Hoe zorg ik er voor dat elastiek in mijn kleding in goede conditie blijft?

Toen ik laatst een shirt, waarin elastiek verwerkt was, wilde dragen.. bleek dat het elastiek helemaal verlubberd en uitgedroogd was.
Dit shirt had minstens 1 jaar in de kast gelegen.
Het gaat hier om elastiek verwerkr in bijv. een naad, pofmouwen, zoom.
Wat kan ik doen om het elastiek in vorm te laten blijven?
Heeft regelmatig wassen misschien effect?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
19.3K

Het beste antwoord

Ik denk ook dat de kwaliteit van het elastiek van invloed is maar (gek genoeg) is in dit geval het NIET GEBRUIKEN de boosdoener.

Ik vond ooit een paar sokken terug achter in de kast, tijden niet gebruikt, ik deed ze aan en het elastiek lubberde helemaal. Hun "broertjes" uit dezelfde set die ik wel regelmatig gebruik waren toen nog goed

blijkbaar moet elastiek af en toe rekken om zijn rek te houden
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik weet is rubber nog altijd de belangrijkste grondstof voor elastiek en rubber bescherm je tegen veroudering door middel van talkpoeder.
Wassen versnelt de veroudering alleen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elastiek van een minder goede kwaliteit gaat inderdaad uitdrogen.
Zeker als ze constant onder spanning staan.
Het kan zijn dat je huis en dus vooral je kledingkast veel te droog is.
Maar dan nog moet elastiek wel langer mee gaan dan een jaar.
Ik heb jarenoude elastieken die nog goed zijn.
Ik denk dat er niet veel aan te doen is, het is een kwestie van kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit in de droogtrommel doen dan vervormd het en smelt het rubber van elastiek dus na wassen op een hangertje laten drogen