Klopt het dat als je haar afknipt dat het sneller groeit en dikker wordt? Of is dat een fabeltje?

Toegevoegd na 5 minuten:
Als een jongen pubert krijgt hij eerst van die "donshaartjes" aan zijn hoofd.
Gaat hij zich scheren dan worden de haren steeds dikker.
Of lijkt dat zo en worden de haren sowieso dikker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.4K

Antwoorden (6)

Dat is een fabeltje. Het is juist andersom: DOORDAT het haar dikker wordt en sneller groeit, gaat men het afknippen of scheren.
bamibal
12 jaar geleden
fabeltje, doordat je het haar afknipt verdwijnen de dunnere punten, dus het lijkt dikker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig antwoord dat precies klopt! +
Het haar gaat niet harder groeien, maar het wordt wel beter zichtbaar dan dons. Je kunt het het beste vergelijken met een boom. Als je die afzaagt blijven de wortel en het onderste stukje van de stam (aan de voet van de boom) intact. Op het moment dat de haar groeit dan groeit het dikke stuk omhoog en dat deel is een stuk harder en dikker.

Haren gaan dus niet harder groeien, maar ze wórden wel harder en dikker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet zo, het haar groeit van binnenuit en is dus niet gevoelig voor factoren van buitenaf.
Wel kan de kleur beinvloedt worden door bijvoorbeeld de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ook al een keer zo'n vraag gesteld, ook over hoe het kan dat ze weer gaan groeien als je ze geschoren hebt, en anders opgegeven moment ophouden met groeien, bv. beenhaartjes.

hoop dat je er wat aan hebt,
maar zoals je al gelezen had bij de andere antwoorden, het is een complete fabel idd, gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het vergelijken als oorlog.
je start met zwakke mensen en kijken hoe ver die het redden, donshaartjes en hoe lang ze kunnen worden.
scheer jij ze weg dan denken de generalen "hey we moeten beter worden" dus betere soldaten, dikkere haren die sneller groeien.
snap je?