Hoelang kent men al het dragen van stropdas voor mannen?

Is het alleen maar een modeverschijnsel of heeft , of had , het ook nog een andere functie?

13 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Het beste antwoord

Volgens verscheidene bronnen zijn de voorlopers van de huidige stropdas aan het einde van de zestiende eeuw in Engeland en Frankrijk verschenen.

Mannen droegen een jas die een wambuis heette. Ter versiering droegen zij een plooikraag rond hun hals. De plooikraag was in veel gevallen groot en soms verscheidene centimeters dik en leek wel op een molensteen die de nek omsloot. Hij was gemaakt van witte stof en werd gesteven om zijn vorm te behouden.
Op den duur werd de plooikraag vervangen door de zogenaamde slappe kraag. Dit was een witte kraag die de hele schouder bedekte en over de bovenarm viel. Deze kragen werden ook wel puntkragen genoemd. Ze werden onder andere door de puriteinen gedragen.

In de zeventiende eeuw gingen mannen onder de gebruikelijke lange jas een lange onderjas, een vest, dragen. Om hun nek droegen zij een lange halsdoek of sjaal, de cravate. Zij wikkelden deze een paar keer om hun hals en lieten de uiteinden over het vest vallen. Schilderijen uit de tweede helft van de zeventiende eeuw laten zien dat de cravate toen heel populair was.
Cravates werden gemaakt van mousseline, batist of zelfs van kant. De kanten cravates waren duur. Jacobus II van Engeland heeft volgens zeggen voor de kanten cravate voor zijn kroning 36 pond en 10 shilling betaald — destijds een aanzienlijk bedrag. Sommige kanten cravates waren groot. De beeltenis van Karel II in Westminster Abbey laat zien dat die van hem 15 centimeter breed en 85 centimeter lang was.

Er bestonden allerlei manieren om de cravate te knopen. Soms werd de cravate op haar plek gehouden met een zijden lint waarin dan onder de kin een grote strik werd gelegd. Dit soort halsdoek heette een solitaire. De strik leek op de hedendaagse vlinderdas. Naar verluidt waren er minstens honderd manieren om een cravate te strikken. Beau Brummell, een Engelsman die invloed had op de herenmode, heeft volgens zeggen eens een hele ochtend aan het knopen van één cravate besteed om die precies goed te krijgen.

In de jaren zestig van de negentiende eeuw begon de cravate met lange uiteinden op de hedendaagse stropdas te lijken en ook zo genoemd te worden. Overhemden met boorden waren in de mode gekomen. De stropdas werd onder de kin geknoopt en de lange uiteinden hingen op de borst. Dat was de eerste hedendaagse stropdas. Een ander soort stropdas, de vlinderdas, werd eind negentiende eeuw populair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

n het oude Rome waren het vooral de senatoren die, zoals wij hem nu kennen, de stropdas droegen. De zogenaamde “Fascalia” werd gedragen om de stembanden warm te houden. Een politiek betoog voeren zonder stemversterkende instrumenten in de grote Senaatszaal was erg belastend voor de stembanden. Omdat de senaatsleden deze “Fascalia” droegen werd het gezien als een symbool van status en macht. Aangezien de Romeinse generaals niet achter konden blijven in hun machtsvertoon hebben ze de “Fascalia” als onderdeel van hun uniform opgenomen. Enkele van deze generaals dienden in het deel van het Romeinse rijk dat we tegenwoordig als Kroatië kennen. Daar heeft de Fascalia een dusdanige indruk achter gelaten dat Kroatische huurlingen ook dergelijke shawls zijn gaan dragen. Net als de Romeinse soldaten, werd dit door Kroatische huurlingen gebruikt om bloed en zweet mee af te vegen maar ook om de neus te snuiten. De vaak gehoorde misvatting dat de shawl diende om de knopen te verbergen is onjuist. Los van het feit dat de senatoren geen knopen op hun toga’s hadden om te verbergen en soldaten het voor andere doeleinden gebruikten, waren deze shawls vaak niet stijf, lang of breed genoeg om de knopen af te dekken van de aristocratie in het 17e eeuwse Parijs......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in China beelden opgegraven waaruit blijkt dat de soldaten van Shih Huang-Ti al iets om hun hals droegen wat een voorloper van de stropdas zou kunnen zijn