Is het wetenschappelijk bewezen dat je handen schoner zijn als je ze alleen met water wast?

Iemand beweert dat je handen schoner worden als je ze niet wast met zeep. Klopt dit? Ook zegt deze persoon dat het bewezen is, ik kan er niks over vinden op het internet!

Toegevoegd na 20 minuten:
Zelf denk ik dat het beter is dat je met zeep/alcohol wast, ik doe zelf een laboratorium opleiding dus ik weet waar ik het over hebt, haha. Alleen ze zei dat het bewezen was en dan wil ik dat artikel ook wel zien x)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.3K

Antwoorden (7)

Het is bewezen dat je de meeste bacterien aantrekt met natte handen dus je kunt je handen beter na het wassen met antibacteriele zeep om nog even doen met herome, of een eigenmerkvariant, dat dat is een gel dat heel snel intrekt en bacterien meteen dood. Ze noemen het daarom ook handen wassen zonder water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Er wordt zoveel beweert. Ook op GV door dames die zich liever niet op intieme plekjes wassen. Je wassen met zeep doodt de bacterien. Je handen worden er dus schoner door. Gewoon lekker doen. Lekker fris!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is wel zo dat het stuk zeep, en de stoffen handdoek een bron van bacterien zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er een beetje aan wat je onder 'schoon' verstaat. Zeep verlaagt de oppervlaktespanning van het water waardoor het ontvet. Met het vet verwijder je vuil, waarin zich bacteriën bevinden. Gebruik je desinfecterende middelen, al dan niet in de zeep, dan verwijder je meer bacteriën. Echter, hoe rigoureuzer je je handen schoonmaakt, des te meer verstoor je natuurlijke evenwichten en irriteer je je huid. Dat zijn twee factoren die juist de groei van ongewenste bacteriën kunnen bevorderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoon doe je met zeep, daarna kan je wel desinfecteren. Steriel zullen je handen nooit worden, en dat hoeft ook niet. Die iemand zal zich vergist hebben met schoon en steriel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De temperatuur van het water waarmee je wast is van het grootste belang. Veel mensen hebben de gewoonte om de handen te wassen met warm water. maar een bacterie groeit het minst in een koude omgeving. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je zeep gebruikt als je maar met koud water wast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je per ongeluk met je handen in het bakvet hebt gezeten weet ik 100% zeker dat ze NOOIT schoon worden zonder zeep of je moet 5 minuten met 90 graden water spoelen (dan heb je geen handen meer maar is het vet er misschien af).

Toegevoegd na 1 minuut:
ook allerlei andere vervuilingen (ook zichtbare) zoals modder als je in de tuin hebt gewerkt gaan er nauwelijks af zonder zeep (behalve met veel geboen met een borstel) dus ik vind het nogal een ongenuanceerde uitspraak van die persoon.
amigo