheid parfum e.d. Ik snap de min niet die gegeven is!
Niets. Maar iedereen had die geur in zijn kleren, dus die werd als normaal ervaren. Vergelijk het maar met knoflook: als iedereen uit het gezelschap knoflook heeft gegeten dan vindt niemand de ander daar naar ruiken.
Amadea
12 jaar geleden
Vroeger was hygiëne wel anders. Dan waren mensen veel schoner. En anders gebruikte ze veel natuurlijke producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal stinkten de mensen er maar wat op los. Veelal werd ook geprobeerd om geurtjes te maskeren met geurwatertjes en parfums.
Maar wat ook wel werd gebruikt was aluin. De bekendste toepassing in het dagelijks leven van aluin stond vroeger bij elke man op de wastafel. Het werd als bloedstelpend middel gebruikt door mannen die zich bij het scheren gesneden hadden. Aluin bindt zich namelijk aan eiwitten van de beschadigde huid, en doet deze samentrekken (adstringerende werking) waardoor de bloeding stopt.
Het word nu nog steeds toegepast in deodorants.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het oude Egypte mengde men aluinkristallen met water om de natuurlijke zweetgeur te verbergen. Dit werkt als deodorant en als anti-transpirant.

De oude Romeinen gebruikten ook al deodorant; een mengsel van houtskool en geitenvet. Houtskool heeft een (beperkte) mogelijkheid om stoffen te absorberen, zodat een deel van de geurstoffen niet meer goed te ruiken is.

In de 19e eeuw gebruikte men kalkoplossingen of kaliumpermanganaat. Deze stoffen werken ontsmettend, zodat de aanwezige bacteriën gedood werden.

In 1888 kwam in de Verenigde Staten de eerste deodorant op de markt, deze deodorant (Mum) was gebaseerd op zinkverbindingen.
In 1906 werden de eerste anti-transpirants toegepast.

In de jaren '60 kwam de eerste deo-spray in een spuitbus op de markt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi overzicht!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt momopoyolo :)
Volgens mijn moeder (diep in de tachtig) gebruikte ze vroeger talkpoeder. Bijgaande link geeft aan dat talkpoeder goed helpt tegen zweet in de oksels en zweetvoeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel heel vroeger alleen water of stof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deodorant bestaat al zo lang. Mum was de eerste en die verscheen in Amerika al in 1888 op de markt. En nog voor de komst van de deo gebruikten ze een combinatie van allerlei middeltjes om het zweten tegen te gaan. Aluinkristal ,houtskool kalk en noem maar op. Als je op google de zin "De eerste deodorant"" in tikt dan verschijnt er een complete uitleg over hoe ze dat vroeger deden van Hoe Cleopatra het deed tot aan de mensen van tegenwoordig. En ook word er uitleg gegeven wat deodorant precies betekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er werd vóór de jaren 60 minder frequent gedoucht, gewoon omdat er geen douche bestond. wassen deed je aan de wastafel, en er waren ook gezinnen die één keer in de week een teil met water vulden ( heet water door hte koken) en dan waste het hele gezin zich in de teil. De laatste had natuurlijk koud en viezig zeepig water. Het was niet anders. Alleen de rijken hadden een badkuip.

Toegevoegd na 31 seconden:
dus er werd ook minder gelt op zweet lucht, of vettig haar etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk hadden ze zelfs in de Oudheid al deo.
Gemaakt van gemalen houtskool en geitenvet. Het vet maakte het smeerbaar en de houtskool nam het vocht op.

En voor de Oudheid, geen idee, waarschijnlijk niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets, laatst nog gehad op school. Al die mensen stonken gewoon en pas later hadden ze echt het benut ervan dat ze niet al te lekker roken. Toen hadden ze was uit gevonden zodat ze lekkerder roken ! :)

Toegevoegd na 57 seconden:
was = wat *