hadden mensen kleding aan in 1400, of liepen ze in hun blote kont over straat??

ik vroeg me ineens af of mensen in 1400 al kleding hadden. kan iemand mij hier antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.3K
Kimath
12 jaar geleden
Zelfs de holbewoners droegen al berenvellen :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben jij?
Krijgen jullie geen geschiedenis?

Het beste antwoord

De middeleeuwen waren in 1400 en er was al een soort trend in de kleding toen. Dikke buiken en brede schouders bij de dames. Door de hoge taille leek het of de vrouwen zwanger waren en dit was toen het schoonheidsideaal.
De man moest er ook breedgeschouderd uitzien en daar hielpen de wijde gewaden aan mee. Dit was uiteraard voor de rijkeren in die tijd. Wol, laken en linnen waren de stoffen die uit Vlaanderen kwamen, maar er waren ook zware en dure stoffen die afkomstig waren uit Italië,
zoals brokaat, gouddraad en zijde.
Tussen de 14de - en de 15de eeuw bloeiden de handel en nijverheid en gingen de mensen meer reizen, vonden meer betaald werk en konden zich ook meer en betere kleding veroorloven als niet rijk en/of van adel afkomstig individu.
Kleding is al heel oud, de barre tijden die ooit konden heersen dwongen de mensen wel hun lichaam te bedekken. Kleding is uiteindelijk ook bedoeld ter bescherming tegen kou en/of hitte. De mensen hadden echter heel lang letterlijk een blote kont onder de gewaden. Ondergoed was er pas veel later. Er waren ook geen toiletten of plekken waar de mensen hun behoefte konden doen. Dit werd gewoon overal waar men liep "gedumpt". Er werden zelfs mensen voor aangesteld die dagelijks de wegen en paden schoonschepten !
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja hoor, ze hadden kleren aan. Net als nu werd uiterlijk behoorlijk belangrijk gevonden!
Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men was al wel gekleed in die tijd, mar er was een duidelijk verschil tussen arm en rijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja schijnt zelfs dat neanderthalers (130.000 jaar geleden) lichaamsbedekking droegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker!

De kledij van de burgerman bestond in die tijd, behalve uit zijn onderkleren, uit de hosen, het wambuis, een rok, de tabbaard en de mantel, terwijl zijn hoofd bedekt was door de kovel (een soort kap), muts of vilthoed.
Het ondergoed van de mannen bestond uit een hemd en een onderbroek. Het ondergoed werd vooral gemaakt uit linnen stoffen, maar soms ook wel eens uit katoen.

De kledij van de burgervrouwen uit deze tijd bestond voornamelijk uit ondergoed, hosen, een onderkleed enigszins te vergelijken met de jurk, de tabbaard, hoyke en of mantel en de kovel. Het hoofd werd bedekt door een linnen hoofddoek die met spelden werd vastgezet.
Vrouwenhemden waren net zoals bij de mannen gemaakt van linnen of katoen en hadden meestal lange mouwen. Waarschijnlijk werd door vrouwen ook gebruikt gemaakt van een onderbroek, hoewel hier geen bewijs voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het christendom is de term zondeval geïntroduceerd. Het wordt voorgesteld als een keerpunt in de Bijbelse geschiedenis van de mens.

Wat men gangbaar aanduidt als de zondeval is te vinden in Genesis 3. Hierin wordt de eerste vrouw, Eva, door het sluwste van alle wilde dieren, de slang, verleid een vrucht van de "boom van de kennis van goed en kwaad" te eten, terwijl God die handeling verboden heeft.

Adam wordt daarna door zijn vrouw overgehaald hetzelfde te doen.
Hun ogen worden erdoor geopend; met dat ze een hap van de vrucht nemen, beseffen ze dat ze tegen Gods wil in zijn gegaan.
==================================================================================
Ze schamen zich voor elkaar en voor God, bedekken hun naakte lichamen en verstoppen zich voor God omdat ze Hem niet meer onder ogen durven te komen.
==================================================================================
Doordat Adam en Eva de vertrouwensrelatie met God verbroken hebben, bestraft Hij hen zwaar. Hij neemt hen het eeuwige leven af, zet Zijn vriendschap met hen stop en verdrijft hen uit de tuin van Eden.
De slang uit het verhaal wordt algemeen geïdentificeerd met satan.

In de kunst is de betreffende vrucht vaak voorgesteld door een appel. Dit idee is ingegeven door de Latijnse naam van de appel: 'malus', wat behalve 'appel' ook 'slecht' betekent.

Uit het verhaal van Genesis 3 valt echter niet op te maken of het een appel was of een andere vrucht, en kan het zelfs een vrucht zijn geweest van een boom die wij nu niet meer kennen...

Dus vanaf de zondeval begon men zich te kleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit verhaal geverifieerd? De bijbel bevat mooie mythische verhalen, maar ik denk dat bovenstaande uitleg niet echt gebeurd is. Althans: het is nog nooit aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je daar in gelooft dan zal het wel waar zijn toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij vraagt niet wanneer men ermee begonnen is, maar of men in 1400 kleren droeg of niet. citeren uit een verhalenbundel vol aantoonbare onzin is dan niet zo relevant. mensen droegen al lichaamsbedekking ver voordat god uberhaupt in beeld kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunt u het weerleggen?
Jazeker, dat deden ze toen. Bedenk maar dat men in de oudheid al kleren droeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou echt niet,integendeel zelfs kijk maar eens bij onderstaande link.

http://en.wikipedia.org/wiki/1400%E2%80%931500_in_fashion
Bronnen: