Angst voor de zomer (zie uitleg)

Ik kijk ontzettend op tegen de zomer. niet om het weer ofzo, maar om het feit dat ik dan weer in bikini moet.
We doen nu al heel veel leuke uitjes met vrienden en school, met o.a. zwemmen. ik ga nooit mee.
Wat kan ik doen tegen deze angst?
ik ben trouwens ook aan de dikke kant (serieus.) en heb veel vreetbuien.
help :(

Toegevoegd na 4 minuten:
en met vreetbuien bedoel ik ook echt vreetbuien. Eetsverslaving...

Toegevoegd na 3 uur:
Ik ben rond de 1.82 en weeg rond de 72 kilo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je dus niet te dik ;) Ik ben 1.73 en weeg 76 kg.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh sorry :$ maar ik bedoel, mijn vet percentage is niet al te goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je zeggen dat de rest van je lichaam zooo licht is dat het compenseert met je veel te veel vet?? :P ik zou me echt niet zo druk maken over je gewicht !! Ga buikspieroefeningen doen, maar niet om af te vallen, maar om je spiertjes te trainen. Als je je spieren gaat trainen word je over het algemeen ook ietsjes zwaarder omdat je spieren zwaarder zijn dan vet. Maar meid!! maak je nou geen zorgen !! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ook even de antwoorden lezen hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/minder-onzeker.166940#785548
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat het niet veel helpt, maar ik kan nu al voorspellen dat je over 15 jaar terug denkt aan dit moment en je jezelf afvraagt waarom je zo bang was, terwijl je zo'n prachtige vrouw bent! Het zou zo jammer zijn als je je hele leven bang moest blijven. Ga naar de dokter.

Het beste antwoord

Raadpleeg je huisarts. Dit klinkt niet als de nornale 'stress' van het 'voor de zomer slank in de bikini' verhaal. Dit is een denk fout van jou, daarmee wil ik zeggen, jij voelt je erg onprettig, maar dat zit tussen je oren. Een tip om om te gaan met je angst is die angst aan vechten, te lijf gaan''. Dus nogmaals ga bij je huisarts op spreekuur en bespreek dit! Succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je geeft jezelf de stempel van eetverslaving. Nog meer aanleiding om naar huisarts te gaan, dit heeft niks te maken met d zomer.

Toegevoegd na 3 uur:
http://www.myspecialk.nl/Tools/BMICalculator?gclid=CIXr_5iSg6gCFQOGDgodfi-5qw

Je hebt een gezond gewicht, bereken het zelf maar. En ga langs je huisarts :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit vraagt om een psycholoog
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens dus +. De - is wrs van iemand die niet verder leest dan de letters getypt staan... Jammer hoor :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees alleen de toevoeging van de vraagsteller.. Zegt al genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een +je ter compensatie en omdat het juist is.
Je moet toch niet in bikini? En zwempak kan toch ook? En ik denk niet dat iedereen van je vriendenkring zo slank is als een den, dus probeer je er overheen te zetten of praat eens met een goede vriendin, of anders de huisarts succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat je dan een bikini aan moet? Er zijn ook hele leuke badpakken. En als je je voor jouw lijf geneert zijn er zelfs camouflerende badpakken. Bijvoorbeeld één met schuinlopende strepen:
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom die minnen????
Van mij een dikke + hoor!
Er zijn zat mensen die wat dikker zijn en ook gewoon rondlopen in een bikini, het gaat dus niet om of je dik bent, maar om hoe je tegen jezelf aankijkt.

Jij bent dus duidelijk niet tevreden met je eigen lichaam, en daarom laat je hem niet graag zien.
Nu zou ik je wel tips kunnen geven over een badpak dragen in plaats van een bikini etc maar het belangrijkste is natuurlijk dat jij anders tegen je eigen lichaam aan gaat kijken.

Je kunt in principe gewoon zelf bepalen hoe jij jezelf ziet, maar makkelijk is dat niet. Technisch gezien zou jij gewoon kunnen besluiten dat jij tevreden bent met hoe je eruit ziet en er maling aan hebben hoe anderen tegen je aan kijken.
In de werkelijkheid blijkt dit echter erg moeilijk.

Als je dat dus niet lukt dan zou je kunnen gaan sporten en dieeten, je gaat je er beter door voelen en je kunt gemakkelijker je zelfbeeld vervangen omdat je ook daadwerkelijk je lichaam aan het veranderen bent. Het is trouwens ook een stuk gezonder.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij weten niet hoe de vraagsteller eruit ziet. Misschien is de vraagsteller niet te dik, maar vind die dat van zichzelf. Je gaat dus iemand met een negatief zelf beeld adviseren om te gaan dieten... DE eerste stap van anorexia etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee nee nee wacht! ik ben serieus steeds dikker aan het worden, en er moet niet veel meer bij of ik zit op overgewicht. dat meen ik wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik adviseer de vraagsteller om haar zelfbeeld te veranderen. En als haar dit gemakkelijker afgaat door te dieeten en te sporten dan moet ze dat doen. Dat is hoe dan ook gezond. Bovendien geeft de vraagsteller aan dat ze te dik is, dan ga ik er vanuit dat ze inderdaad overgewicht heeft. Je hebt vast gelijk dat het ook anorexia kan zijn, maar dan ga je wel heel erg snel conclusies trekken en dat kun je in principe bij iedere vraag doen.
We doen het hier met de informatie die we krijgen, en die informatie is dat ze aan de dikke kant is. Moeten we dan gelijk aan anorexia denken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld. Maar een vriendin van mij was 175 cm groot en 53 kg en ze vond zich serieus te dik en had anorexia. dus ik snap wat je bedoeld, maar soms is het even verder denken ik heb er toevallig dan een vriendin met anorexia, maar er bestaan veel meer eetstoornissen en ook waarbij mensen te dik zijn. En zelfs al is iemand echt te dik'' dan nog vind ik vreedbuien (die ook verschillend bedoeld kunnen zijn) toch alarmerend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De - is trouwens niet van mij hoor !!:p ik vind dit antwoord nou ook weer niet echt -waardig :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reistebrein heeft helemaal gelijk. En zonder laag zelfbeeld zou je ook nooit een anorexia patient worden, dus chelsea16 ik vind dat je te snel vreemde conclusies maakt. En Elinelouiselois wie zecht dat dik lelijk is ;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg geloof ik ook dat ze een laag zelfbeeld heeft maar misschien in andere woorden. Ik vind dat je met anorexia (of wat dan ook) geen risico moet nemen als je iets vermoed dat heeft niks met vreemde conclussies te maken. Ik heb het vban heel erg dichtij meegemaakt.. Maar goed.. Geeft niet ;)
Ja, dat is een rampscenario voor heel veel vrouwen en meisjes.
Jongens en mannen misschien ook wel, maar daar hoor je minder over.

Misschien kun je, via je huisarts, de hulp krijgen van een dietiste.
Of anders van iemand anders die je kan helpen met zelfvertrouwen.
Want daar gaat het om:
Jij hoeft helemaal niet in bikini.
Er zijn leuke badpakken genoeg, die ook ons, wat dikkere tiepjes, heel goed staan.
Daarbij een fraaie, mooie, ruime pareo (zo'n omslagdoek) voor als je aan de wandel gaat.
Je huid en je nagels goed verzorgen en: VOILA! Je ziet er PRACHTIG uit!!

Ik hoop dat er een manier is dat je zelf ook tot
die conclusie komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
+voor de omslagdoek. Doe ik ook altijd om als ik niet in het water ben. Die pareo's (wist niet dat die doeken zo heten) staan echt leuk en je ziet niet meer of iemand dik of niet is.
Misschien is het handig als je aangeeft hoe lang je bent en hoeveel je weegt zodat er idd geen verkeerde conclusies getrokken kunnen worden ;-)

Ben je echt TE dik of denk je dat ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 1,82m en 72kg ben je niks te dik. Wellicht vind je jezelf een beetje een 'doughy physique' hebben. Relatief lichte oefeningen die je meerdere minuten vol kan houden werken dan het beste om wat spierspanning op te bouwen en een wat betere vorm te krijgen.
Actief sporten is eigenlijk de enige manier om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn mogelijkheden genoeg. Kijk eens rond naar wat je leuk vind... er zijn genoeg team sporten (met 1,82m als vrouw is volleybal een voor de hand liggende optie om te proberen) maar je kan ook kiezen voor zelfverdediging sporten (van karate tot capoeira, de lijst is lang en divers), fitness of gymnastiek of zelfs hiphop dansen (en zwemmen natuurlijk...). Zolang je maar je hele lichaam gebruikt. Het helpt ook om zelfverzekerder te worden en ook dat heeft invloed op hoe mensen naar je kijken.

Als je last hebt van vreetbuien is dat wel iets om aan te werken. Die hebben doorgaans een wat diepere oorzaak en dat kan gemakkelijk richting grotere problemen als anorexia en boulimia gaan (hoeft niet natuurlijk) of gewichtstoename. Het geeft iig wel aan dat je wat hulp kan gebruiken bij je eetpatroon. Praat eens met je huisarts. Wellicht kan een diëtist of psycholoog je helpen die buien af te leren. Het klink namelijk alsof je vreetbuien door je onzekerheid veroorzaakt worden en je angst om te dik te zijn. Ga iig niet te weinig eten in een poging om snel af te vallen. Drie normale maaltijden per dag is belangrijk. En eet genoeg. Om af te vallen en op gewicht te blijven is het belangrijk dat je een gezond eetpatroon aan meet en niet een 'tijdelijk' afslank eetpatroon. Dat hou je niet vol waardoor je gaat jojo-en of juist blijft afvallen met alle ellende van dien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.82 m. en 72 kilo klinkt super! Dan ben je absoluut niet te zwaar, en wat een mooie lengte! Leuk aankleden, hakken aan en rechtop lopen, dan zie je eruit als een statige amazone! En wat die bikini betreft: ga een een keer naar dat zwembad en kijk goed om je heen. Er lopen altijd wel vrouwen rond die dikker zijn dan jij en toch een bikini aandurven. Telkens als je je een beetje onzeker voelt in je bikini, kijk je naar een van die vrouwen, en dan denk je: ik ben in ieder geval slanker dan zij. Een beetje lullig, maar het werkt wel om je zelfvertrouwen op te krikken. Succes!