hoe haal je een splinter uit je duim

Toegevoegd na 22 minuten:
houten splinter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor 1? Hout, metaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
badje biotex, kwartiertje weken en dan komt het vanzelf eruit ( eventueel klein beetje hulp van een pincet )
ik gaf dit antwoord zojuist maar werd verwijdert door moderator omdat het al gegeven zou zijn.

Het beste antwoord

Als een splinter te diep zit om hem met een pincet te verwijderen leg er dan een klein stukje spek op en plak er een pleister overheen. De splinter komt dan vanzelf naar boven.

OF

Wat te doen bij een splinter

Er is een “zwarte” punt of streepvorm zichtbaar. Soms is de huid rondom de splinter wat rood en dik.

Vertel de persoon met de splinter wat je gaat doen en waarom;
gebruik een schone en goed sluitende splinterpincet
pak de punt van de splinter met de pincet en trek deze voorzichtig in de lengterichting van de huid eruit;
metaal splinters, diep gelegen splinters of zeer grote splinters, altijd door de huisarts laten verwijderen;
desinfecteer de wond met betadine jodium en plak deze af met een pleister.

Met een slecht sluitende pincet, maakt u onnodig beschadigingen in de huid die op hun beurt weer aanleiding kunnen geven tot infecties. Zorg er daarom voor dat je een goed splinterpincet in jouw verbanddoos hebt zitten.

Ga niet met naalden aan de huid peuteren om de punt van de splinter vrij te maken!
Wanneer bij het verwijderen de splinter afbreekt, raadpleeg dan altijd de huisarts.

TIP! Mocht de splinter wel zichtbaar zijn, maar moeilijk te pakken, kan een badje met wasmiddel er voor zorgen dat de splinter iets omhoog komt en goed te pakken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Met een pincet een beetje peuteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is hier een min aan?
Plus van mij hoor ;)
Met een pinset
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dmv een pinset en een beetje peuteren. niet vergeten te ontsmetten als hij eruit is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een ontsmette naald het de huid iets losmaken waar de splinter zit en dan met een pincet eruit halen.Daarna het wondje omtsmetten met jodium of alcohol.

Je naaldje kun je ontsmetten door hem even met het scherpe puntje in het vuur te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik doe is altijd.
ik pak een naald en hou die met de scherpe punt boven een vuurtje. dan probeer ik die er zo wat uit te halen.
En op het einde ontsmet ik het altijd.
En doe er daarna een kleine pleister op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijder de splinter:
1.Ontsmet de huid rond de splinter.
2.Houd de naald in een vlam.
3.Prik boven de splinter en breng hem boven de huid.
4.Trek met een pincet de splinter eruit.
5.Laat de wond even doorbloeden ontsmet en bedek met een kleefverband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een injectienaald. Met de vlijmscherpe snijkantjes kun je de huid een beetje opensnijden. Met de punt wip je vervolgens de splinter er heel makkelijk uit. Klinkt eng maar is volstrekt pijnloos. Nadeel is dat je zo'n naald ter beschikking moet hebben en je hebt er een uitstekend gezichtsvermogen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft er eigenlijk niks aan te doen,het lichaam zorgt voor een ontstekingsreactie waar door de splinter er als het ware uitgewerkt word.
Je kunt regelmatig weken in een warm badje en op een gegeven moment kun je de splinter met een schone pincet verwijderen.Daarna de huid ontsmetten en aan de lucht laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De allerbeste splintertrekker is, je zult hey niet geloven, een schuifmaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader kan het met een naald fijner dan een pincet ( als die erg diep is) dit lijkt op een reactie maar nee ik bedoel het kan dus met een naald