Wat is een gepolariseerde zonnebril?

Wil een goede zonnebril kopen die ogen goed beschermt. Aangeraden werd een zonnebril met gepolariseerde glazen. Wat zijn dit en zijn deze beter dan zonder gepolariseerde glazen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
15.6K

Antwoorden (6)

waarschijnlijk zal je helderder kunnen zien door een bril met gepolariseerde omdat dit een deel van reflecties en schitteringen weg filtert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gepolariseerde zonnebril heeft glazen
die het licht op een bepaalde manier filteren.

Zonnebrillen maken gebruik van een polaroid die zo opgesteld staat dat weerkaatst licht wordt tegengehouden.
Hiervoor wordt verondersteld dat de dragers van de zonnebril rechtop staan wanneer ze naar bijvoorbeeld water kijken.
Daarom wordt het filter horizontaal in de bril gezet om schitteringen te blokkeren.
Door de filtering van het gepolariseerde glas wordt de schittering van het licht op het water weggefilterd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je door een gewone zonnebril kijkt naar bijvoorbeeld een auto dan zie je de schittering van de autolak. Bij een gepolariseerde zonnebril heb je dat niet. Dit geldt voor alle reflecties van de zon!
Een vriend van mij heeft ook zo'n zonnebril. Als je hem opzet en kijkt naar het nieuwere wegdek en dan je hoofd beweegd, veranderd de kleur van de weg (dit komt door de schittering van het wegdek en het feit dat deze zonnebril niet helemaal tot de zijkant van het glas gepolariseerd is).

Toegevoegd na 2 minuten:
Het antwoord op je tweede vraag: het is wel beter dan een gewone zonnebril, want zulke lichtschitteringen komen niet meer in je ogen terecht (handig als je aan het autorijden bent, geen last meer van de schitteringen van andere auto's!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een polaroid filter in je glazen neemt de felle schitteringen af waardoor je 'beeld' uiteindelijk wat rustiger is. De gespiegelde lichtstroming wordt als het ware teruggekaatst dus bereiken deze je netvlies niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Polaroid lenzen bevatten naast een UV-filter ook een polarisatiefilter. Hierdoor bestaat het licht dat de drager waarneemt vooral uit verticaal gepolariseerd licht.

Het voordeel van het wegfilteren van de horizontaal gepolariseerde lichtstralen heeft te maken met de reflectie van licht. Als licht op bijvoorbeeld water valt dan zal een deel van dat licht reflecteren en een ander deel zal worden geabsorbeerd. De verhoudingen hiertussen zijn afhankelijk van de hoek waaronder dat licht invalt op het water - zie Fresnelvergelijkingen. Een belangrijker verschijnsel hierbij is dat de mate waarin gereflecteerd licht horizontaal gepolariseerd wordt groter is dan de mate waarin dit verticaal gepolariseerd wordt.

Hierdoor zal gereflecteerd licht enerzijds worden gefilterd door het polarisatie filter en anderzijds door de getinte glazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een polaroid zonnebril is een bril met polariserende glazen.
Polariserende glazen laten alleen licht door met een bepaalde gepolariseerde richting.

Licht dat onder een hoek (niet loodrecht) reflecteert op een horizontaal vlak zal enigszins horizontaal gepolariseerd terugkaatsen, afhankelijk van de hoek van inval en terugkaatsing.

Als je een bril gebruikt met verticaal gepolariseerde glazen dan zullen de horizontaal gepolariseerde lichtstralen maximaal tegengehouden worden.
Dit onderdrukt hinderlijke schittering in het waargenomen beeld.

De bescherming van de ogen is meer gediend met een filter voor UV-straling, deze straling is namelijk schadelijk voor de ogen, terwijl de schittering slechts hinderlijk doch niet gevaarlijk is.

Voor optimale bescherming is dus een UV filter van belang, voor onderdrukken van schittering een polaroidfilter.
Eventueel kunnen beide filters gecombineerd worden, noodzakelijk is dit niet.

Polaroid brillen hebben overigens nog de eigenschap dat je een LCD-display van bij voorbeeld een mobieltje of Tomtom soms ook als een donker vlak ziet totdat je het apparaat 90 graden draait.