waarom gaan haartjes weer groeien zodra je ze scheert?

waarom groeit het weer, terwijl als je ze een hele tijd niet scheert -je benen bijvoorbeeld- op gegeven moment stoppen met groeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

"Gezichtsbedrog".

Haartjes hebben een bepaalde levensduur. Ze bereiken een bepaalde lengte en vallen dan uit.

Het groeien gaat door, en van geschoren worden, trekken ze zich niets aan. Immers, haren bevatten geen zenuwen of andere informatiekanalen, zodat ze geen idee hebben van hoe lang ze zijn. Ze kunnen zich daarom ook niet instellen op een bepaalde lengte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lengte van die haren ligt vast gelegd in je genen, Als dat niet zo zou zijn, dan had elke man zijn been haren kunnen vlechten :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haren hebben een zogenaamde "groeicyclus". Dat betekent dat ze een aantal keer (dit varieert) zullen teruggroeien, nadat ze zijn uitgevallen.

Als je een haartje afscheert, blijft het haarzakje in de huid zitten. Deze groeit dan gewoon weer aan, maar stopt inderdaad na zoveel millimeter (op de benen dan) met groeien. Het is genetisch bepaald, dat op de armen en benen bijvoorbeeld, niet zulke lange haren groeien, als uit je hoofd. het haarzakje op je been bevat dus minder middelen om een lange haar te maken. Ook hoofdhaar schijnt een maximale lengte te kennen, verschillend per persoon.

Hier http://gezondheid.infoblog.be/710/hoe_zitten_haren_in_mekaar_1 kan je uitgebreid lezen hoe de drie groeifases van een haar werken en er staat precies bij hoe lang ze groeien, en hoe vaak. Er zit ook een maximum aan het aantal keer, dat een haartje weer gaat groeien.