Wat is het verschil tussen een trouwpak en begravenispak?

Toegevoegd na 13 uur:
Het gaat om wat je aantrekt als je als 'bezoeker' naar een trouwerij of begrafenis gaat. Stel dat je een donker pak in de kast hebt hangen, gekocht voor het een, kun je deze gewoon aandoen voor het ander?

De vraag kwam bij me op dat mensen zo lacherig doen over hun trouwpak dat ze aandoen op een begravenis. Is dat 'not done'?

Zijn er naast de accessoires (stropdassen, overhemden, strikjes) in een donker pak essentieel nog verschillen of kan een standaard pak voor beiden gedragen worden?

13 jaar geleden
in: Mode
2K

Het beste antwoord

Het kan best hetzelfde pak zijn wat iemand draagt en waar iemand in begraven wordt.

Maar dat bedoel je zeker niet?

Een officieel kostuum kan er op vele manieren uit zien.
Maar bij een huwelijk zou ik er toch graag een feestelijk tintje aan geven. Rode sjerp bij rode stropdas ofzo.

Terwijl bij een begrafenis kun je alles beter gedekt houden.
Afbeelding twee kan voor beide gelegenheden.
Maar het is duidelijk dat afbeelding 1 niet geschikt is voor een begrafenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een trouwpak (indien eigendom) kan gebruikt worden om
de overledene te kleden. (als het de juiste maat is)
Wordt vaak toegepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een trouwpak is men bewegingsgezinder dan in een begravenispak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahha
Een trouwpak is net wat fleuriger, of wordt opgefleurd met extra attributen als een bloem of een kleurig hemd of das.
Een begrafenis pak zal wat somberder zijn. Dood wordt toch vaak wel geassocieerd met sombere gedekte kleuren. Dit om uiting te geven aan het verdriet dat je hebt om de overledene. Tegenwoordig echter zie je ook bij begrafenissen mensen steeds vaker in kleurige of meer alledaagse kleding. Sommige mensen leggen er voor hun overlijden al de nadruk op dat ze willen dat de achterblijvers juist "doorleven" en er niet al te somber bij lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is geen verschil een trouwpak is afscheid nemen van je vrijgezellen leven en een begravenispak van je hele leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een trouwpak denk je natuurlijk aan een anderen gedachte, een leuke gedachte. Daarom zijn trouwpakken vaak gezelliger een kleurrijker. En met een begrafenispak is dat precies andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het verschil is ...in een trouwpak begint een nieuw leven, in een begrafenispak eindigt je leven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan een trouwpak netzo goed voor een begrafenis. Als dat jouw manier van ''laatste'' eer bewijzen is, kan niemand daar toch lacherig over doen?
Als je je als bezoeker daar fijn bij voelt en het er degelijk/netjes (en misschien zelfs fleurig - als dat op prijs wordt gesteld) uit ziet, waarom niet dan?

bovendien.. als je het toch in huis hebt, waarom zou je dan voor elke gelegenheid een nieuw kopen?

accessoires maakt volgens mij niet uit, net wat bij jou (en je kleding) past. zou het voor een begrafenis alleen niet te opvallend (bling, bling) doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je trouwpak heb je aan gedaan op de' mooiste dag 'van je leven, ik vind het niet zo toepasselijk op een begrafenis een trouwpak aan te doen, dan doe ik liever een spijkerbroek aan.