Waarom sluit mannenkleding links over rechts en vrouwenkleding rechts over links?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4K

Het beste antwoord

Hier bestaan verschillende theorieën over: door met de linkerhand de knopen dicht te maken hielden de mannen hun rechterhand vrij om naar hun zwaard te grijpen. Voor vrouwen die borstvoeding gaven was het gemakkelijker om met de rechterhand de knopen te openen terwijl ze het kind op de arm hielden.
Anderen beweren dat het te maken heeft met de gewoonte dat vrouwen door hun kamermeisjes werden aangekleed en dat het voor de kleedsters gemakkelijker was om de knopen van rechts naar links vast te maken. Omdat de mannen zichzelf kleedden was het voor hen gemakkelijker om van links naar rechts te knopen.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Geeft niet, die punten gaan er toch niet af :)

Andere antwoorden (2)

Dan kunnen ze elkaars kleding uit doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens is daar gewoon ooit door iemand voor gekozen.
Onderscheid tussen dat wat voor vrouwen en mannen was, werd heel lang belangrijk gevonden.